KSE Startet 22.Juli.2010 Del på Facebook Startet 22.Juli.2010 (redigert) Er det noen som vet hva som er krav til maks avvik ved oppretting av motor etter at motor har vært ute? Jeg tenker da f.eks. på avstand mellom svinghjulshus og flens/transom? Har forstått det slik at det ikke er samme krav til nøyaktighet vedr. dette for Volvo, sammenlignet med Mercruiser. Har bladd i servicemanual for drev, men ikke funnet noen opplysning om akkurat dette. Redigert 22.Juli.2010 av KSE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Jeg har skiftet begge lagrene i svinghjulshuset og knuteleddet/ krysset er nytt. Likevel har jeg noe mer vibrasjoner og lyd ved svinging (både i fri og ved fremdrift). Når drevet står rett, er det ikke lyd. Antar at dette må skyldes at oppretting ikke er god nok? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 (redigert) Har du hatt ute hele knuten? skrudd løs festebolten på tannhjulet? Hvis du har det så skal krymperingen/spennringen og bolten skiftes. så skal det trekkes til mens riktig rullemotstand blir målt ved montasje. Krymperingen/spennringen sørger for rett lagerspenn og er derfor viktig at dette gjøres etter boken. (rep håndbok lasts ned fra arkivet) Har du skifet komplett knute eller bare et eller to kryss? Hvis den er kjørt med dålige/stive kryss kan splinsen i yoken og akslingen være slitt/slakk. Volvo har ikke samme krav til oppretting men jo rettere jo bedre, det måles mellom svinghjulshuset og kanten på transom. Hvis du ser på instalsjons manual for 290 så står det noe om dette. Redigert 22.Juli.2010 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 (redigert) Har du hatt ute hele knuten? skrudd løs festebolten på tannhjulet? Hvis du har det så skal krymperingen/spennringen og bolten skiftes. så skal det trekkes til mens riktig rullemotstand blir målt ved montasje. Krymperingen/spennringen sørger for rett lagerspenn og er derfor viktig at dette gjøres etter boken. (rep håndbok lasts ned fra arkivet) Har du skifet komplett knute eller bare et eller to kryss? Hvis den er kjørt med dålige/stive kryss kan splinsen i yoken og akslingen være slitt/slakk. Volvo har ikke samme krav til oppretting men jo rettere jo bedre, det måles mellom svinghjulshuset og kanten på transom. Hvis du ser på instalsjons manual for 290 så står det noe om dette. Det var Volvo verksted som demonterte gammel og monterte ny (kopmplett) knute på drevet. Selv har jeg skiftet gimballagre, tetninger, låseringer på akslingen fra motoren i svinghjulshuset, montert motoren på ny og til slutt montert drevet. Transom var aldri av. Jeg merket plassering av labber før jeg tok ut motoren og plasserte motoren på samme sted ved montasje. Må se om jeg finner denne installasjonsmanualen... Redigert 22.Juli.2010 av KSE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Må se om jeg finner denne installasjonsmanualen... Nei, kan ikke finne den. Noen som har, eller vet hvor den kan lastes ned fra? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Oppretting av motor og drev/transom gjøres uten tolk på VP, som nevnt tidligere i tråden. Avstanden mellom svinghjulskåpen og transomen avgjør om det er rett eller ikke. På transomen er det tre ører(små metallting som stikker litt ut) innvendig i båten, på den runde delen av transomen som svinghjulskåpen går inn i. Det er ikke avstanden i seg selv som er det viktigste, men avstanden mellom svinghjulskåpen og transomen bør være tilnærmet lik på alle tre punktene. Volvo oppgir normalt 3mm som høyeste avvik mellom disse tre punktene. Avviket kan justeres med å stramme/slakke noen av de seks festeboltene til motoren i transomen (pass på at de ikke blir for slakke) eller å skru motorlabbene opp/ned, men pass på at du ikke bare justerer motorlabbene uten å sjekke at det ikke blir for mye spenn på festet til motor i transomen. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Maks avvik er 2mm, ikke 3mm som jeg nevnte tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Oppretting av motor og drev/transom gjøres uten tolk på VP, som nevnt tidligere i tråden. Avstanden mellom svinghjulskåpen og transomen avgjør om det er rett eller ikke. På transomen er det tre ører(små metallting som stikker litt ut) innvendig i båten, på den runde delen av transomen som svinghjulskåpen går inn i. Det er ikke avstanden i seg selv som er det viktigste, men avstanden mellom svinghjulskåpen og transomen bør være tilnærmet lik på alle tre punktene. Volvo oppgir normalt 3mm som høyeste avvik mellom disse tre punktene. Avviket kan justeres med å stramme/slakke noen av de seks festeboltene til motoren i transomen (pass på at de ikke blir for slakke) eller å skru motorlabbene opp/ned, men pass på at du ikke bare justerer motorlabbene uten å sjekke at det ikke blir for mye spenn på festet til motor i transomen. Glimrende forklaring og bilde, mange takk! Det tredje punktet, ligger det i bunn (klokka 6)? Kan ikke se det på bildet. Burde nok vært på land for å få gjort dette skikkelig. Får i hvert fall ikke løsnet festene bak på transomen på sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 (redigert) Du kan sjekke klaringene mens båten er på vannet dersom det er plass nok til at du kommer til bak motoren. Justering gjøres nok enklest på land, i hvert fall dersom det må justeres noen millimeter. Volvo har forøvrig ett spesialverktøy til måling av avstanden mellom motor og transom. Dette er kun en slags stang som blir tykkere og tykkere som presses inn mellom de tidligere nevnte ørene. Når stangen ikke går lenger, kan man lese av på en skala på stangen hvor stor klaringen er. Etter å ha målt alle de tre punktene sammenligner man, og avvik skal ikke være mer enn 2mm. Dette kan også gjøres med skyvelær, men det kan være vanskelig å komme til. Har selv gjort dette med å dytte kitt imellom ørene og deretter måle tykkelsen på kittet med skyvelær. En annen litt mer unøyaktig måte å gjøre det på er å skjære en trekloss som går akkurat inn på det trangeste punktet, og å prøve denne på alle tre punktene, dersom det er glippe på over 2mm på en av punktene ser man det med det blotte øyet, og det trengs uansett justering. Bladsøker kan sikkert også brukes sammen med en kloss av enten tre eller fortrinnsvis metall. Redigert 23.Juli.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.