Jonas78 Startet 21.Juli.2010 Del på Facebook Startet 21.Juli.2010 (redigert) Hei! Etter en halv sesong med Ibiza 24 (som jeg forøvrig er meget fornøyd med) lurer jeg på om jeg skal ettermontere tripflaps. Er det noen som har erfaring fra Ibiza 24 med og uten tripflaps? Forbedrer det båtens egenskaper betraktelig og er det verd de 10 000 det koster? Om noen har erfaringer fra andre båter i den størrelsen, og hvordan flaps endret egenskapene på båten vil jeg gjerne høre om deres erfaringer også! :-) Redigert 21.Juli.2010 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Luco Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Hei! Etter en halv sesong med Ibiza 24 (som jeg forøvrig er meget fornøyd med) lurer jeg på om jeg skal ettermontere tripflaps. Er det noen som har erfaring fra Ibiza 24 med og uten tripflaps? Forbedrer det båtens egenskaper betraktelig og er det verd de 10 000 det koster? Om noen har erfaringer fra andre båter i den størrelsen, og hvordan flaps endret egenskapene på båten vil jeg gjerne høre om deres erfaringer også! :-) Hei! Jeg ettermonteret på min ibiza 20 etter samme erfaringen som du fikk. Var gjort på noen timer. QL flaps selges hos volvo forhandlere og koster 5-6.000 se: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/67572-montere-ql-300-flaps-paa-ibiza-20/ Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Jeg ettermonteret på min ibiza 20 etter samme erfaringen som du fikk. Var gjort på noen timer. Hvordan opplevde du at båtens egenskaper endret seg? Ble den mer stabil? (utenom det åpenbare at man slipper å tenke på hvordan folk plasserer seg i båten :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hansi Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Ettermonterte også på en Ibiza 20 som jeg hadde for noen år tilbake. En helt annen båt etter at flapsa kom på plass. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Hvordan opplevde du at båtens egenskaper endret seg? Ble den mer stabil? (utenom det åpenbare at man slipper å tenke på hvordan folk plasserer seg i båten :-) Var litt rask på labben, leste slutten av tråden din; "Ferdig testet. Funker som bare det - og båten er blitt en helt annen. Med interceptorene helt nede i lav fart går båten rett frem istedenfor å vingle fra side til side (typisk drevbåt). Båten planer allerede i 12-14 knop og med automatikken fra mente marine er det bare å la trimplanene styres av seg selv. Sidevind er ikke lenger noe problem og båten tar motsjø mye bedre enn før. Jeg er veldig fornøyd. Er du fremdeles fornøyd med mente marine sin automatikk? Bennett sin automatikk har jeg fått forståelse av er trege og at folk til slutt ikke bruker den lenger...! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Luco Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Var litt rask på labben, leste slutten av tråden din; "Ferdig testet. Funker som bare det - og båten er blitt en helt annen. Med interceptorene helt nede i lav fart går båten rett frem istedenfor å vingle fra side til side (typisk drevbåt). Båten planer allerede i 12-14 knop og med automatikken fra mente marine er det bare å la trimplanene styres av seg selv. Sidevind er ikke lenger noe problem og båten tar motsjø mye bedre enn før. Jeg er veldig fornøyd. Er du fremdeles fornøyd med mente marine sin automatikk? Bennett sin automatikk har jeg fått forståelse av er trege og at folk til slutt ikke bruker den lenger...! Jeg hadde ikke automatikk på min.... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Jeg hadde ikke automatikk på min.... :-) Ja det gikk litt kjapt her :-) Tror jeg kommer til å ettermontere trimflaps, virker som alle som har gjort det er veldig fornøyd i ettertid. Er usikker på om jeg tør å gjøre det selv, eller om jeg får en forhandler til å gjøre jobben. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Endeavour Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Alle planende båter bør ha trimflaps. Først og fremst for å få baugen ned i motsjø. Men også for justering i sidevind, samt for skjev fordeling av passasjervekt. OBS! Man må være påpasselig å nullstille flapsene når båten ligger i havn for å unngå groe på sylinderne. Noen/moderne flaps har dette automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.