bavariaeier Startet 23.Juli.2010 Del på Facebook Startet 23.Juli.2010 Er det spesielle stoffer som pumper/pakninger/slanger i toalettsystemet en båt ikke har godt av? Eller kan man feks helle klor i toalettet og pumpe det inn i septik? Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Jeg bruker utblandet spylevæskekonsentrat fra Biltema av følgende grunner: - billigere en lurium beregnet for båt toalett - Løser fett og annet fra bilruta, og da funker det vel i tanken også ?! - Er "parfymert", - noe som fjerner eventuell lukt i tank og slanger Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Klor er ikke bra for septiken, du dreper de gode bakteriene! Jeg bruker i stedet sanitærvæske til å vaske med, og skyller godt ned etterpå. Lukter godt, og gjør godt for tanken.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bavariaeier Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 du dreper de gode bakteriene! ? Det er vel best å ha det så bakteriefritt som mulig når man renser systemet..? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 En septiktank skal ikke være bakteriefri, det er jo bakteriene som løser opp og bryter ned innholdet! Om denne prosessen stopper opp, risikerer du tilstopping og luktproblemer. Det er ikke alle bakterier som vil deg vondt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Snekker'n Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Eller kan man feks helle klor i toalettet og pumpe det inn i septik? Hva er bakgrunnen for spørsmålet? Antar at det er fordi det kommer en skikkelig stinkbombe ut gjennom luftingen når du bruker toalettet. I så fall bruker vi følgende: Gjennomskylle med mye vann, deretter helle eddik i toalettet. Vi synes dette hjelper, men har ikke noen vitenskapelig forklaring. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
nordan family 27 Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 På egen båt blåser jeg av og til inn i septik-luftingen fra skrogets utside for å forsikre meg om at luftingen er åpen. Når den innblåste luften kommer ut lukter det riktignok ikke godt - men ikke så ille heller. Så med gode bakterier på tanken blir det ganske så bra. Bruker selv bitte-litt sanitærvæske - heter den Viking eller noe slikt. Den lager vel gode forhold for de riktige bakteriene, og fjerner etter reklamen veldig stor andel av lukten. Anbefales! Enkelte av sanitærvæskene til Portaporti type toaletter jobber mot disse bakteriene og burde etter min mening ikke vært i en spetik-tank. Har aldri noen av de tradisjonelle vaskemidlene ned i do. Det finnes noen som er egnet for septik-toaletter. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Hei På hytta har jeg en Biltema PortaPotti for konemor, ja bruker den selv også når det er snøstorm utenfor. Men saken er at jeg kjøpte Sanitær væske til denne "dassen" på biltema, og denne er bra, ingen lukt selv på varme sommerdager. Hadde også ett tilfelle på høsten der jeg glemte å tømme tanken før jeg dro hjem, og den ble stående en stund før neste gang vi var på hytta. Det var med stor spenning jeg låste opp døra, med tanke på lukt fra dassen, men luktet ikke noen ting, slv ikke når jeg tok med meg tanken på skauen for å tømme. Så dette stoffet var både billig og virket (husker ikke blandings forhold), så regner med det gjør jobben sin på ett båt annlegg også. Kan absolutt anbefales. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Jeg forsøker å få til å skylle tanken godt med ferskvann 1 gang i uken. Bruker enten sanitærvæaske eller zalo. begge deler funker. poenget er å få en ekstra god rens. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Alle er vel opptatt av denne ekle drittlukten som kommer fra nabobåtene, det værste er jo når man oppdager at det kommer fra ens egen båten! Derfor har jeg gått løypa og puttet på forskjellige lurium produkter som klorin, og eddik, etc. Problemet er at pakninger etc. får store problemer! Pumpa går tregt, og ynker seg da det vannfaste fettet forvinner fra pakningene som dug for solen. Jeg gidder ikke dette lenger og har begynt å benytte sanitærveske som ikke dreper de gode bakteriene. (Som gjør at det blir luktfritt). Det koster kanskje noen øre mer, men da slipper jeg å vedlikeholde pumpen på på toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Jeg bruker "blåveske" i min dass, men bare en liten dasj. Ellers så prøver jeg å tømme tanken så ofte som mulig, og jeg bruker mye mer vann enn nødvendig. Ser ikke noe poeng i å la dritten ligge i tanken mer enn høyst nødvendig. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Blue_Dragon Svart 27.Juli.2010 Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 En gang i blant er det vel på plass med en skikkelig rens? Hva med samliakk so er en skikkelig fettløser? Sitér dette innlegget Link to post
Feber Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Jeg ble tipsa om Biotex. Noen som har noen ideer om det? Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Før tømming av tanken (antakelig for å løse opp "skorpa" og gjøre innholdet litt mer flytende) var det en som brukte utblanda sitronsyre. Aner ikke hvordan det funka med saltvann. Noen som har teoretisk eller praktisk kunnskap om sitronsyre i tanken? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
JRK Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Det er sjøvannet som er problemet. Spyl etter med ett glass vann eller to etter hvert besøk, og du har luktfri septik og urinsteinfri slange. Etter at man har tømt skeptiker, Skyll gjerne med en par 10 liters bøtter med varmtvann, og tøm på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Juli.2023 Del på Facebook Svart 11.Juli.2023 Jeg har gått over til å bruke Domestos i steden for blå eller grønn guffe. De renser ikke tanken, men kan nok ha noe for seg om det er lenge til du får tømt. Ca 1 dl Domestos brukes sammen med 10 liter vann fra kanne, som jeg alltid fyller opp og har stående til formålet. Så om jeg skal ut i bølgene og har tom tank, har dette i for rens av tanken. Har blitt kvitt all septiklukt etter at jeg begynte med dette. Det er ikke skumle syrer i dette som kan ødelegge tank eller slanger. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Juli.2023 Del på Facebook Svart 11.Juli.2023 JRK skrev for 12 timer siden: Det er sjøvannet som er problemet. Spyl etter med ett glass vann eller to etter hvert besøk, og du har luktfri septik og urinsteinfri slange. Etter at man har tømt skeptiker, Skyll gjerne med en par 10 liters bøtter med varmtvann, og tøm på nytt. Spyl med såpass mye vann etter hvert besøk at du vet det ikke står noen uhumskheter i slangen. Vi har alltid praktisert det og har ikke hatt noe problem med urinstein etter 12 -13 år. Det er urin som er hovedproblemet. og ikke saltvannet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
JRK Svart 11.Juli.2023 Del på Facebook Svart 11.Juli.2023 Vi har begge rett, bare to forskjellige veier til målet. Faktiske er det blandingen av urin og saltvann, som er en dårlig kombinasjon eller problemet. Disse reagerer med hverandre og utskilles urinstein Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.Juli.2023 Del på Facebook Svart 11.Juli.2023 Blue_Dragon skrev On 27.7.2010 at 22.22: so er en skikkelig fettløser? Du driter ikke fett, / det er ikke mye fett i avføring, den legger seg på sidebeina. Hadde det vært så enkelt hadde vi ikke talt kalorier. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 11.Juli.2023 Del på Facebook Svart 11.Juli.2023 Det er vel individuelt? Noen lagrer fettet på kroppen. Andre kvittet seg med fettet på annen måte. Rensing av rør og tank er viktig. Også viktig med riktige bakterier. Både i tarmen og i tanken....... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.