Jump to content

Rensmiddel i toalett/septikk - klor?

bavariaeier

Recommended Posts

En septiktank skal ikke være bakteriefri, det er jo bakteriene som løser opp og bryter ned innholdet! Om denne prosessen stopper opp, risikerer du tilstopping og luktproblemer. Det er ikke alle bakterier som vil deg vondt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Eller kan man feks helle klor i toalettet og pumpe det inn i septik?

Hva er bakgrunnen for spørsmålet?

Antar at det er fordi det kommer en skikkelig stinkbombe ut gjennom luftingen når du bruker toalettet.

I så fall bruker vi følgende:

Gjennomskylle med mye vann, deretter helle eddik i toalettet.

Vi synes dette hjelper, men har ikke noen vitenskapelig forklaring.

Buster X med Yamaha 70

På egen båt blåser jeg av og til inn i septik-luftingen fra skrogets utside for å forsikre meg om at luftingen er åpen. Når den innblåste luften kommer ut lukter det riktignok ikke godt - men ikke så ille heller. Så med gode bakterier på tanken blir det ganske så bra. Bruker selv bitte-litt sanitærvæske - heter den Viking eller noe slikt. Den lager vel gode forhold for de riktige bakteriene, og fjerner etter reklamen veldig stor andel av lukten. Anbefales! Enkelte av sanitærvæskene til Portaporti type toaletter jobber mot disse bakteriene og burde etter min mening ikke vært i en spetik-tank.

Har aldri noen av de tradisjonelle vaskemidlene ned i do. Det finnes noen som er egnet for septik-toaletter.

Hei

På hytta har jeg en Biltema PortaPotti for konemor, ja bruker den selv også når det er snøstorm utenfor. Men saken er at jeg kjøpte Sanitær væske til denne "dassen" på biltema, og denne er bra, ingen lukt selv på varme sommerdager. Hadde også ett tilfelle på høsten der jeg glemte å tømme tanken før jeg dro hjem, og den ble stående en stund før neste gang vi var på hytta. Det var med stor spenning jeg låste opp døra, med tanke på lukt fra dassen, men luktet ikke noen ting, slv ikke når jeg tok med meg tanken på skauen for å tømme.

Så dette stoffet var både billig og virket (husker ikke blandings forhold), så regner med det gjør jobben sin på ett båt annlegg også.

Kan absolutt anbefales.

Lars

Alle er vel opptatt av denne ekle drittlukten som kommer fra nabobåtene, det værste er jo når man oppdager at det kommer fra ens egen båten!

Derfor har jeg gått løypa og puttet på forskjellige lurium produkter som klorin, og eddik, etc.

Problemet er at pakninger etc. får store problemer! Pumpa går tregt, og ynker seg da det vannfaste fettet forvinner fra pakningene som dug for solen.

Jeg gidder ikke dette lenger og har begynt å benytte sanitærveske som ikke dreper de gode bakteriene. (Som gjør at det blir luktfritt).

Det koster kanskje noen øre mer, men da slipper jeg å vedlikeholde pumpen på på toalettet.

• 12 år senere...

Før tømming av tanken (antakelig for å løse opp "skorpa" og gjøre innholdet litt mer flytende) var det en som brukte utblanda sitronsyre. 

Aner ikke hvordan det funka med saltvann. 

Noen som har teoretisk eller praktisk kunnskap om sitronsyre i tanken?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Jeg har gått over til å bruke Domestos i steden for blå eller grønn guffe. De renser ikke tanken, men kan nok ha noe for seg om det er lenge til du får tømt. Ca 1 dl Domestos brukes sammen med 10 liter vann fra kanne, som jeg alltid fyller opp og har stående til formålet. Så om jeg skal ut i bølgene og har tom tank, har dette i for rens av tanken. Har blitt kvitt all septiklukt etter at jeg begynte med dette. Det er ikke skumle syrer i dette som kan ødelegge tank eller slanger.

JRK skrev for 12 timer siden:

Det er sjøvannet som er problemet.

Spyl etter med ett glass vann eller to etter hvert besøk,  og du har luktfri septik og urinsteinfri slange. Etter at man har tømt skeptiker,  Skyll gjerne med en par 10 liters bøtter med varmtvann, og tøm på nytt. 

Spyl med såpass mye vann etter hvert besøk at du vet det ikke står noen uhumskheter i slangen. Vi har alltid praktisert det og har ikke hatt noe problem med urinstein etter 12 -13 år. Det er urin som er hovedproblemet. og ikke saltvannet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er vel individuelt? Noen lagrer fettet på kroppen. Andre kvittet seg med fettet på annen måte. 

Rensing av rør og tank er viktig. Også viktig med riktige bakterier. 

Både i tarmen og i tanken.......

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...