Jump to content

Beneteau Antares 650- Sikringsproblem

Hendingen

Recommended Posts

I min Antares 650 skal jeg montere vifter for å unngå dugg på innv. frontruter. Har kjøpt noen 12 v. vifter som krever 10 amp. sikring. Når jeg starter den ene viften ryker det en 10 amp. sikring som ligger inne i hovedstrømboks der strømmen blir slått av / på.Dette resulterer i at alt det elektriske slår ut (vindusviskere , gps , instrumenter for motor ....).Synes det er merkelig at alt dette er styrt av en 10 amp. sikring. Finner ikke annet sikringskap som tåler mere. Er det noen som har vært borti samme problemet eller har montert vifter ?

Det spørs kva slags 10 amperes sikring du har. Mange ting trekk gjerne mykje meir i oppstartsaugneblinken enn under normal drift. Ein vanleg flatsikring vil då mest sannsynleg ryke dersom viftene trekk meir for å komme i gong.,

På automatsikringar er det ein klassifikasjon frå A og nedover som har forskjelleg karakter alt etter kor mange sekund med for høg straum dei toler.

Kor stor effekt (watt) er viftene dine? Kva type/modell er det? Korleis veit du at viftene krever 10 ampere?

Las først no at du hadde masse anna kopla ilag med viftene. Om du har masse anna kopla ilag med viftene på ein 10 amperes sikring, og viftene skal aleine ha 10 ampere? Då seier jo det seg vel eigentleg sjølv at sikringen vil ryke. Då må du legge opp ein ny kurs til viftene dine.

1,5mm2 kabel kan etter forskriftene på land (NEK400), kun brukast til maks 13A. (Åpen forlagt på vegg, alt anna er 10A).

Så til 15A så ville eg valgt 2,5mm2.

Hvor mange vifter prøver du å kople på forresten? Om du kopler på to stk 10A vifter, så trekker du tross alt 20A.

Om det er for lite straum tilgjengleg kan no du legge opp med ei ny fordeling ut fra hovedbryteren. Men husk å sikre ALLE kabler!

• 9 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...