Jump to content

Må man ha VHF sertifikat for å kjøpe Maritim VHF radio?

Anjuma

Recommended Posts

Jeg undres litt... Her om dagen skulle jeg en liten tur sørover langs kyststripen og da jeg allerede var innom Biltema grunnet et annet gjøremål tenkte jeg at jeg kan jo hive en billig håndholt VHF opp i handlekurven.

Kjekt å ha tenkte jeg og 600,- var ikke all verden av kostnad.

Etter å ha kommet ut av butikken kom jeg til å tenke på at de aldri ba om å se mitt Maritimt VHF sertifikat... Nå er jeg innehaver av et slikt og dermed ikke noe problem i så måte.

Men er det slik at man kan kjøpe en Maritim VHF fritt uten å dokumentere at man har Maritimt VHF sertifikat?

Er det bare bruken som er avhengig av sertifikatet? Jeg pratet med en båteier som sa han måtte demontere VHF'en da han ikke hadde lov å ha denne grunnet manglende sertifikat. Er det å forstå slik at man kan kjøpe men ikke benytte/montere i båt uten at båtfører/bruker har papirene i orden?

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Tidligere måtte du ha sertifikat for å kjøpe VHF, men for noen år siden kom en regelendring som gjorde at man fikk lov til å kjøpe uten sertifikat.

Det er riktig som du sier at man må ha sertifikat for å montere og bruke VHF. Du må også søkes konsesjon for din båt for at du skal kunne montere og bruke VHF, og båten kalles da for stasjon. Hvis du kjøper en VHF nummer to til samme stasjon (båt) så behøver du ikke å søke konsesjon for denne.

Alså må du ha sertifikat og konsesjon for å bruke VHF...

Hvis du kjøper en VHF nummer to til samme stasjon (båt) så behøver du ikke å søke konsesjon for denne.

Vel - strengt tatt skal vel alle radioer påføres konsesjonsdokumentet. Da jeg kjøpte ny radio for noen år siden var det nok med en telefon til Telenor Maritim Radio og jeg fikk nytt konsesjonsdokument med både gammel og ny radio påført tilsendt i posten. De tok seg heller ikke betalt for det.

Eivind

Er det bare bruken som er avhengig av sertifikatet? Jeg pratet med en båteier som sa han måtte demontere VHF'en da han ikke hadde lov å ha denne grunnet manglende sertifikat.

Han kan bare slutte med demonteringen. Tidligere skulle VHF demonteres hvis eier av båten ikke hadde konsesjon. Dette kravet ble det slutt på for en 8-10 år siden.

Nå kan en selge båt med VHF uten krav at ny eier har konsesjon/sertefikat. Men han har selvfølgelig ikke lov til å bruke VHFen før han har sertefikat.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Han kan bare slutte med demonteringen. Tidligere skulle VHF demonteres hvis eier av båten ikke hadde konsesjon. Dette kravet ble det slutt på for en 8-10 år siden.

Nå kan en selge båt med VHF uten krav at ny eier har konsesjon/sertefikat. Men han har selvfølgelig ikke lov til å bruke VHFen før han har sertefikat.

Aha! Kjekt å vite :)

Pirat-bruk av VHF vil begrense seg selv, ganske enkelt fordi det er både ukult og unytting. Største poenget med VHF er sikkerhetsfuksjonene som ligger i DSC-systemet, men for å kunne bruke det, og benytte seg av de andre tjenestene til Telenor maritim radio, må man ha konsesjon (kallesignal og MMSI-nummer).

Enig i det :yesnod:

Det er to hovedgrunner til at jeg kjøpte VHF

1- Økt trygghet for meg og mine når vi ferdes på sjøen

2- Bedrer mulighetene for å bistå med assistanse til andre som er i nød

Og sett i lys av punkt 2 - Det faktum at hvis man innehar Maritimt VHF sertifikat samt har en båt som kan gå utaskjærs så er det nesten en plikt å gå til anskaffelse av VHF i båten.

Hoved grunnen til at jeg har Vhf'er i båten, er sikkerhetsfunksjonen.

Men heldigvis, brukes den skjelden i forbindelse med egen eller andres nød men til båt til båt samtaler. Og da hadde jeg greid meg uten kallesignal og MMSI.

Det er vel også til båt til båt funksjon "snylterene" har VHF, også satser de på tilgivelse hvis de må bruke VHF i en nødssituasjon.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er det noen som har erfaring med Telenors sjøassistanse? Er det vel verdt de 390.- pr.år?

Ja. Fikk sist år motorstopp i Sandebukten og kalte da opp Tjøme Radio og sa at jeg var medlem i Sjøassistanse, og trengte hjelp til å komme meg over fjorden til hjemmehavnen i Son. Men de hadde ingen båt de kunne skaffe, og redningsskøyta på Oscarsborg var på verksted og kunne ikke komme på et par timer. Fikk dermed avtalt med en bekjent som slepte meg til Holmestrand, og så skulle redningsskøyta komme og slepe meg over til Son. Dette fungerte, men jeg måtte betale til Redningsselskapet for slepet, de dekker kun slep til nærmeste havn, og der var jeg jo allerede (er medlem i Redningsselskapet også). Men i og med at aksjonen var iverksatt via Sjøassistanse, sendte jeg regningen for slepet til dem, og det dekket de uten å mukke! Min bekjente som slepte meg til Holmestrand tok motvillig imot et par flasker bedre rødvin. Ellers har jeg også brukt Sjøassistanse i Sverige etter å ha vått tau i propellen midt i Kosterfjorden. Da betalte jeg kun for dykkeren som skar meg løs. Taxibåten som fraktet ham frem og tilbake, betalte Sjøassistanse.

Lars H.

Nå er det en dag og 15,5 timer til

4 uker båtferie på svenskekysten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er ikke vanskelig. Men som alt annet så må det pugges. (Mindre pensum enn båtførerprøven)

Jeg husker ikke i farten om det er 50 spml. Selv brukte jeg syv minutter på prøven og hadde 1 feil.

Jeg vil tippe at et par uker med hjemmestudie er nok. Prøven kan avlegges på et testsenter godkjennt at Telenor. Prøven koster vel ca 500kr. Du får da tilsendt lisens og konsesjon. Deretter er det en årlig lisens på 480,- (Tror jeg)

Dette er piece of cake. Så sett igang. Jo flere vi er som har og bruker VHF jo bedre er det.

Det er ikke vanskelig. Men som alt annet så må det pugges. (Mindre pensum enn båtførerprøven)

Jeg husker ikke i farten om det er 50 spml. Selv brukte jeg syv minutter på prøven og hadde 1 feil.

Jeg vil tippe at et par uker med hjemmestudie er nok. Prøven kan avlegges på et testsenter godkjennt at Telenor. Prøven koster vel ca 500kr. Du får da tilsendt lisens og konsesjon. Deretter er det en årlig lisens på 480,- (Tror jeg)

Dette er piece of cake. Så sett igang. Jo flere vi er som har og bruker VHF jo bedre er det.

Ta det som et selvstudie. <Pensumhefte kan bestilles fra Læremiddelforlaget på http://www.lmf.no/ under fanen maritim litteratur, deretter SRC/VHF-boka.>

Eksamen kan du ta hos Telenor Oslo/Bergen eller annen godkjent radioforhandler. Se Telenor link:Telenor

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hva koster et VHF sertifikat? Hvor kan man ta det, er det vanskelig :wink: og hva koster det etterpå å ha en VHF?

Kjetil S

Å avlegge prøven for VHF-sertifikat koster i år NOK 695. Noen leser på egenhånd og tar prøven "på sparket", mens andre velger å gå et kurs først for å få en systematisk gjennomgang av hele pensum. Når det gjelder strykprosent så har jeg vanligvis to VHF-kurs pr år, med 30-40-50 deltagere på hvert kurs. De aller fleste klarer de 35 eksamensspørsmålene med færre enn 7 feil, som er kravet, men det er heller ikke ualminnelig at 1-2-3 deltagere må gjøre et nytt forsøk for å passere....

Hvis du vil avlegge prøven som privatist kan du kontakte Skipsradioinspeksjonen, som sitter sammen med Rogaland radio og Hovedredningssentralen, like ved flyplassen på Sola. Hvis du f.eks velger å gå kurs hos meg, så avtaler jeg med sensor slik at han møter den siste kvelden på kurset og avholder prøven med alle deltagerne på en gang.

Når man har avlagt prøven så koster det ikke noe mer å ha VHF-sertifikatet, og til fritidsbåtbruk varer det med dagens regler livet ut. For å ha VHF-apparatet i lovlig bruk ombord i båten må man i tillegg ha en konsesjon/lisens og den har en årlig avgift på noen hundrelapper.

Jeg vil absolutt anbefale alle bevisste fritidsbåteiere å skaffe seg VHF og ha et ryddig forhold til det med sertifikat og konsesjon.

Det finnes mye interessant stoff om tema på Maritim radio sine hjemmesider.

PS

Det er også mulig å følge VHF-nettkurset her på baatplassen.no. Til nå har noe over 50 deltagere vært med og mange har gitt tilbakemelding om at prøven er bestått :flag_bp:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...