larsen2000 Startet 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2010 Ønsker en 13-14 fots landstedsbåt til hyttebruk (ferskvann) som kan ligge ute hele sesongen. Må altså være 100% selvlensende. Holder fint med 9,9hk. Noen tips om en robust båt man slipper å øse? Brukes til fiske og bagasjetransport. Bruker nå en GH14 med 20hk, men må trekke den på land hver gang jeg forlater hytta. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Hva med en Askeladden 430/435? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Går den greit med 9,9hk og er den så selvlensende at man slipper øsing? Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Selv om en båt er selvlensende bør den ikke være uten et visst oppsyn. Det kan gå tett av løv eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 (redigert) Askeladden 435 er en kjekk båt. (Kjøpte nettopp en brukt slik selv.) Selvlensingen gjør at du ikke trenger å øse nei, men som noen andre påpeker KAN dreneringen feks gå tett..... Jeg har ikke prøvd denne med 9,9 (har selv 30hk) men har kjørt lignende båter (samme størrelse) med 9,9 som er oppskrudd til 15 hk. Det går helt fint, tipper de går ca 20 knop. Med 15hk mister du muligheten for vannski samt at du vil få problemer med å få den i plan med mer enn 3 personer.... Hva er egentlig forskjellen på 430 (de eldre) og 435 (de nyere) ...kun den blå stripen på siden? Redigert 21.Juli.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Finnes mange valgmuligheter i den klassen. F.eks GRP, Vernøy, Rana, Viksund, Hobby, Yamarin for å nevne noen som har båter i den størrelsen. Et søk på FINN.NO vil hjelpe deg. Lykke til! Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
ibizafan Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 hva med øien 16? gjør 17-18 knop med 15 hk Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
sol Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Kan anbefale Bever 460,som er selvlensende.Stødig og god båt som gjør ca 20 knop med 15 hk. da planer den med 3 voksne ombord Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Askeladden 435 er en kjekk båt. (Kjøpte nettopp en brukt slik selv.) Hva er egentlig forskjellen på 430 (de eldre) og 435 (de nyere) ...kun den blå stripen på siden? De nyeste (435) har et merkbart endret utseende enn de eldre båtene, ser litt mer elegant ut, synes jeg. Hvordan er sjøegenskapene med 30 hk? Den er jo godkjent for dette, men er jo ganske flat i bunnen. Slår det mye i bølgene? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Hadde en 435 Lite for noen år siden som jeg var veldig godt fornøyd med. Båten er forholdsvis tung til størrelsen å være, så med en 15hk Mercury hadde jeg nesten problemer med og få båten i plan. Byttet da til en 25 hk Mercury (to-takt), og båten ble helt anderledes, gikk som ei kule. Ellers en meget annvendelig båt til sitt bruk. Kan jo også ha konsoll med ratt og fjernkontroll montert. Askeladden har jo et "godt navn" når båter selges og kjøpes i dagens marked. Sitér dette innlegget Link to post
Homer Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 GH 430 Selvlensende, og forbedret versjon av GH 14. Utvendig skrog er samme som "klassisk" GH 14. Har en selv med 9,9 (15 hk), går greit i plan med tre ombord og flytter seg fint rundt. Den er 50 kg tyngre enn din nåværende GH, men lettere enn mange andre selvlensende båter. Grei å dra på land og snu rundt på vinteren, noe som kan bli pes med de tyngre båtene Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 (redigert) Slår det mye i bølgene? Har bare såvidt fått prøvd den. Den er nok ikke den askeladden som går mykest i sjøen, men båten virker å være stabil og grei... Med 30hk går båten som en kule. Mer enn man trenger hvis man bare er en person (da kjører man gjerne på halv gass); fordelen er den dagen båten er fullastet og man skal ha den i plan. Vi tenkte å dra vannski med den og da er vel 30 hk det minste man kan (bør) ha.... (selv 30 blir nok i tregeste laget til å ha det gøy på vannski, men man får ihvertfall stått....alternativet ville måttet vært større båt, ikke større motor på denne....) Redigert 22.Juli.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 De nyeste (435) har et merkbart endret utseende enn de eldre båtene, ser litt mer elegant ut, synes jeg. Er det nytt skrog/innredning eller bare fargene som endret seg? Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Trådstarter: Det er utrolig mye å velge mellom i denne størrelsen. Jeg gikk for askeladden pga gode erfaringer mht egenskaper, kvalitet og annenhåndsverdi. Skal det være med styrekult eller rattstyring? Det finnes et utall produsenter som har båter rundt 430..... Vernøy 430, Hobby 430 etc....som noen sier er det bare å ta et søk på bruktbåter på finn så har man noe å orientere seg etter. Frydenbø selger nye båter til 26.000.. (Atlantic kalles de....vurderte litt en slik før jeg av gammel vane endte på en askeladden) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Den er jo godkjent for dette, men er jo ganske flat i bunnen. Slår det mye i bølgene? Jeg tror det er fra og med 2004 som er godkjent for 30 hk. Modeller før det er godkjent for 25 hk. Om det ble gjort noen forandringer på båten eller om det bare var dokumentasjon som ble endret vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Vedr båt i den størrelse og bruk, er det kun en ting og anbefale - nemlig ALUMINIUMS BÅT. Etter egne erfaringer får en mindre båt i ferskvann mye juling og lite ettersyn og vedlikehold Glem selv lensing - dra den opp på land og ta ut "nuglå" - ( heter det i min stamme ) eller bare snu den rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 (redigert) Er disse helt vedlikeholdsfrie? Plastbåtene polerer vi. (Men det er vel mest for å få fin finish og ikke egentlig nødvendig?) Disse alubåtene, må ikke de også poleres for å beholde fin finish? Jeg ser at de nyere busterbåtene har lakkert finish (de gamle hadde det ikke), men lakkert akkurat som på en bil blir jo matt med årene det også...? Men det er kanskje likevel mindre arbeid enn på en plastbåt? Bunnstoff må vel begge ha...? (mener å ha hørt at alubåtene kan ligge delvis ute uten bunnstoff, mao at det tar lengre tid før det gror på dem...noen som kan bekrefte eller avkrefte det?) Tåler alubåtene mer røff behandling ift å dra dem opp i steinene etc? Redigert 22.Juli.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Er det nytt skrog/innredning eller bare fargene som endret seg? Skroget ble forandret på ett eller annet tidspunkt. Om bunnkonstruksjonen ble endret vet jeg ikke, men "bordgangen" i skrogsiden forsvant, og innredningen ble også endret, slik at båten visuelt virker lavere. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Takk for gode tips! Ser at Vernøy 430 skiller seg kraftig ut mtp pris. Er den grei nok til hyttebruk i lite ferskvann? Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 (redigert) Takk for gode tips! Ser at Vernøy 430 skiller seg kraftig ut mtp pris. Er den grei nok til hyttebruk i lite ferskvann? Nå kjenner jeg ikke behovet ditt, men jeg mener dette absolutt er en ok båt til hyttebruk. En venn av meg har en vernøy 430 (han har hatt den i mange år) og den fungerer helt fint. Han har 9,9 tohatsu skrudd opp til 15 (han sier den blir 18hk uten at jeg vet dette...) og den planer fint med inntill 3 personer ombord. Hva koster en slik vernøy? (ble litt nyskjerrig siden du sier den skiller seg ut på pris) Redigert 22.Juli.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Pioner har vedlikeholdsfrie og solide båter. Er usikker på om de finnes i selvlensende varianter, men det finner du ut på nettet. En ulempe er at de er ganske tunge. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Dolfin Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 (redigert) Vi kjøpte en brukt Vernøy 430 med rattkonsoll og 9,9 HK Tohatsu 2T (1999 modell) for et par år siden (motor trimmet til 15 HK). Bruker den som hyttebåt. Måtte ut med 39 000, men fikk da med en kurant båthenger på kjøpet. Syns det er en robust og bra hyttebåt med relativt høyt fribord og kraftig og god rekke. Merk at denne båten er relativt tung. Mener å huske at vekta er oppgitt til 410 kg. Til sammenligning veier en "Askeladden 430 Lite" 280 kg u/motor. Vekta gjør den litt tung å dra på land, men fordelen er at man kan stå/tråkke på ripa uten at båten krenger nevneverdig mye. Vil også tro at det gjør at den slår mindre i bølgene. Vi får den i plan (18-20 knop) med 2 voksne ombord, men når 3.mann kommer ombord blir det litt for tungt. Redigert 22.Juli.2010 av Dolfin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yamaha! Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 De nyeste (435) har et merkbart endret utseende enn de eldre båtene, ser litt mer elegant ut, synes jeg. Hvordan er sjøegenskapene med 30 hk? Den er jo godkjent for dette, men er jo ganske flat i bunnen. Slår det mye i bølgene? En kamerat av meg har en 435 Lite med 40HK Yamaha. Sjøegenskapene er fortsatt like gode hos Askeladden, båten slår i bølgene, ja, men ikke på en ubehaglig måte Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Crescent har også noen rimelige modeller i denne klassen. F.eks http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23237102 Jeg kjenner forhandlerne på Vestlandet, her kan du sikkert få en god pris: http://www.sotramarine.no/ De leverer stort sett over hele landet. Hvor bor du? Crescent er rimelige, men gode båter Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.