Rootsfield Startet 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2010 (redigert) Jeg er helt fersk båteier, og kjøpte en eldgammel 17-fot med henger og motor for to uker siden. Heving og senking av motoren, en '87 Suzuki DT40, ble vanskelig her forleden, og måtte gjøres manuelt etter å ha åpnet en skru på motoren til hydraulikken. Jeg sjekket og etterfylte olje, og etterpå virket alt som det skulle - en kort stund... Det viser seg å ha oppstått en lekkasje, olje kommer ut på toppen av sylinderen under heving av motoren, og etter heving og senking av motoren noen ganger slutter funksjonen igjen og ny olje må etterfylles for at den skal virke. Er det noen av dere som har erfaring med å demontere en slik sylinder? Må hele påhengeren av båten? Er det sannsynlig at det bare er en pakning som er gåen? Er det mulig å skaffe et repsett, evt hvor? Redigert 21.Juli.2010 av Rootsfield (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Slitte, eller gamle og stive pakninger forårsaker slike lekkasjer. Med båten på land kan det ikke være nødvendig å demontere motoren, men den må nok støttes av i (nesten) øvre stilling for å komme til å ta ut boltene i sylinderens øyer. Toppen skrues av ved hja. spesial justerbar nøkkel (minner mye om en kraftig passer, til et par hundringser) i de to hullene som vises, mål diameteren på hullene før kjøp, hos de fleste maskinfimaer. Løsne lokket før øyenboltene tas ut, ev. med rørtang e.l. Pakningssett fås hos leverandør eller hydrauliske firma, ha det brukte med for kontroll. Kjøp nytt sett til stempelet også, når alt først er åpnet. Alt består av gummi og plast, pirkes ut med lite skrujern eller noe spissere, enkle å skifte, trenger ikke spesialverktøy. Pass på at de to «zimmerringene» monteres igjen hver sin og rett vei. (Og den brede plaststyringen skal være splittet) Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Rootsfield Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Tusen takk, det var et utførlig svar! Skal se hva jeg klarer å få til selv, uten å måtte dra hele greia til et serviceverksted Sitér dette innlegget Link to post
Gissel Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Hei jeg har båt med samme hydraulik / tilt system, tilten kjører kort bevægelse og stopper, nå har jeg etter fyllt olie og den kjører greit ned, men treg opp er der noen som kan si noe om utluftning ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Løft motoren opp i øverste stilling og støtt noe under. Så fyller du opp med olje og kjører motoren opp og ned noen ganger,og evnt. etterfyller. Sitér dette innlegget Link to post
Gissel Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Mange takk - det lykkes etter noen forsøk Sitér dette innlegget Link to post
Gissel Svart 4.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2016 (redigert) Hei ennå ei utfordring motor kjører berre i 2-3 min, jeg har renset filter, og tømt ev vann av forgasser, men berre 2-3 min så går den i stå igjen, noen forslag til løsing ? har ei video, men fikk den ikke lastet opp :-( Redigert 4.Juni.2016 av Gissel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.