Jump to content

Røk gearet? Geartype Paragon Serie 13 Hydraulisk Marinegear


Blyrompa

Recommended Posts

Heisann kjære forum.

 

Ferien begynte mandag og etter en innfallstur en sen kveld, pikkpakk og 2 unger på 3 og 5 år la jeg i vei ut fra havn kl 2100. 10 min senere med turtall på ca 1600 omdr stoppet all framdrift. Motoren gikk som normalt. Det føltes som om man "klasket" giret" i fri når det skjedde. Ingen revers heller. Løsningen den sene kvelden ble å ringe "Elias" til stor stas for ungene..

 

Fant ett pruduktark som sier: Paragon Serie 13 Hydraulisk Marinegear og det er notert med håndskrift "PM 30 58587(+en karakter jeg ikke tyder) P155392". Importør er King's Maskin AS i Bergen.

 

Lurer på om noen har tips? Er det noen elementære feil/årsaker som kan kjapt løses? Olje, splinter etc som kan sjekkes uten at hele dritten må ut?

 

Anser det som overkomlig selv å få det ut, trenger bare noen timer med barn :-) Ser det veier 60 kg

 

Venter spent på dere...

Link to post
Share on other sites

Kan hende at du har mistet oljetrykket siden det føltes at giret gikk i fri. Ellers kan det være clutchen, men den hadde blitt dårligere over tid, og da hadde du følt at det begynte å slurre. :smiley:

 

Takk, noen ide om hvordan sjekke oljetrykket?

Link to post
Share on other sites

Hadde samme opplevelse med PRM 160.

Da var det akslingen til oljepumpa som var slitt i enden. Den går inn i et spor i giret (akslingen er som et flatt skrujern i enden). Tok ut akslingen og fikk sveist litt på den.

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Link to post
Share on other sites

Øsj, nå er humøret på bånn, kommer vel ikke lengre ned nå.. Fikk napp på rep av gearet rett ved havna, men måtte komme med det. Føk ned i båten og satte i gang. SINNSYKT trangt. Bolter under gearet har jammen ikke mye plass. Kan se ut til at motoren må løftes for å komme til.. Noen som har lyst? :-)

Så nå er frua også lei av å passe tre unger på 2 mnd, 3 og 5 år..

Da var nok definitivt båtferien over..

Link to post
Share on other sites

Ikke bra prognose det der. Nå er heller ikke Paragon og PRM det samme gearet. Det er uansett sjelden at disse gearene plutslig mister fremdriften. Hvis sjalteren nede på gearet står solid i for eller revers, og det er null reaksjon når motoren går, så må nok kassa ut av båten for overhaling.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ferietid er tungt. Og fortsatt er interessen laber. Prøvd å legge jobben ut på mitt anbud, men virker ikke som dette treffer de "rette"

Har noen følere ute hos flere lokale "båt-mekkere", men de har så mye å gjøre at jeg bare må finne meg i å vente til de har tid..

 

Fant forøvrig dette som kan deles:

 

Symptom Cause Reason Remedy

No drive ahead or astern No oil pressure* Damaged oil pump* Replace oil pump*

Broken input coupling Replace coupling

Oil leaks Check for evidence and rectify

Insufficient oil Check level, top up as necessary

 

To be continued...

Link to post
Share on other sites

Har du peilet oljen da? Der er en peilepinne litt nede på ene siden av giret, berre å dra rett opp.

Om der er olje, og giret har en oljekjøler, kan du sjekke om denne er tett.

Om den ikke er det, start opp og stopp med en gang uten å koble på slangene igjen, kommer der olje... er det noe annet :giggle:

Men du behøver ikke løfte opp giret om du har tillgang fra topp. Prøv å skru opp topplokket å kikk om du finne noen krasja deler.

Men som en annen nevner her ver sikker på at sjalteren er skikkelig innkoblet, det kan være overføringene fra gasshendelen som er feiljuster.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Takker for responsen så langt. Oljepumpa er tatt ut og det var desverre ikke "pinnen" som var ødelagt. Åpnet deksel ned til gearet og så intet åpenbart jeg kunne se var feil. Oljenivå var helt greit. Neste step som skal sjekkes er om det er feil på dempeplata. Siden deler av motoren har ligget under vann, kan det hende at denne har fått rust-skader. Men det er jæsklæ vanskelig å få av gearet, og den jobben er satt bort til følk som har tid..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her er siste status. Gearet ble tatt ut av en proff nær havna på Hannestad. Han virker dyktig, men er ikke så flink med å informere om status og progresjon. Ei heller pris, men han er en "do-man". Han fikser og ordner og virker redelig..

 

Uansett, han hentet båten(uten å si fra), fikk den på land, sammen med gummibåten. Dro ut hele motoren, fikk av gearet og konstaterte at dempeplata var ødelagt. Lite viste jeg om slikt før dette. Han mente forøvrig den var underdimmensjonert, ei heller lagervare, så den ble sendt til Stavanger der han kjente noen som kunne lage ny og kraftigere... Samtidig har vi hatt en prat p, diverse endringer, eksempelvis påfyllinga til varmeveksler som ligger under dørken til kjøleskapet, og det er vel ca 5 cm fra stussen og opp. Denne skulle sveises og settes på rørnippel slik at jeg kan koble på slange til en ekspansjonstank som kan plasseres et mer tilgjengelig sted. Samtidig var han fortvilet over motorfestene. Disse var så dårlig konstruert at han trodde kanskje ikke han klarte å få den på plass igjen. Han foreslo noen endringer med gummiklosser, og det skulle ikke koste stort.. Han har fikset opplegget for vannpumpa slik at det er mulig å justere gummireima når den blir slækkere. Han trodde han skulle bli ferdig mandag i går, men har ikke hørt noe enda.. Men båtsesongen er uansett tapt så det spiller ingen rolle. Spent på pris selvfølgelig, men han påstod han hade benyttet ca 10 timer så langt, samt ca 5 til. Etter kjapp hoderegning og overslag på ting og tang som var benyttet antydet han mellom 10- og 15 høvdinger.. Blir spennende å se sluttpris..

 

Sånn er det når man ikke har tid til å gjøre ting selv. I'll be back

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja ja. Da var båten ferdig og lagt på land i havna. Fått pakket den inn og gjort den forhåpentligvis frost-sikker.. Regninga dumpet i postkassa i dag, og det var jo en voksen bunt med høvdinger som skal bytte hender..Nesten 28 stk. Da sier vi snart god jul og håper på en mega flott sommer neste år..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...