Jump to content

Princess 414 og tilsvarende, kalesjeløsning?

mateco

Recommended Posts

Heisann!

I dag har vi en mini-kallsje løsning på vår Tulla. Denne gir ly for nedbør og der er plass til to stoler og et lite bord når den er avlukket. Da sitter to voksne med knærne mot hverandre. Med andre or: Veldig trangt!

kal1.jpg

Over et bilde v kallesjen i lukket posisjon!

kal2.jpg

Her et bilde med minikallsesjen nedslått. Den er meget enkel å slå ned/opp og hele operasjonen er gjort på 5 sekunder.

Men nå vurderer jeg å få laget en stor kallesje som dekker hele akterdekket. Men hvilken løsning kan jeg da benytte når følgende hensyn må taes??

- Enkel å slå sammen og plassere mest mulig skjult.

- Uten at den kommer i konflikt med utgang bak eller oppgang til FB i sammnenslått posisjon.

Kan en løsning være å lage en targabøyle hvor kallesjen integreres i targaen? Dvs. to-delt med en kallesjedel som slåes forover mens den andre akterover?

Noen her inne som kan bidra med bilder/beskrivelse av diverse løsninger på tilsvarende båter?

Takker for alle innspill!!

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

• 2 uker senere...

Det burde være mulig å festene bøyle til rekkverket, på skinner, slik at festepunktet for bøylen kan forskyves akterover når du skal ha kalesjen nede. Da kan den hvile på rekkverket men så langt akter at du fortsatt kan stige opp fra badeplattformen. Evt. kan den muligens monteres utvendig på rekkverket eller direkte i dekket slik at den kan komme utenfor rekkverket og hvile på davitene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

• 3 år senere...

Som nevnt finnes det en del Fairline 36 Turboer med kalesjeløsning. Nedenfor følger to bilder av min båt som viser kalesjeløsningen hos meg. Jeg synes ikke det er vakkert, men familien liker den enorme (!) plasser som blir under dette. Akterdekket er teppebelagt, og virker nå som et "kvasi-innerom". Men vær obs på at det blir en del vindfang i en slik løsning

https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5203/kalesje_1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5203/kalesje_2.jpg

Hvis noen ønsker detaljer om min løsning - send meg en IM.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Synes dette var et godt alternativ :thumbsup: , men å støpe et glassfibertak som er på en del amerikanske båter og merke Trader synes eg ville være best. Det vil selvfølgelig skygge mye for solen, men hvis man avslutter taket f.eks en halvmeter før hekken på båten så slipper man inn mer sol når det er pent vær. Sidene burde selvfølgelig være litt smalere enn båten også

bilde

Maxum 4100 scb, Chenette III

Ligger en P435 på finn med påmontert tak. Kanskje litt vanskelig med vinteropplag med presenningsstativ, men gjort riktig kan slikt tak bli mer elegant enn stort kalesjetelt

Originalt tak som passer båtens linjer er jo riktig så fint.

Hadde jeg sett en fin løsning til min båt ville jeg heller hatt tak enn kalesje. Tar aldri ned kalesjen over akterdekk, men "alltid" på fly

Heisann, her var det visst flere med tilsvarende planer - Go knall :smiley:

Likte veldig godt løsningen din, "Nordan Family", men ser absolutt utfordringene ifht vindfang...

Fantastisk med en xtra utestue!

Fast tak synes jeg i utgangspunktet så noe voldsomt ut, og krever nok en mer "arkitektorisk planlegging" for å få det pent og funksjonellt..

Men var jo ikke helt borti veggene den P435'n på finn.no.!

Kjøpte jo egentlig slik en båt, for å unngå kalesjestyret, men nå er vi jo der igjen... :pray:

Hei Bjørn :smiley: Jeg har nylig kjøpt tilsvarende båt som du har, en Princess 414 fra 1984. Lurer bare på om det ble noe kalesje på deg?

Har tenkt samme tanken på min også.. :yesnod:

Heisann, beklager sein respons!

Gratulerer med anskaffelsen av P414 og håper du blir fornøyd med valget. Dette er jo en hytte på sjøen med godt med inneareal.

.

Når det gjelder egen kallesjeløsning så takker jeg for bidrag til løsninger så langt !

Har ikke blitt noen løsning enda. Er fortsatt i "tenkeboksen".

Vurderer å få laget egen targa hvor kallesjen blir integrert. Dvs. en del kallesje-del vendt forover og en bakover og hvor løsningen innfelles i targabøylen når den slåes sammene.

Madammen har et absolutt krav om at kallesjen bør være enkel å fjerne i de øyeblikkene sola skinner og samtidig enkel å slå ut når det drypper fra oven.

Vi har jo denne minikallesjen idag, og den har egentlig vært svært anvendelig når det gjelder å gi ly for iskald vind samt som "røykebu" når været gjør det vanskelig å sitte under åpen himmel. Noe hastverk har vi derfor ikke.

Bruker tiden så får vi se hva det blir etter hvert !!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...