Jump to content

Skal reklamere på Volvo D4,Injectorer, Hjelp....


yam250

Recommended Posts

Har vært på verksted å fått skiftet injectorer på den ene motoren. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne regne med å få noe på reklamasjon og at jeg i så fall måtte reklamere til den forhandleren som hadde solgt motorene. Mulig dette er riktig, men det er jo litt bakvendt at jeg som bor i nordnorge skal måtte reklamere til forhandler sørpå, mens alle servicer blir tatt hos lokale forhandlere.

Motorene er montert i båten juni 2006, men båten skal være solgt og tatt i bruk 2007. Motorene har nå ca 475 tiner gangtid, hele tiden brukt anbefalt dieseltilsetning. Jer er andre eier på båten.

Er det noen som har reklamert på lignende ting, som kan komme med gode forslag på fremmgangsmåte? eller er det usansynlig å få reklamasjon.

Etter som jeg har hørt og lest er jo dette et kjent problem med disse D-motorene.

Link to post

Loven sier vel at du skal reklamere til den du har kjøpt motoren av.

 

Noe annet garantireparasjoner som tas av VP uansett hvor i verden.

 

Problemet med VP er at de sier at produktene i utgangspunktet er perfekte (selvom D serien er utviklet for en diesel som ikke finnes i Norge og således egentlig ikke bør selges i Norge) og alle forbedringer er "produktutvikling". Derfor aksepterer de ikke reklamasjoner når ting ryker før 5 år er gått. Dette minner litt om mobiltelefonsaken som vel gikk helt til høyesterett. Er produktet ment å vare i mer enn 2 år er det reklamasjon. En injektor skal holde i mer enn 2 år - med mindre det står i service instruksjonene at de skal byttes regelmessig da.

 

Er du KNBF medlem har du 1 times gratis juridisk hjelp av deres advokat (SKipper Worse her på forumet). Vil anbefale deg å følge det han sier

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Joda - slik "bør det nok være" og slik var det i VP før. Men nå har de en sjef i Sverige som driter i kundene og som ikke forstår at de driter seg helt ut. På lang sikt er det fornøyde kunder alle bedrifter lever av.

 

Det er opprør blant VP forhandlere og verksteder. Representaner på Østlandet sendte samlet et brev via advokat til VP og forklarte konsekvensene av det VP holder på med.

 

En selger av båter med VP kalte VolvoPenta for et skjellsord da jeg pratet med han. Jeg har blitt anbefalt av VP verksted å ha motorskadeforsikring for det gjør alt enklere. Det er sterk kost.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Sendte først spørsmål til VP via kontaktsidene deres om dette kunne dekkes som reklamasjonssak, da fikk jeg dette svaret.

 

Tack för ditt intresse i Volvo Penta och våra produkter.

 

"Får vi be dig att kontakta en auktoriserad Volvo Penta verkstad för bedömning och hjälp? I fall av felkod är de din kontaktperson. Vi rekommenderar dig i alla fall att kontakta Jakhelln Båt AS i Bodø, som är auktoriserad verkstad".

 

Nå er jo jeg nærmere Svolvær enn Bodø så jeg valgte å gå med båten til svolvær, der er jo også autorisert verksted.

 

Motorene er solgt av Ragnar Ringstad as i Fredrikstad, har ikke kjennskap til dem, men får prøve å ta kontakt med dem for å høre hva jeg skal gjøre.

Link to post

I all enkelhet: yam250, du må reklamere til vedkommende du kjøpte hos, og be dem ta stilling til -- MED EN GANG -- om de vil utbedre og i så fall hvordan/hvor. Vil de ikke utbedre, er det ditt privilegium å få arbeidet gjort lokalt for deretter å kreve erstatning av forhandleren. Du KAN selvsagt kreve av Volvo Penta etter direktekravsregelen men for å si det forsiktig så er det betydelig mindre effektivt. Det er mye bedre å gå på noen som har noe (følbart) å tape.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Skipper Worse - om du velger å utbedre lokalt og så kreve erstatning - vil det si at du da først må legge ut pengene selv og så kreve å få erstattet fra den du har kjøpt av?

 

Jepp. Det er det som er "måten" når forhandlerleddet/produsent er umedgjørlig. Du får tingen reparert og tilbake i drift men får ulempen med 1) å kreve inn erstatningen og 2) tvilsrisiko/bevisbyrde (men OK den har du jo uansett da). Og 3) søksmålsbyrden dvs det er du som må reise sak, men det hadde det jo også vært om du ville fremtvinge utbedring eller omlevering. Utbedring i egen regi + erstatningskrav er den eneste måten å SELV ta kontroll over situasjonen på. De andre alternativene fordrer alltid samarbeide og erkjennelse fra "andre siden" dvs man er prisgiitt hva VP finner på ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Me hadde 23 injektorar som rauk på våre 2 D6-320 motorar. Dette blei etter litt kamp dekka av Volvo. Med ein pris på (om eg ikkje hugsar heilt feil) i overkant av 3000 pr injektor så blir det fort dyrt!

Dette var altså FØR hausten 2008. På seinsommaren/hausten 2008 kom Volo med nye og betre injektorar. Etter at dei kom, så har det ikkje vore bytta ein einaste ein. Eg har heller ikkje høyrt om nokon som har måtte bytta injektorar visst dei har "nyetypen".

Link to post

Jeg tok jo kontakt med VP sentralt først for så å få beskjed om å kontakte en lokal verksted. Det har jeg også gjort, og fått motoren ordnet, (tror jeg) skal hente båten i morgen. Men har fått beskjed fra verkstedet at jeg må reklamere der motorere er kjøpt. Det får jeg så gjøre, men de kan vel ikke forlange at de skal ha båten til Fredrikstad for å ordne motoren eller....Får ta en telefon til Fredrikstad i morgen, for å høre på stemningen der....

Link to post

Det er vel som jeg skrev i en annen tråd den som har tjent penger på delen i Norge som har den økonomiske risikoen forbrukerkjøpsloven fører med seg, noe som oftest er Importøren og leverandøren i Norge.

 

Når leverandørene klarer å få oss til å tro at det er VP i Sverige som er vanskelige får vi en uheldig utvikling. For da sitter VP i Sverige og tar avgjørelser uten å være den som fronter den misfornøyde kunden, og så blir den som egentlig har ansvaret for forbrukerkjøpsloven skjermet på en måte.

 

Jeg vet ikke om du skjønner hva jeg mener SW, men jeg erfarer at ting selges i Norge uten at leverandøren har kompetanse til å ta en avgjørelse, og så overlates avgjørelsen til bukken med det resultat at forbrukersaker løses som om det var en vanlig garantisak.

 

Jeg ville gjort det enklest mulig. Fått noen til å sjekke drivstoffsystemet i båten og samtidig sendt inn en dieselprøve. (Det er jo i min interesse også at dieseltanken i båten er i orden, noe som slettes ikke alltid er tilfelle).

Så ville jeg sendt et krav til den som leverte motoren hvis det foreligger en ”ren rapport” på de utenforliggende omstendighetene.

 

Jeg er tilhenger av den Norske forbrukerkjøpsloven, men jeg erfarer noen ganger at kunden ikke er inneforstått med at man forplikter til å holde orden i eget hus for at kravet skal være reelt. Faren er at man vinner saken uten å løse det tekniske problemet.

Link to post

Helt enig med Ole Petter, samtidig (som jeg har skrevet noen ganger tidligere) egnentlig skuffet over mange norske båteiere siden vi er alt for alt for alt for snille når det oppstår feil på nye båter. Dra en paralell til bilbransjen. Ville vi godtatt at f.eks. en Toyotaforhandler først måtte høre med Hitatchi hvis feil på dynamoen på en 3 år gammel bil, eller Opelfohandleren først måtte høre med Bosh hvis feil på motorstyring på en 2 år gammel bil. NEI - dette ville ingen godtatt. Men når det gjelder båt - da godtas både det ene og det andre. Jeg har kjøpt ny båt 2 ganger i mitt liv. Begge ganger har jeg vært meget bevist på at det kun er forhandler som har "tatt seg av" alle "pålagte servicer og ettersyn" de første 5 årene. Dette koster selvfølelig noen kroner. Men samtidig har det da heller aldrig vært spørsmål att utbedring når/om ting har blitt feil innenfor reklamasjonstiden. Og å høre om at leverandør "først må snakke med/høre med" produsent har jeg aldri vært interesert i å høre noe som helts om. Er det feil som skal utbedres innenfor norsk kjøpslov, da skal leverandør ordne med dette for kunden, uanvhengig av om produsent/underleverandør dekker/ikke dekker kostnaden. Dette er noe leverandøren får krangle med sitt "system" om i ettertid, og er oss som kunder helt uinteresant.

Link to post

Når vi snakker om reklamasjon/garantiarbeid kan jeg fortelle om min erfaring med en Volvo Penta/Evinrude forhandler nemlig JW Gulliksen A/S i Ålesund.

 

Jeg har skjelden eller aldrig opplevd bedre kundebehandling når det gjelder reklamasjon/garantiarbeid på min 150 E-Tec.

 

Jeg kan ta ett eksempel som var i juli i 09,injektor nr 5 på Evinruden sluttet å virke,dette var noen få dager før jeg skulle ut i ferie så jeg tok kontakt

 

med Gulliksen A/S umiddelbart.Verksmester kunne fortelle at dei også skulle avvikle ferie om noen få dager,men som han sa til meg kom med motoren så skulle han se hva

 

han kunne gjøre(det hører med til historien at dei egentlig ikke hadde tid til å se på motoren min pga arbeidsmengden før ferien).

 

Jeg tok båt og motor på en henger og fraktet den til Gulliksen A/S, mekanikeren diagnostiserte feilen på motoren rett etter annkomst,bestilte en ny injektor i fra Belgia,

 

tre dager etterpå var ny injektor på plass og jeg kunne hente båten siste dagen før ferieavvikling. Dette kaller jeg god service med tanke på at jeg ikke har kjøpt verken

 

båt eller motor hos Gulliksen A/S. Jeg har hatt en garantirep senere også med samme gode kundebehandling,så jeg vil med denne historien si att det er ikke berre elendighet

 

i bransjen.

Link to post

Har også kjøpt 2 nye båter hos samme forhandler. Båt nr.2,en Falcon 26, var min første med drev,og da viste forhandleren flere ganger mangel på kompetanse. Båten ble bl.a startet på land uten kjølemuffe ,da mekanikeren påsto at det ikke var impeller på disse nye dieslene(ES 200 B3) :boxing:

Fikk feil på Baugpropellen to uker før ferie,og den nye kom en mnd. etter. De var ikke i båten engang,og saksgangen var elendig. Måtte gjøre alt selv. Typisk en forhandler som aldri ringte tilbake som lovet. De gikk konkurs,men har desverre startet opp igjen.

Som Jonnyrude skriver finns det heldigvis serviceinnstilte forhandlere,men dem er det for langt imellom.

 

Det positive var at jeg lærte mye,tok alle servicer selv,forutenom første. Følte meg mye tryggere,da jeg visste hvordan ting var gjort,og jeg er ganske nøye av meg. Det var naboen glad for,som hadde samme motorpakke :smiley:

Link to post

Når vi snakker om reklamasjon/garantiarbeid kan jeg fortelle om min erfaring med en Volvo Penta/Evinrude forhandler nemlig JW Gulliksen A/S i Ålesund.

 

Jeg har skjelden eller aldrig opplevd bedre kundebehandling når det gjelder reklamasjon/garantiarbeid på min 150 E-Tec.

 

Jeg kan ta ett eksempel som var i juli i 09,injektor nr 5 på Evinruden sluttet å virke,dette var noen få dager før jeg skulle ut i ferie så jeg tok kontakt

 

med Gulliksen A/S umiddelbart.Verksmester kunne fortelle at dei også skulle avvikle ferie om noen få dager,men som han sa til meg kom med motoren så skulle han se hva

 

han kunne gjøre(det hører med til historien at dei egentlig ikke hadde tid til å se på motoren min pga arbeidsmengden før ferien).

 

Jeg tok båt og motor på en henger og fraktet den til Gulliksen A/S, mekanikeren diagnostiserte feilen på motoren rett etter annkomst,bestilte en ny injektor i fra Belgia,

 

tre dager etterpå var ny injektor på plass og jeg kunne hente båten siste dagen før ferieavvikling. Dette kaller jeg god service med tanke på at jeg ikke har kjøpt verken

 

båt eller motor hos Gulliksen A/S. Jeg har hatt en garantirep senere også med samme gode kundebehandling,så jeg vil med denne historien si att det er ikke berre elendighet

 

i bransjen.

 

 

Er heilt einig! Gulliksen yter kjempegod service!! Har hatt to Volvo DPH drev som har tatt kvelden pga. tømmerstokkar i sjøen. Første gongen hadde dei ikkje drevet på lager, men måtte bestille det frå Sverige. Likevel tok det under 2 døgn før båten var operativ igjen. Den andre gongen hadde dei drevet på lager, då ordna dei det på ein arbeidsdag! Kjempegjeng!! Skal du kjøpe Volvo, så kjøp det hos dei!

Link to post

Det har alltid vært slik at et forhandlernettverk består av to kategorier forhandlere.

1. Man står med hatten i hånden og ber om å få bli forhandler.

2. Produsenten eller importøren står med hatten i hånden og spør om du vil være forhandler.

 

Sistnevnte sitter på kompetanse og er i stand til å vurdere hvert enkelt tilfelle, med en høy grad av forståelse for at man må beholde den tilliten man er vist eller har opparbeidet.

 

I dette systemet finnes det en del uskrevne regler som gjør seg utslag i fornøyde eller misfornøyde kunder når det tilspisser seg. (Det handler bant annet om hvem som er i stand til å tenke langsiktig økonomi).

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...