jupiter 40 Startet 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2010 Lurer på hva som er det beste og det enkleste for å få "vasket" motoren innvendig , nå er det ei tjukk grå grøt der . Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Best og enklest går ikke sammen;-) Best er jo å overhale motoren;-) Har du funnet kilden til problemet? Kjøp deg en stor dunk med billig motorolje og skift olje mange ganger, denne metoden tar lang tid, vet ikke om du kan putte noe stoff i motoren som gjør det enklere. Hvis det er grå tjukk grøt har du mest sannsynlig en temmelig alvorlig lekasje, den må bort. Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Jeg har akkurat overheldt toppen , planslipt ,,trykktestet, nye ventilier, forkammer, og dyser . har aldri hatt vann i olja tidligere , dette oppsto når jeg skulle starte motoren etter overhalling , kjørte motoren varm får så å trekke til toppen og når jeg tok av toppdekslene var det vann i olja , jeg hat selvsagt akkurat hatt på ny olje Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Toppakningen har ikke vært tett, det er vel nesten sikkert. Hvorfor skulle du trekke til toppen etter varmkjøring? Den skal jo trekkes til før? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Hansi Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Spyl motoren med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 (redigert) Den grå olja,er den bare i toppdekslet,eller er hele bunpanna full av det? Har du lukket kjølesystem,isåfall kan du prøve å skifte olje igjen starte opp og sjekke om det forsvinner vann. Er det bare grå olje i toppdekslet,kan det bare være rester etter jobben du har gjort. Går jo an å trykkteste kjølesystemet også,da gjerne med varm og kald motor. Ble det funnet noen feil på toppen/pakningen,eller ble dette utført på mistanke? Ble det ikke funnet åpenbare feil kan det være at lekkasjen er en annenplass. Kan demontere bunnpanne når du trykktester kjølesystemet,evt. lekkasje kan/bør da være mulig å se. Kan jo også være at noe ble gjort feil under montering av toppen,feil toppakning el. Redigert 22.Juli.2010 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
REM Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Ikke uvanlig at du skal ettertrekke boltene etter varmkjøring Amalie 36. Mange rephandbøker foreskriver dette. Men først skal boltene trekkes til med rett moment. Er dette gjort Jupiter 40? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Miss Amalie Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 (redigert) Ettertrekking er jeg helt enig i, men denne motoren må jo ha fått ny toppakning montert som ikke er dratt til. Det er nesten bare når olje og vann får trykk at det blir "grøt". Når det bare siver vann inn fra sprekkdannelse og kjlelekkasjer så blir olja gråhvit uten klumper. Gjorde samme feilen selv en gang på en V8 i Dodgen jeg hadde. Fylte hele toppen med grøt. Glemte å ha på kobberpasta som denne pakningen skulle ha. Måtte skifte på nytt og skifte olje to ganger. Da ble det strøkent. Ellers vil jeg tro at grøten må kunne synes i overgangen mellom blokk og topp? Er det tegn til det utvendig på motoren? Redigert 22.Juli.2010 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
snod Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Jeg helt på diesel, satte på en varmevifte som blåste mot bunn av blokka, med motorluken stengt (en liten åpning i toppen) over natta og sugde ut alt sammen neste dag. Da var det hele meget tyntflytende. Sikkert ikke 100% trygt, men etter jeg fylte på ny olje var det ingen fler tegn til suppe. Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Toppakningen har ikke vært tett, det er vel nesten sikkert. Hvorfor skulle du trekke til toppen etter varmkjøring? Den skal jo trekkes til før? Den trekkes til før og etter varm kjøring med 13 kg Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 [sitatslettet] Ettertrekking er jeg helt enig i, men denne motoren må jo ha fått ny toppakning montert som ikke er dratt til. Det er nesten bare når olje og vann får trykk at det blir "grøt". Når det bare siver vann inn fra sprekkdannelse og kjlelekkasjer så blir olja gråhvit uten klumper. Gjorde samme feilen selv en gang på en V8 i Dodgen jeg hadde. Fylte hele toppen med grøt. Glemte å ha på kobberpasta som denne pakningen skulle ha. Måtte skifte på nytt og skifte olje to ganger. Da ble det strøkent. Ellers vil jeg tro at grøten må kunne synes i overgangen mellom blokk og topp? Er det tegn til det utvendig på motoren? Det er ikgen tegn på toppen , men det er grått det som ligger i bunnpanna også , har også fått ett tips at det kan være oljekjøleren som har sprukket , denne er ferskvannkjølt , skal få satt tryk på denne å sjekket ut det [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Men først skal boltene trekkes til med rett moment. Er dette gjort Jupiter 40? Ja den er trukket til med 13 kg , og dette skal være riktig , har fått høre at oljekjøleren kan ha sprekt , skal sjekke dette ut . Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 (redigert) når eg tok ein innvendig motor rens så brukte eg diesel. fylte først på 2 liter diesel. lot den gå litt. pumpa ut gjorde oljefilteret reint. fylte på ca 4 liter diesel kjinna flere ganger. pumpa ut og gjorde filteret reint. gjorde dette til eg såg at bare diesel kom ut. så pumpa eg mens eg fylte på olje for å få rester av dieselen. eg kjøpte 10 liter olje på obs (samme som felleskjøpet) koster under 400 kr Redigert 23.Juli.2010 av LEVIND (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
jupiter 40 Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Det var desverre ikke lekkasje i oljekjøleren , så nå blir det bare å søke videre. Hilsen oppgit Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Hva slags motor har du? Har hatt problemer med en motor som tok inn sjøvann via sjøvannspumpen. Defekte simringer, kan det være noe som kan gjelde din motor? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Seesnake Svart 30.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2010 Alle topper skal ettertrekkes,men IKKE topper med strekkbolter Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 (redigert) Hva slags motor har du? Har hatt problemer med en motor som tok inn sjøvann via sjøvannspumpen. Defekte simringer, kan det være noe som kan gjelde din motor? Jeg har en Mercedes OM 326 Redigert 4.August.2010 av jupiter 40 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Jeg har akkurat overheldt toppen , planslipt ,,trykktestet, nye ventilier, forkammer, og dyser . har aldri hatt vann i olja tidligere , dette oppsto når jeg skulle starte motoren etter overhalling Basert på det du skriver her er det nærliggende å tro at lekkasjen er introdusert i forbindelse med reparasjonen som er utført. Tenker først og fremst på skadet eller feilmontert toppakning. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Tenker først og fremst på skadet eller feilmontert toppakning. er viktig at toppakningen ligger rett vei og med rett side opp! er noen som er nesten like uansett vei den blir lagt men er alltid et oljehull eller vannhull som bare er på en side Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Jeg kan se merket på hvilken side av toppakningen som skal være opp og dette er riktig , motoren gikk bare i maks 10 min og det hadde kommet inn MYE vann fra ferskvannsiden , den sto langt opp på peilepinnen . Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 Kan være sprekk i blokka da. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Vrengen Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 (redigert) Mystisk detta da! skulle til å si at toppen kanskje var slipt for mye men så nå at det stod at den var trykktestet, ingen "o"ringer som skal settes på sammen med toppakningen på denna? blåste dere ut vann og olje fra bolthulla? hvist ikke kan dette sprenge blokka slik at der kan komme lekkasje fra vann til olje! aldri hvert ute for det før men bare et forslag...... Redigert 4.August.2010 av Vrengen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Basert på det du skriver her er det nærliggende å tro at lekkasjen er introdusert i forbindelse med reparasjonen som er utført. Tenker først og fremst på skadet eller feilmontert toppakning. Hat tenkt lenge å vel og har kommet frem til en ting som kan være feilen , byttet forkammer og disse ble trukket til med 12 kg , har nå fått vite at disse skal trekkes til med 45 kg!!!, forkammrene er ferskvannskjølt så det kan jo komme vann i her ???? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 (redigert) Har mest tro på at noe er montert feil, at for lite moment på forkammer skal gi mye vann i olje på 10 minutter virker usannsynlig. Hvis du ikke kommer på noe du har glemt..... så er det vel ikke annet å gjøre enn å demontere toppen på nytt. Forsøke å avdekke feil, trykkteste på nytt osv. Du har fått en lekkasje i forbindelse med en reparasjon, da må du lete etter feilen i forbindelse med det som ble berørt av reparasjonen. Alt er naturligvis mulig, men at det har oppstått en plutselig skade et annet sted er usannsynlig. Er du helt sikker på at det ferskvann? Har du kjølt eksosmanifold? I så fall, hvorledes er kjølevannet til denne rutet? Kortslutning.... Redigert 10.August.2010 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupiter 40 Svart 16.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Da har jeg fått dratt til forkammrene og dette hjalp ikke desverre , fått satt trykk på motoren og det lekker på ferskvannsiden men greier ikke å lokalisere hvor det er , kommer luft opp ved støttstengene , er vel bare å få tatt av toppen igjen da ??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.