Kasina Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Har du lest manualen til motoren, og er sikker på at det ikke er strekkbolter som skal trekkes 13 kg + f.eks 90'? Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
jupiter 40 Svart 1.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Har nå plukket motoren ifra hverandre igjen etter at alt annet er trykktestet og iorden , det viste seg å være toppakningen som var blåst , og grunnen fant jeg i toppen . Der var kanalene til ferskvann fulle av metallspon etter overhalling , dette har nok stoppet vannigjennom strømningen og da har vannet funnet veien igjennom toppakningen . Må si jeg er rimelig forbannet på det verkstedet som jeg betalte 27.000.- for og total overhalle toppen . Skal en tur inn til det firmet imorgen og høre hva de har tenkt å gjøre med saken. nevner ikke navn på firmaet her ennå . Noen som har ett forslag på hva man kan kreve????? Dette har fororsaket masse jobb og vann i olja (ojlebytte 3 ganger ) Er jo nå selvsagt bekymret for at dette metall sponet har funnet veien ned i blokka også. synes faktisk dette firmaet bør legge seg langflate og reise og reparere motoren der den står , jeg har selv ødelagt hele sesongen p.g.a av slurv fra dette firmaet . Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Noen som har ett forslag på hva man kan kreve????? Dette har fororsaket masse jobb og vann i olja (ojlebytte 3 ganger ) Du kan kreve at jobben blir gjort på nytt kostnadsfritt og kreve garanti på at dette ikkje gir følgesskade på motor. Nokon kompensasjon trur eg ikkje at du skal bry deg so mykje om. Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 1.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Jobben med toppene er jo gjort , men det som er problemet nå er at de selvsagt må få renset disse , men det kan jo også ha gått ned i blokka . toppene har vi montert selv så dette er ikke en jobb dette firmaet har gjort men er fristet til å be de reise til båten å få fikset alt sammen , det er jo de som ikke har gjort det jeg har betalt for . Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Beklager, leste litt fort igjennom tråden. Men då er det ikkje sikkert du får dekt noko som helst om årsaken viser seg å feil montering. Men om arbeidet på toppdekselet som verkstedet har gjort, er dårleg, så burde du så klart ha klaga på det. Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 1.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Det har ikke noe med feil montering å gjøre når det ligger igjen fullt av metallspon i toppen etter at de har slipt toppen og frest ventilseter, dette er jo etter det arbeidet jeg har betalt for. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Det er vanlig ved maskinering at delene vaskes av verkstedet FØR de maskineres, etter maskinering er det KUNDENS oppgave å vaske delene. Dette er for at hone/skjæreolje ikke skal forsvinne fra de maskinerte flatene, og dersom verkstedet hadde vasket delene rene ville de rustet på de nymaskinerte flatene i løpet av 10 minutter, da flash rust kommer nesten umiddelbart, og da hadde du klaget på at de nymaskinerte delene dine var rustne, og dersom det hadde det hadde gått litt tid før du fikk montert alt, ville du risikert utettheter pga. rust. Det er mange som ikke vet dette, og mange verksteder fjerner så mye spon som mulig med å skylle igjennom med olje eller vaske med svært varmt vann for deretter å blåse det tørt umiddelbart, men maskinerte flater som ikke er belagt med olje ruster uansett fort. Ville tro at verkstedet som har gjort dette burde si ifra om dette til en uerfaren kunde, men det er nok desverre slik at 96% av det de gjør er for profesjonelle som vet om dette. Det firmaet jeg bruker til all maskinering terper på dette med vasking hver gang jeg henter noe, etter å ha vært kunde der i snart ti år. Man monterer ALDRI noe som er maskinert uten å vaske det først, da spesielt oljegalleri, kanaler i topplokk osv. er utsatt, og er vanskelig å få rent uten lange børster e.l. Forøvrig holder det med ett metallspon i ett råde/veiv/kamlager for å ødelegge hele motoren. Vask igjennom motoren GODT før neste gang du starter den, og sett en STOR magnet på bunnpannen ved første oppstart, så går det forhåpentligvis bra. Synes veldig synd på deg, da dette aldri er noe morsomt, og jeg har gjort det samme selv for mange år siden. Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 1.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Vaske delene er en ting , men når de har greid å få store spiraler av metall inn i vannkanalene i toppen så er jo ikke dette noe man ser akkurat , jeg har også betalt for trykktesting . dette er rett å slett slurv fra verkstedet mener jeg da .de fortalte meg også at de hadde rengjort toppene Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 må si meg enig med adeneo der ja! Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 1.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Dette kan vel ikke være mulig når verkstedet sier at de har gjort dette rent og blåst igjennom ,så viser det seg at de ikke har gjort skikkelig jobb , ( kostet på toppen 55.000.-) får å få gjort dette skikkelig .Vet at han som holdt på med mine topper sluttet når han var midt i arbeidet og en annen tok over , ser ut som verkstedet har mistet oversikten på hva som faktisk har blitt gjort her Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Menmen... Då er nok saken grei. Ta kontakt med verkstedet og be dei om å ordne opp kostnadsfritt. Skal ikkje vere verre enn det, du må stå på krava dine. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Har nå plukket motoren ifra hverandre igjen etter at alt annet er trykktestet og iorden , det viste seg å være toppakningen som var blåst , og grunnen fant jeg i toppen . Der var kanalene til ferskvann fulle av metallspon etter overhalling , dette har nok stoppet vannigjennom strømningen og da har vannet funnet veien igjennom toppakningen . Må si jeg er rimelig forbannet på det verkstedet som jeg betalte 27.000.- for og total overhalle toppen .Skal en tur inn til det firmet imorgen og høre hva de har tenkt å gjøre med saken. nevner ikke navn på firmaet her ennå . Noen som har ett forslag på hva man kan kreve????? Dette har fororsaket masse jobb og vann i olja (ojlebytte 3 ganger ) Dette kan vel ikke være mulig når verkstedet sier at de har gjort dette rent og blåst igjennom ,så viser det seg at de ikke har gjort skikkelig jobb , ( kostet på toppen 55.000.-) får å få gjort dette skikkelig .Vet at han som holdt på med mine topper sluttet når han var midt i arbeidet og en annen tok over , ser ut som verkstedet har mistet oversikten på hva som faktisk har blitt gjort her Ikke bare er du dårlig til å vaske, men ikke kan du telle heller Det er bare en ting å gjøre. Kontakt verkstedet, så vil du sikkert få svar på hva de ønsker å gjøre. Dersom de har sagt at toppen er ren og klar til montering, så må de selvfølgelig stå inne for det. Min menig står jeg fortsatt for, da jeg har fått maskinert mer enn de fleste, og er vant til at motordeler MÅ vaskes svært godt før montering. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at grunn nr. 1 til at amatører roter seg bort og får ett dårlig resultat ved bygging/rep av motorer, drev, gir og annet er dårlig renslighet. Rene deler er første regel, og burde være den enkleste å følge. På den andre siden vet jeg at de jeg kjenner som driver med maskinering alltid sier ifra at delene må vaskes dersom en privatperson leverer inn noe, og dersom denne personen ser litt amatør ut, vasker også noen av de delene ferdig, slik at muligheten for feil er så liten som mulig, men det blir fortsatt feil å laste ett verksted for å ikke gjøre noe som de vanligvis ikke gjør, og som er en uskreven regel som 96% av kundene vet om. Fårhåpentligvis ordner verkstedet dette da du har betalt omtrent 50 000,- for mye for den jobben de har gjort og kunne sannsynligvis kjøpt helt ny motor for den summen. Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 4.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 telle ja :-) der er nok ikke du den skarpeste kniven i skuffen , 27.000.- er får arbeid og så kommer deler i tilegg . totalsum 55.000.- Du vet vel ikke hva som er gjort eller byttet på toppen du ? eller eks hva disse delene koster . er ikke alle som har masse produserte båter / motor som det bare er å gå på Biltema å kjøpe deler til :-) Det er faktisk noen som ser verdien av å ta godt vare på gamle klassikere!!!!!! men når det gjelder vasking som du snakker så varmt om , så skal jeg fortelle deg ett par ting , Når jeg som privat person leverer en topp eller rettere sagt 6 stk single sylindertopper til total overhalling ( klare til montering ) så skjønner heldivis verkstedet mer en det du greier. De beklager og legger seg flate og sier at dette er helt klart deres feil , dette er vel noen av de fremste på overhalling av motorer i norge så godt de skjønner litt mer en deg . ønsker deg lykke til med vaskingen din . Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Ikke bare er du dårlig til å vaske, men ikke kan du telle heller Ble litt forvirret når du opererte med så vidt forskjellige priser og synes selv min kommentar var ganske festlig Dersom de har sagt at toppen er ren og klar til montering, så må de selvfølgelig stå inne for det. telle ja :-) der er nok ikke du den skarpeste kniven i skuffen , 27.000.- er får arbeid og så kommer deler i tilegg . totalsum 55.000.- Jeg holder jo ihvertfall litt med deg her, ingen grunn til å bli stygg i munnen, ellers må du vaske den å. Forøvrig er det helt likegyldig for meg hva du betaler, det hørtes bare kostbart ut for meg å koste på toppene såpass mye, men sikkert verdt hver krone. Du vet vel ikke hva som er gjort eller byttet på toppen du ? eller eks hva disse delene koster . er ikke alle som har masse produserte båter / motor som det bare er å gå på Biltema å kjøpe deler til :-)Det er faktisk noen som ser verdien av å ta godt vare på gamle klassikere!!!!!! Gratulerer!!! men når det gjelder vasking som du snakker så varmt om , så skal jeg fortelle deg ett par ting ,Når jeg som privat person leverer en topp eller rettere sagt 6 stk single sylindertopper til total overhalling ( klare til montering ) så skjønner heldivis verkstedet mer en det du greier. De beklager og legger seg flate og sier at dette er helt klart deres feil , dette er vel noen av de fremste på overhalling av motorer i norge så godt de skjønner litt mer en deg . Vi får da håpe verkstedet skjønner mer enn meg, jeg driver ikke motorverksted Fint for deg at de ordner opp i dette, men du har ikke sagt hva verkstedet påtar seg i denne saken. Skal de bare fjernet metallsponet, eller kommer de og renser motoren din osv. også ?? ønsker deg lykke til med vaskingen din . Takk for det. Alltid trivelig med lykkeønskinger. Tenk om du hadde gjort det samme med en gang, da hadde du sluppet alle problemene Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Til info , var på møte med verkstedet som har overhalt toppene mine i dag og de tar på seg all skyld , de skal betale alle utgifter med oljeskift frostvæske og pakninger , de har nå overhalt alle topper på nytt og ikke nok med det :-) De sender faktisk en mekaniker fra verkstedet ned i båten min for å skru alt i sammen igjen og de gir meg garanti på om det skulle dukke opp noe mer feil iforhold til overhallingen så skal det stå for deres regning :-) Må si jeg er veldig fornøyd og lettet. Snakk om SERVICE :-) :-) ser frem til høsttur Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Må jeg si var litt av en solskinnshistorie, jammen godt det finnes seriøse aktører som en kan stole på. De fortjener litt reklame her på forumet, så stemmer for at du legger ut navnet på dette makaløse verkstedet. Lykke til med nyoverhalt motor, blir vel ikke tur på sjøen før til våren nå vel?? Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Super kundebehandling. Utfallet kunne vel ikke bli bedre når først uhellet var et faktum. Er også enig med Seacrest at firma burde kunne opplyses om her, hvis de vil det selv da. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Glimrende, Jupiter 40! Godt at verkstedet rydder opp etter seg, da skjønner vi jo at det er et kvalitetsverksted som er opptatt av kundetilfredshet. Har nok vært et en uheldig glipp første gang. Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 15.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Jeg skal låve dere at reklamen kommer og det er ikke bare i dette forumet :-) men venter spent på resultatet etter besøk av mekaniker :-) Har en avtale til uken så da kommer det mer og forhåpentigvis mye skryt :-)og jo jeg skal på tur helt til isen låser båten i isen :-) Fortsettelse følger :-) Sitér dette innlegget Link to post
TORG Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 (redigert) Sjekka du om kantene på toppen hva slipt etter at toppen hva planet? Det kan være grader på kantene slik at du ikke får dradd toppen god nok. Og det værste e om dem som har gjort jobben ikke har rettet den godt nok sånn at den er slipt skjeiv. OBS!! glemte å lese de andre sidene, ser at feilen er funnet,bare se bort fra det her. Redigert 15.September.2010 av TORG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.