toholthe Startet 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2010 etter å ha lest en artikkel i redningsselskapets siste tidsskrift ble jeg litt i tvil om jeg må bytte kobberrørene til gassen. beholderen står i stueromet foran. jeg kan se at røret er noe irret i den delen som er inne i dette rommet. systemet er riktignok tett og fint. Å bytte røret vil by på problemer da det ser ut som røret ble montert før innredning.Båten er 25 år gammel, så røra er nok like gamle. hvor ofte skal disse byttes? noen forslag til hvordan jeg får "tredd" nytt rør uten å få brudd i dette. det må jo bøyes enn del for å få det tredd igjennom inredningen. hvem gjør i så fall dette i oslo området. T Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Dette har eg også lurt på, både båt og campingvogn har slike rør. Eg slo meg til ro med at tett rør er tett rør. Ingen tæring fra innside, og utside er jo stort sett synlig. Irr kan vaskes vekk og røret kan smøres/sprayes med fuktfordrivende spray i ny og ne. Trykket i systemet er veldig lavt. Løfter denne igjenn og kanskje nokon har erfart noko med slike rør Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
945 Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Sikkert "over kill", men i min forrige båt var kobberrørene byttet hvert 5. år, og slanger hvert år. Muligens for ofte, men for min del var dette billig forsikring. Sitér dette innlegget Tønnesea Link to post
toholthe Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 det virker no ikke som det er lagt opp til at disse skal byttes. tre et nytt uten å sjøte ser jeg på som nesten umulig. vurderer nå å flytte gassbeholderen til stuerommet bak i en gasstett kasse som man får kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Løfter denne. Noen som vet hvor ofte røra må byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Noen som vet hvor ofte røra må byttes? Det kommer an på om det er tæringer. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19831020-1580.html 2) Gassfyrte anlegg skal til enhver tid holdes i forsvarlig sikkerhetsmessig stand. (3) Gassfyrte anlegg i kontrollpliktig fartøy skal prøves og kontrolleres av installatør minst en gang hvert femte år etter retningslinjene i denne paragraf. Slanger og pakninger skal etterses og skiftes ut hvis nødvendig, og skal i tilfelle erstattes med materiale som er bestemt til bruk for lette kullvannstoffer. Installatøren plikter å påse at anlegget er i samsvar med denne forskrift. Når anlegget er funnet forskriftsmessig skal installasjonsbevis utstedes. (4) Større reparasjoner og forandringer av anlegget bør fortrinnsvis utføres av installatør. Når arbeidet er utført, skal tetthetsprøving og kontroll som anført i denne paragraf foretas av installatør. Nytt installasjonsbevis utstedes når anlegget er funnet å være i forskriftsmessig stand. En installatør kan godkjenne en installasjon, reparasjon eller endring av anlegg som er utført av andre som han anser kvalifisert. Det forutsettes da at installatør etterpå foretar full kontroll med at installasjon er forskriftsmessig, samt foretar tetthets- og funksjonskontroll slik at han ved sin underskrift på installasjonsbeviset påtar seg det fulle installasjonsansvar. (5) Bestemmelsene i denne paragraf skal også gjelde for gassfyrte anlegg som er installert i henhold til tidligere forskrift av 1. juni 1964. (6) I den utstrekning det finnes nødvendig kan Sjøfartsdirektoratet eller den som bemyndiges til enhver tid foreta kontroller med at kravene i denne forskrift er overholdt. og litt her http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941005-0919.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Nils Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Noen som vet hvor ofte røra må byttes? Har aldri (før denne tråden) høyrt om nokon som bytter koparrøyra. Be i alle fall ein som er sertifisert på gass om å inspisera anlegget ditt før du går i gang. Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 I denne guiden fra AGA står det at slanger ikke skal være lengre enn 1,2m i båt og caravan. (Men ingen ting om når den skal byttes. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
aileenll Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Er ikke bekymret for tæring på rør! ettersyn og bytting av pakkninger i fittings er lurt. Men om rørene utsettes for vibrasjoner og da særlig ved bøyer. Da er jeg bekymret for at kobberet i røret, blir sprøtt og får brister! Har noen tanker, fakta eller erfaring med det? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Roger jo Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Men om rørene utsettes for vibrasjoner og da særlig ved bøyer. Da er jeg bekymret for at kobberet i røret, blir sprøtt og får brister! Å sette på nok klammer med gummiforing på et gassrør så det ikke vibrerer burde ikke være noe problem. Selv stålrør sprekker med tiden hvis det får lov til å vibrere over tid. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.