laeluks Startet 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2010 Båten min har vært noe framtung, og jeg har fått noe rur over vannlinjen i baugen av båten. Har skrubbet de vekk, men det sitter igjen hvite, runde merker som tydeligvis ikke går bort uten kraftig fysisk makt... Hva er beste måten å gjøre dette på uten å skade underlaget? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Bruk saltsyre som du får kjøpt på jernvarehandelen (30% tror jeg). Spray på, la det virke en stund (og spray på mer hvis det tørker underveis pga. vind/sommervarme), og bruk en børste til å fjerne alle rester av rur. Rur lager skallet sitt ved å binde kalk fra sjøvann, og kalk løses opp av syre (siden kalk er basisk). Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Ved bruk av saltsyre er det spesielt viktig å spyle godt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Og bruk helst pensel, ikke spray! Saltsyre er noe dritt å få i øyne, hals og på huden. Ett vindkast, og du ser ikke en dritt! Men effektivt er det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
los Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Funker saltsyre på gummibåt også ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Saltsyre funker på rur uavhengig av båttype. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Saltsyre er effektivt, men vær så snill å bruk skikkelig verneutstyr. En ansiktsskjerm er ikke dumt. Det skal lite til før du børster "feil vei" og får sprut i ansiktet/øynene. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.