Jump to content

Er dette 2-kronan seilbåt? Tror jeg er lurt.

bbss

Recommended Posts

Kjøpte denne båten på finn.no. Skulle være med nytt seil og, men viste seg å være gammelt. Hadde dårlig tid, så jeg stolte på selgeren, og den på bilen. Hadde bestemt meg for 2-kronan, ettersom den skulle være enkel å lære seg å seile med. Jeg kan ikke noe om seiling.

Men nå er jeg i tvil, har ikke finni en eneste 2-kronan båt som ligner på denne. Og ved nærmere ettersyn ser denne gammel ut. Noen som kan hjelpe? evt hva denne er verdt? Ikke i veldig bra stand. Og om den egner seg til å lære å seile med?

Han påstod at det var en 2-krona båt, og skreiv så i kontrakten også. Det finnes ikke noe navn på båten. Alt ser gammelt ut. Kjøl og ror er i finer som er slitt. Den har og løsna en del oppe i lista rundt baugen. Og forsøkt reparert med skruer og silikon.

18_1819284637.jpg

18_1252123968.jpg

18_651023763.jpg

Vi har 8 2 krona seiljoller i vår forening, de ser da ikke slik ut, ikke i mørket engang.

Men at dette kan være noen gammle modeller av merket skal være usagt. Tro du skal vurdere om dette er noe og satse videre på. Det ser ikke ut dom om du kan få det spesielt festlig i denne jolla, om du har tenkt og lære og seile kan jeg da annbefale 2 kona. Har seilt aktivt stor båt og jolle i mange år, men har de siste årene virkelig fått sansen for disse seiljollene. Har nå også rigget de med spinnaker som var et skikkelig kick.

Sats på en skikkelig seiljolle og opplev fart og spenning.

De som selges i dag ser ikke slik ut. Så også denne på finn.no og stusset litt, men antok at det dreide seg om en gammel modell. Går sikkert an å få en trivelig tur-jolle ut av den hvis du gjør om "reparasjonen" i baugen, pusser og lakker litt på kjøl og ror og får fatt i nye seil. Hvor mye ga du for den?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Det er nok ikke en 2-kronan, nei. Jeg har ingen erfaring med båten selv, men en titt på produsentens hjemmeside avslører at 2-kronan er nokså annerledes. Fasongen ligner nok, men innredningen ser ganske annerledes ut.

segeltraning__revad_stor.jpg

2kr_oversikt_sittbrunn.jpg

Hvor sterkt du stiller i saken er det andre som har bedre greie på enn meg, men hvis båten kalles 2-kronan i kontrakten, og du har fått en annen båttype, så tenker jeg det er en klar mangel.

Om du kan bevise at dette ikke er en 2-kronan (kan jo være en eldre modell?) så har båten en vesentlig mangel etter kontrakten, og du kan heve kjøpet. Du kan jo få litt trøbbel med dette siden du vel undersøkte båten nøye før kjøp?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Har selv en 2-kronan seilbåt og,nei, den ser overhodet ikke slik ut, men derimot som på bildet Baywatch har lagt ut.

Siste to nummer av det svenske seilmagasinet Segling har tatt for seg en rekke joller og disse kan det være verdt å lese hvis man er på jakt etter en seiljolle, noe jeg forøvrig vil anbefale langt flere å gjøre! Kjempegøy.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Som flere skriver så er det lite sansynlig at dette er en to-krona.

Men du kan sikkert få mye seilglede av denne også. Som en "læringsbåt" og "førstebåt" er den sikkert helt Ok!

Hvis det blir slik at du beholder den så få noen båtkyndige til å sjekke det sikkerhetsmessige vedr rigg og kjøl.

Håper du ikke betalte prisen for en ekte to-krona.

Lykke til uansett !

Han skulle ha 10000 for den, noe jeg tenkte måtte være veldig billig for en 2-kronan. Skulle få den for 8000, men da måtte jeg ta den. Måtte kjøre 30mil også, hver vei, så kjedelig å komme tomhendt hjem også. Men nå begynner jeg å tvile, spesiellt ettersom det mest sannsynlig ikke er en 2-kronan.

Takk for all tips. Enten må jeg prøve å lære å seile i denne. Ellers må jeg kjøre like tilbake å levere den, kun 2 dager siden jeg kjøpte båten.

Du får sjekke på nettet om du kan få noe bedre for 8.000,-.

Men du kan ganske sikkert også få hevet kjøpet dersom selger ikke kan dokumentere at dette er en (gammel) to-krona.

Ring selger og forhør deg. Kanskje han er villig til å gå ned i pris for å unngå å måtte ta båten tilbake.

Og få det skriftelig før du igjen eventuellt kjører alle de milene.

Tror ikke det er en gammel 2-kronan. De første kom jo i 1992. Så jeg regner med de er ganske like alle sammen. Hvor mye penger bør jeg kreve å få returnert? Alternativet er en askeladden 14fot, det går vel for rundt 10000. Eller kanskje noen av de mindre jollene. Det jeg er mest usikker på om er om denne er utdatert, sånn at den blir vanskelig å lære å seile med.

Ting blir ikke så fort utdatert i seilverdenen; selv om det skjer mange nyvinninger forblir prinsippene de samme. Tror du har fått deg en fin-fin jolle å lære å seile med, den seiler nok bedre enn Askeladden, da dette ser ut som en ren seiljolle, og ikke noe kombigreier. Foreslår at du prøver å rigge den og sjekker at du har alt du trenger. Er alt med og virker, tror jeg ikke du har gjort noe dårlig kjøp, selv om den er noe slitt og trenger litt omsorgsfullt stell.

Mangler det blokker, trinser, skjøter, rorkultforlengere eller lignende er det ikke noe problem å skaffe noe som passer i nærmeste båtutstyrsbutikk. Forslår at du begynner med å se på ristroppene og eventullt setter inn nye. Sjekk så at du har rorkultforlenger, og eventuellt setter på det. Dette er helt nødvendige ting i en seiljolle. Når du har fått jollen til å virke, kan du kanskje spandere litt sliping og lakking av kjøl, ror og annet treverk, en god omgang med rubbing og polish og en mer permanent reparasjon på det stedet som er tettet med skruer og silikon.

Om det ikke er en ekte 2-Kronan du har fått deg, tror jeg i alle fall du har skaffet deg en helt grei familie-/turjolle. Ser ut til å være litt i samme klasse som Wayfarer. Tror du vil få mye glede av denne, jeg. Gratulerer med ny båt ;-)

Christian 8-)

Synes båten kan minne litt om en eldgammel Triss (dersom det er en trekant øverst i storseilet er det definitivt en Triss).

Synes 8 000,- er en ok, men noe dyr pris for en slik båt (så sant den er hel og seilingsdyktig). Båten kan sikkert likevel gi mye moro og være en start for å lære det grunnleggende. Så lenge det er en bermudarigg burde seilingsprinsippene for denne båten være de samme som 2-krona og andre "moderne" båter.

Nå har jeg tatt flere bilder, og forsøkt å rigge opp så godt jeg kan, men det stoppa opp litt.... Aner ikke hvor jeg kan finne informasjon om hvordan denne båten skal rigges. Det hadde jeg regna med ville vært lettere med en båt som 2-kronan, som folk kjenner til.

Sendte bilder til 2-kronan. De sa at dette ikke var 2-kronan. Så da er jo det avklart. Da har jeg ikke fått det produktet jeg betalte for.

Men det ser ut som det går å sette en hjelpemotor på bak, det er jo kjekt.

Noen som kan gi et annslag på hvor mye denne båten er verdt? Må ihvertfall finne ut hvordan den rigges ordentlig før jeg kan ta den utpå og prøve.

_mg_0074.jpg

_mg_0073.jpg

_mg_0072.jpg

---

Edit-skal se etter om det er en trekant i seilet.

Redigert av bbss (see edit history)

Fant denne linken

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1247

Trissjollen presenterades runt 1958 och pågick till och med runt 1980. I slutet av 1990-talet återupptogs tillverkningen av OS-segel i Onsala. Runt 2008 togs tillverkningen över av Pemonova i Kungsbacka. Totalt tror jag att mer än 5.000 Trissjollar har tillverkats. Trissjollen är en tvåmansjolle, men hon klarar fyra vuxna. Hon är en entypsbåt och har ett mycket aktivt förbund. Trissjollen finns i fyra versioner. Den första versionen hade däck och reling i trä. Övriga tre versioner har lite olika inredning.

Det stemmer jo, dekk og reling i tre...Så da er den fra 1958 da....oii...

Tror jeg må spørre om jeg kan få noe refundert. Ikke akkurat 2-kronan, hvis dette stemmer.

Min prisvurdering er 5.000, andre har sikkert et annet tall og uansett så er det en meget ukurant båt som er vanskelig å vurdere. Seilgleden kan allikevel være like stor som en kjent båt, men denne båten, som det meste annet, skal selges igjen en dag, og da vil du nok slite med å få igjen pengene du har betalt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Skulle storseilet være nytt ? Det der er hundgammelt.

Om du nå finner ut at du ikke vil ha båten så ville jeg krevd kjøpesummen + tur/retur fraktkostnad for du har overhodet ikke fått det annonsen viser.

På den annen side så kan du jo se på saken og stille deg spørsmålen om du får noe bedre for 8000.- og om du vil ha båten slik den er. 8000.- er jo ikke alverdens men du får vel en tilnærmet ny enmannsjolle for den prisen

Da har jeg snakka med selgeren og videreformidla den informasjonen som har kommet fram. At det ser ut som det er en trissjolle fra rundt 1960 og ikke 2-kronan.

Han beklaget dette, og ville at vi skulle komme fram til en løsning. Så hvor mye skal jeg kreve tilbake.

Sånn jeg ser det. Det viktigst er at denne båten er morsom å seile med, så det gir merlyst, og ikke avansert.......Hvis seilet er hundgammelt, som det sikkert er, burde jeg vil kjøpe nytt seil. Så hvor mye blir det igjen av verdi på båten. Hva måtte prisen vært for at dere ville kjøpt den?

Synes båten uansett ser ut som en grei læringsbåt, litt sliten kanskje, men bare moro å fikse litt selv. Bra at selger er villig til å forhandle frem en løsning da. Jeg ville tatt med seilet til en seilmaker, hørt hva prisen for nytt er f.eks. og så gå til forhandlingsbordet med det som utgangspunkt. Vips så har du fått en grei læringsjolle for en billig penge :smiley:

Selv kjøpte jeg en svært sliten Flipper seiljolle for noen år siden, qxl for 3750,- Pusset den opp for et par tusen og da var den helt strøken (hadde riktignok nye seil fra før av). Det var en rask tomanns-jolle, ikke akkurat for helt ferske seilere, men sykt mye moro. Solgte den noen år senere for 11500,- :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg tror ikke det betyr så mye om seilene er gamle. Hvor "gode" de er ser du først når du seiler. Les litt om bus, og lukket akterlik. Det gjelder både for stor og forseil. Men - Ligger busen aktenfor midtlinjen i seilene - og ikke lar seg flytte fram ved å trimme - hiv dem.

Er seilene akseptable - ror, kjøl og kjølkasse i orden - kan du ha mye moro med den jolla. Lære å seile gjør du garantert.

Nå har jeg tatt flere bilder, og forsøkt å rigge opp så godt jeg kan, men det stoppa opp litt.... Aner ikke hvor jeg kan finne informasjon om hvordan denne båten skal rigges.

Du jo begynne med å snu storseilet, som du har satt bak frem. Fokken ser ut som om den står riktig vei, men den skulle muligens vært dratt noe mer ned mot dekk.

Om det ikke er noe kurant merke, ser båten i hvert fall ut som om den har brukt rimelig standard løsninger, og skulle være kurant og grei sånn sett. Tror du vil finne svar på det meste du lurer på i "Håndbok i Seiling" av Steve Sleight, oversatt av Stein Viken og utgitt på Damm forlag. Tidligere eier bør vel være i stand til å vise deg hvordan båten skal rigges, og det burde du vel strengt tatt ha fått ham til å gjøre før du kjøpte båten.

Når det gjelder pris, mulig 8000 er en grei pris hvis båten er fullt ut seildyktig. Din ser ut som om den har noen mangler (ristropper, rorkultforlenger, skjøtepunkter/taljer til fokken, tikketalje og muligens noen andre taljer til storseilskjøtet og kick så vidt jeg kan se ut fra bildene), og 5000,- er vel muligens riktig i så fall. Men alle disse tingene er helt standardting og metervare som enkelt lar seg skaffe, montere og tilpasse til båten din.

Christian 8-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...