Tom Rør Startet 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2010 Jeg gikk i ca 18 knop rett sydover forbi for svenner fyr med sola i mot, og hørte et j...... dunk, og et smell. Bak båten lå det en tykk stokk, som jeg hadde delt i to.Fikk ikke framdrift på styrbord motor, og trodde da i min eggen lille "panikkaktige" boble at jeg heller ikke hadde det på babord motor. Jeg ringte heltene på redningsskøyta, som var der på ca 20 min., og fikk slep til Framnæs maritim i Sandefjord. De fikk ned dykkeren, og han fastslo at babord propell var fast og fin, mens styrbord var løsnet fra konen sin, og at mutter nesten var helt skrudd ut. Hvor mye tåler egentlig propeller/akslinger? Det hørtes ut som om alt ble slått til pinneved i det jeg gikk på stokken. Nå ligger jeg altså på Framnæs, og håper at de kan få løftet opp båten, sånn at det kan gjøres en analyse av evt, skader.(håper de har kapasitet) Jeg er VELDIG glad for at jeg betaler den lille summen det koster å være med på å støtte en organisasjon som Redningsselskapet. Obs! se opp for TO stokker på vei inn oslofjorden Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Jeg gikk i ca 18 knop rett sydover forbi for svenner fyr med sola i mot, og hørte et j...... dunk, og et smell. Stokker er farlige greier, sikkert og visst. Heldigvis for deg har du kommet til land og fått løftet opp båten. Viktig at du nå får sjekket ut gear, hylse, aksling for å verifisere at propellanlegget ditt ikke har fått skader ( kast i aksling ) Skjedde det samme med meg 16 nm ut av svenskekysten på vei til Jomfruland sommeren 2006. Farten var kun 14 knop. Totalhavari på propellanlegg og gear. Får håpe at det går bedre med deg. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Jeg har ikke fått løftet opp enda, da de hadde stengt da vi ankom.Håper det lar seg fikse med løft, så vi slipper å vente for lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Når man er medlem av Redningsselskapet får man gratis (må selvfølgelig betale årsavgift) slep i 3 timer? Eller var det 3 Nm? Men viste ikke at du kunne få dykker under båten, innenfor årsavgiften... Men vist jeg forstod det rett på deg, at du fikk det, så må jo det være kanon! Jeg er ikke medlemm endå, men må jaggu meg se til og bli det før noe sjer med meg også! Motoren stoler jeg på (nyoverhalt for 4 år siden) Så jeg får bare passe extra godt på etter planker, stokker og blåser... Håper du har fått minimale skader, Lykke til! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Du får hilse folka på Framnæs fra Bitteliten Vi er der hver vinter. Flinke karer der Trist med den stokken. jeg har flere ganger plukket opp stokker i vannet. Nyttetrafikken er veldig takknemlig om det medles fra til Horten VTS om tømmer i vannet. De er redde for propellene sine de også Om bosset i propellen gjorde jobben sin tok den støyten for akslingen. Fint du opplevde Kystpatruljen medlemmsskapet som verdifullt. Det er når man trenger de man får litt igjen. En grei forsikring å ha synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 (redigert) Støtter Hansi: Få sjekket videre inn... En kompis smelte på en slik stokk..riktignok med drev... Husker ikke hva dette het, men han fikk problemer noen dager etter propellen var skiftet....Var forskjellig som var blitt overbelastet da det smalt, men ikke synlig med det samme...Men dette har sikkert disse guttene på verkstedet peiling på... Redigert 21.Juli.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Skal hilse fra deg jeg, og vi får håpe at skadene er overkommelige. Disse gutta hos Redningsselskapet er i mine øyne en yrkesgruppe som burde fått Nobelprisen hvert år Jeg vil gå så langt, og mene at det burde vært obligatorisk medlemskap i Redningsselskapet for å føre båt.(litt drøyt kanskje, men jeg mener det allikevel) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Bli medlem sier jeg bare! De gjør en formidabel innsats.Tenk bare på de som blir reddet langs kysten på vinterstid, da du og jeg sitter foram peisen med en kald en. Er ikke for ille å støtre en sånn organisasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Kjedelige greier Selv så mistet jeg all fremdrift på styrbord motor rett utenfor grenå i Danmark ikveld Styrbord drev har mest sannsynlig tatt kvelden dat romler stygt i det når jeg dreier rundt proppellene.. Problemet er at jeg er i Danmark og der er det ikke bare bare med VP deler vet jeg.. vurderer sterkt og gå for en motor over til gØteborg i morgen.. er en tur på ca 12 timer for en motor.. men der er det vel kanskje hjelp og få.. kjenner jeg er litt lei meg nå Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tom Rør Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 (redigert) Huff da. Jeg er jo litt nærmere hjemme ihvertfall.Lykke til, og vi får håpe du får tak i det du trenger. Redigert 21.Juli.2010 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Disse gutta hos Redningsselskapet er i mine øyne en yrkesgruppe som burde fått Nobelprisen hvert år Det er en hel del av skøytene som er bemannet med frivillige fra redningskorps. http://www.nssr.no/Sjøredningskorps disse båtene har ikke dykker ombord og litt lettere brannslukningsutstyr. Gjør stort sett samme jobben - året rundt - med frivillige som bruker tiden på vakter og kurs for å holde seg oppdaterte Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Skrudde opp peilepinnen på styrbord girkasse, og det kom ikke den vanlige fiselyden som det pleier. Kan det indikere at noe er galt? Babord kasse feis som vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Du er jo hjemme i byn min du Tom Rør hadde jeg bare hvert der hadde jeg vært sjeleglad.. Får håpe du ikke har altfor store skader etter påkjørselen.. Gutta på Framnæs er i alle fall meget dyktige så du er i gode hender .. Skulle gitt mye for et drev nå ja kjenner jeg.. æsj.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tom Rør Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Du har min fulle sympati. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Bli medlem sier jeg bare! De gjør en formidabel innsats.Tenk bare på de som blir reddet langs kysten på vinterstid, da du og jeg sitter foram peisen med en kald en. Er ikke for ille å støtre en sånn organisasjon. Er så enig så enig.. Skal bli medlem! Men dykker de for deg også? Innenfor årsavgiftene? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Tom Rør Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Det var De som tilbød seg det selv, så jeg tipper det er vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Knall! Så om jeg skulle få en blåse i propellen, kan jeg bare ringe de, og de fikser det uten noe cash altså! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Tom Rør Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Skulle ikke ha noe av meg, men det hadde vært dyrt hvis jeg ikke hadde vært medlem. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Gir dem slep i tre timer? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Vet ikke hvor lenge de sleper, men det tok vel 1,5 timer ca. med oss.Samt at de også dykket etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Skulle ikke ha noe av meg, men det hadde vært dyrt hvis jeg ikke hadde vært medlem. Det hadde det! Jeg har erfaringer med det Gir dem slep i tre timer? Jeg fikk iallefall ett brev av de der det står følgende: Kjere båteier, Fikk du assistanse av en redingsskøyte i fjor? Er du blitt medlem i Kystpatruljen Total etterpå, kan du se bord fra dette brevet. Sommeren står for døren og du vet aldri når du får behov for assistanse, og det er mye billigere å betale 845 kroner for er års medlemskap enn å betale det en utrykning med et bemannet fartøy faktisk koster. Det er en rimelig forsikring i tilfelle noe sjer. Som medlem i KystPatruljen Totalt får du inntil tre timers fri assistanse og mange andre fordeler. Du kan melde deg inn på www.nssr.no, sende inn kupongen eller ringe 06757. Ha en god og problemfri båtsommer! Med vennlig hilsen Redningsselskapet I teksten står det følgende: ''og mange andre fordeler''. Som sikkert dykking er innunder! Ang. ''Fikk du assistanse av en redingsskøyte i fjor? Er du blitt medlem i Kystpatruljen Total etterpå, kan du se bord fra dette brevet'' Så var jeg ute i stygt vær med Tobiasen (Hardtop med 30hk Johnsson) jeg hadde i fjord. Og fikk plutselig motorstopp (bensin tilførselen stengte helt) Fikk ikke start, men kom meg omsider inn til en kai på en holme, som jeg rekte mot. Jeg hadde ikke godt med klær på meg, og det var kald. Jeg varmet meg så mye jeg kunne med redningsvesten, og slo armene bak på rykken, for og få bloet fremm. Mens jeg sto der og puttlet med motoren, men fikk ikke start Ikke hadde jeg penger på telefonen heller, så jeg måtte tilslutt ringe 112, og spørre om de kunne være så snill og sette meg over til Redningskøyten. De satt meg over, og redningskøyten kom etter rundt en time (De holdt på med ett oppdrag, og måtte tilbake på Hjellestad og bunkre) Fra ett lite stykke sør for Sotrabroen, og rett igjennom vattlastraumen, og bort på bjorøy fikk jeg en regning der det sto: Oppdrag utført i perioden 21.04.09 19:20 - 21.04.09 20:45 Tur/Retur tid: 1 t. Distanse 6 nm Slep i perioden 21.04.09 19:40 - 21.04.09 20:45 Slepetid: 1t Distanse 3 nm T/R UNDER 9,9 BRT 22 1,001,00 TIME 2071.00 0,00 2.071,00 SLEP UNDER 9,9 BRT 22b 1,001,00 TIME 2071.00 0,00 2.071.00 Subtotal NOK 4.142,00 Total NOK 4.142,00 :crazy: Det er til og bli helt svimmel av, men det er også et hint om at det er lurt og være medlem Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Skipper Worse Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Bare som et hint så kjenner jeg en kar som fikk tau i propellen, fikk det fikset av forsikringsselskapet, og to uker senere fikk totalhavari/veivakselbrudd --- heldigvis godtok forsikringsselskapet at det var en og samme skade, ellers hadde han ligget svett an. Legg deg det på minnet! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Vet du vilket forsikringsselskap han brukte? Høres ut som ett bra ett! Leiter etter forsikring til min båt, men vet ikke hvem jeg skal velge Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Snekker'n Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Lykke til i dag Tom! Hold oss oppdatert med info. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Avsluttet_1 Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.