Jump to content

Der har kommet vann i motorolja , hvordan få renset motoren ?

jupiter 40

Recommended Posts

Best og enklest går ikke sammen;-) Best er jo å overhale motoren;-) Har du funnet kilden til problemet? Kjøp deg en stor dunk med billig motorolje og skift olje mange ganger, denne metoden tar lang tid, vet ikke om du kan putte noe stoff i motoren som gjør det enklere. Hvis det er grå tjukk grøt har du mest sannsynlig en temmelig alvorlig lekasje, den må bort.

Jeg har akkurat overheldt toppen , planslipt ,,trykktestet, nye ventilier, forkammer, og dyser . har aldri hatt vann i olja tidligere , dette oppsto når jeg skulle starte motoren etter overhalling , kjørte motoren varm får så å trekke til toppen og når jeg tok av toppdekslene var det vann i olja , jeg hat selvsagt akkurat hatt på ny olje

Den grå olja,er den bare i toppdekslet,eller er hele bunpanna full av det?

Har du lukket kjølesystem,isåfall kan du prøve å skifte olje igjen starte opp og sjekke om det forsvinner vann.

Er det bare grå olje i toppdekslet,kan det bare være rester etter jobben du har gjort.

Går jo an å trykkteste kjølesystemet også,da gjerne med varm og kald motor.

Ble det funnet noen feil på toppen/pakningen,eller ble dette utført på mistanke?

Ble det ikke funnet åpenbare feil kan det være at lekkasjen er en annenplass.

Kan demontere bunnpanne når du trykktester kjølesystemet,evt. lekkasje kan/bør da være mulig å se.

Kan jo også være at noe ble gjort feil under montering av toppen,feil toppakning el.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Ikke uvanlig at du skal ettertrekke boltene etter varmkjøring Amalie 36. Mange rephandbøker foreskriver dette.

Men først skal boltene trekkes til med rett moment. Er dette gjort Jupiter 40?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ettertrekking er jeg helt enig i, men denne motoren må jo ha fått ny toppakning montert som ikke er dratt til. Det er nesten bare når olje og vann får trykk at det blir "grøt". Når det bare siver vann inn fra sprekkdannelse og kjlelekkasjer så blir olja gråhvit uten klumper.

Gjorde samme feilen selv en gang på en V8 i Dodgen jeg hadde. Fylte hele toppen med grøt.

Glemte å ha på kobberpasta som denne pakningen skulle ha.

Måtte skifte på nytt og skifte olje to ganger. Da ble det strøkent.

Ellers vil jeg tro at grøten må kunne synes i overgangen mellom blokk og topp? Er det tegn til det utvendig på motoren?

Redigert av Amalie 36 (see edit history)

[sitatslettet]

Ettertrekking er jeg helt enig i, men denne motoren må jo ha fått ny toppakning montert som ikke er dratt til. Det er nesten bare når olje og vann får trykk at det blir "grøt". Når det bare siver vann inn fra sprekkdannelse og kjlelekkasjer så blir olja gråhvit uten klumper.

Gjorde samme feilen selv en gang på en V8 i Dodgen jeg hadde. Fylte hele toppen med grøt.

Glemte å ha på kobberpasta som denne pakningen skulle ha.

Måtte skifte på nytt og skifte olje to ganger. Da ble det strøkent.

Ellers vil jeg tro at grøten må kunne synes i overgangen mellom blokk og topp? Er det tegn til det utvendig på motoren?

Det er ikgen tegn på toppen , men det er grått det som ligger i bunnpanna også , har også fått ett tips at det kan være oljekjøleren som har sprukket , denne er ferskvannkjølt , skal få satt tryk på denne å sjekket ut det [/sitatslettet]

når eg tok ein innvendig motor rens så brukte eg diesel. fylte først på 2 liter diesel. lot den gå litt. pumpa ut gjorde oljefilteret reint. fylte på ca 4 liter diesel kjinna flere ganger. pumpa ut og gjorde filteret reint. gjorde dette til eg såg at bare diesel kom ut. så pumpa eg mens eg fylte på olje for å få rester av dieselen. eg kjøpte 10 liter olje på obs (samme som felleskjøpet) koster under 400 kr

Redigert av LEVIND (see edit history)

Endelig båt igjen

Jeg har akkurat overheldt toppen , planslipt ,,trykktestet, nye ventilier, forkammer, og dyser . har aldri hatt vann i olja tidligere , dette oppsto når jeg skulle starte motoren etter overhalling

Basert på det du skriver her er det nærliggende å tro at lekkasjen er introdusert i forbindelse med reparasjonen som er utført.

Tenker først og fremst på skadet eller feilmontert toppakning.

Mystisk detta da! skulle til å si at toppen kanskje var slipt for mye men så nå at det stod at den var trykktestet, ingen "o"ringer som skal settes på sammen med toppakningen på denna? blåste dere ut vann og olje fra bolthulla? hvist ikke kan dette sprenge blokka slik at der kan komme lekkasje fra vann til olje! aldri hvert ute for det før men bare et forslag......

Redigert av Vrengen (see edit history)

Basert på det du skriver her er det nærliggende å tro at lekkasjen er introdusert i forbindelse med reparasjonen som er utført.

Tenker først og fremst på skadet eller feilmontert toppakning.

Hat tenkt lenge å vel og har kommet frem til en ting som kan være feilen , byttet forkammer og disse ble trukket til med 12 kg , har nå fått vite at disse skal trekkes til med 45 kg!!!, forkammrene er ferskvannskjølt så det kan jo komme vann i her ????

Har mest tro på at noe er montert feil, at for lite moment på forkammer skal gi mye vann i olje på 10 minutter virker usannsynlig.

Hvis du ikke kommer på noe du har glemt..... så er det vel ikke annet å gjøre enn å demontere toppen på nytt.

Forsøke å avdekke feil, trykkteste på nytt osv.

Du har fått en lekkasje i forbindelse med en reparasjon, da må du lete etter feilen i forbindelse med det som ble berørt av reparasjonen.

Alt er naturligvis mulig, men at det har oppstått en plutselig skade et annet sted er usannsynlig.

Er du helt sikker på at det ferskvann?

Har du kjølt eksosmanifold? I så fall, hvorledes er kjølevannet til denne rutet?

Kortslutning....

Redigert av Johannes (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...