Jump to content

Trenger tips til kjøp av landstedsbåt!

larsen2000

Recommended Posts

Askeladden 435 er en kjekk båt. (Kjøpte nettopp en brukt slik selv.)

Selvlensingen gjør at du ikke trenger å øse nei, men som noen andre påpeker KAN dreneringen feks gå tett.....

Jeg har ikke prøvd denne med 9,9 (har selv 30hk) men har kjørt lignende båter (samme størrelse) med 9,9 som er oppskrudd til 15 hk. Det går helt fint, tipper de går ca 20 knop. Med 15hk mister du muligheten for vannski samt at du vil få problemer med å få den i plan med mer enn 3 personer....

Hva er egentlig forskjellen på 430 (de eldre) og 435 (de nyere) ...kun den blå stripen på siden?

Redigert av bavariaeier (see edit history)

Finnes mange valgmuligheter i den klassen. F.eks GRP, Vernøy, Rana, Viksund, Hobby, Yamarin for å nevne noen som har båter i den størrelsen.

Et søk på FINN.NO vil hjelpe deg.

Lykke til!

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Askeladden 435 er en kjekk båt. (Kjøpte nettopp en brukt slik selv.)

Hva er egentlig forskjellen på 430 (de eldre) og 435 (de nyere) ...kun den blå stripen på siden?

De nyeste (435) har et merkbart endret utseende enn de eldre båtene, ser litt mer elegant ut, synes jeg. Hvordan er sjøegenskapene med 30 hk? Den er jo godkjent for dette, men er jo ganske flat i bunnen. Slår det mye i bølgene?

Hadde en 435 Lite for noen år siden som jeg var veldig godt fornøyd med. Båten er forholdsvis tung til størrelsen å være, så med en 15hk Mercury hadde jeg nesten problemer med og få båten i plan. Byttet da til en 25 hk Mercury (to-takt), og båten ble helt anderledes, gikk som ei kule. Ellers en meget annvendelig båt til sitt bruk. Kan jo også ha konsoll med ratt og fjernkontroll montert. Askeladden har jo et "godt navn" når båter selges og kjøpes i dagens marked.

GH 430

Selvlensende, og forbedret versjon av GH 14. Utvendig skrog er samme som "klassisk" GH 14.

Har en selv med 9,9 (15 hk), går greit i plan med tre ombord og flytter seg fint rundt.

Den er 50 kg tyngre enn din nåværende GH, men lettere enn mange andre selvlensende båter.

Grei å dra på land og snu rundt på vinteren, noe som kan bli pes med de tyngre båtene

Slår det mye i bølgene?

Har bare såvidt fått prøvd den.

Den er nok ikke den askeladden som går mykest i sjøen, men båten virker å være stabil og grei...

Med 30hk går båten som en kule. Mer enn man trenger hvis man bare er en person (da kjører man gjerne på halv gass); fordelen er den dagen båten er fullastet og man skal ha den i plan. Vi tenkte å dra vannski med den og da er vel 30 hk det minste man kan (bør) ha.... (selv 30 blir nok i tregeste laget til å ha det gøy på vannski, men man får ihvertfall stått....alternativet ville måttet vært større båt, ikke større motor på denne....)

Trådstarter: Det er utrolig mye å velge mellom i denne størrelsen.

Jeg gikk for askeladden pga gode erfaringer mht egenskaper, kvalitet og annenhåndsverdi.

Skal det være med styrekult eller rattstyring?

Det finnes et utall produsenter som har båter rundt 430.....

Vernøy 430, Hobby 430 etc....som noen sier er det bare å ta et søk på bruktbåter på finn så har man noe å orientere seg etter.

Frydenbø selger nye båter til 26.000.. (Atlantic kalles de....vurderte litt en slik før jeg av gammel vane endte på en askeladden)

Er disse helt vedlikeholdsfrie?

Plastbåtene polerer vi. (Men det er vel mest for å få fin finish og ikke egentlig nødvendig?)

Disse alubåtene, må ikke de også poleres for å beholde fin finish? Jeg ser at de nyere busterbåtene har lakkert finish (de gamle hadde det ikke), men lakkert akkurat som på en bil blir jo matt med årene det også...? Men det er kanskje likevel mindre arbeid enn på en plastbåt?

Bunnstoff må vel begge ha...? (mener å ha hørt at alubåtene kan ligge delvis ute uten bunnstoff, mao at det tar lengre tid før det gror på dem...noen som kan bekrefte eller avkrefte det?)

Tåler alubåtene mer røff behandling ift å dra dem opp i steinene etc?

Takk for gode tips! Ser at Vernøy 430 skiller seg kraftig ut mtp pris. Er den grei nok til hyttebruk i lite ferskvann?

Nå kjenner jeg ikke behovet ditt, men jeg mener dette absolutt er en ok båt til hyttebruk.

En venn av meg har en vernøy 430 (han har hatt den i mange år) og den fungerer helt fint. Han har 9,9 tohatsu skrudd opp til 15 (han sier den blir 18hk uten at jeg vet dette...) og den planer fint med inntill 3 personer ombord.

Hva koster en slik vernøy? (ble litt nyskjerrig siden du sier den skiller seg ut på pris)

Vi kjøpte en brukt Vernøy 430 med rattkonsoll og 9,9 HK Tohatsu 2T (1999 modell) for et par år siden (motor trimmet til 15 HK). Bruker den som hyttebåt.

Måtte ut med 39 000, men fikk da med en kurant båthenger på kjøpet.

Syns det er en robust og bra hyttebåt med relativt høyt fribord og kraftig og god rekke. Merk at denne båten er relativt tung. Mener å huske at vekta er oppgitt til 410 kg. Til sammenligning veier en "Askeladden 430 Lite" 280 kg u/motor. Vekta gjør den litt tung å dra på land, men fordelen er at man kan stå/tråkke på ripa uten at båten krenger nevneverdig mye. Vil også tro at det gjør at den slår mindre i bølgene. Vi får den i plan (18-20 knop) med 2 voksne ombord, men når 3.mann kommer ombord blir det litt for tungt.

Redigert av Dolfin (see edit history)

De nyeste (435) har et merkbart endret utseende enn de eldre båtene, ser litt mer elegant ut, synes jeg. Hvordan er sjøegenskapene med 30 hk? Den er jo godkjent for dette, men er jo ganske flat i bunnen. Slår det mye i bølgene?

En kamerat av meg har en 435 Lite med 40HK Yamaha. Sjøegenskapene er fortsatt like gode hos Askeladden, båten slår i bølgene, ja, men ikke på en ubehaglig måte :smiley:

Crescent har også noen rimelige modeller i denne klassen. F.eks http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23237102

Jeg kjenner forhandlerne på Vestlandet, her kan du sikkert få en god pris: http://www.sotramarine.no/

De leverer stort sett over hele landet. Hvor bor du?

Crescent er rimelige, men gode båter

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...