Jump to content

Volvo Penta V8 servopumpe til 5,0 Motor


Jori

Recommended Posts

Hei,

var på fjorden idag og nå skriker det stygt i servopumpen min + at den mister olje selv uansett å være i bruk. Det er selve pumpen som er utslitt. Så til mitt spørsmål, noen som vet om servopumper til Bil vil gå rett inn, det er jo en GM-motor egentlig? Passer mercruiser eller Ford pumper?

Alternativt hvor kan man få tak i pumpe til en "vettug" penge. Motoren er enm 98 modell 5,0 GL, hvis det er noen forskjell på pumpene.

 

På forhånd takk for hjelp

Link to post

Jeg er litt usikker, men mener å huske at servopumpene ble bygget for Volvo, slik at de passer kun på deres braketter.

Tror derfor ikke servopumpe fra en chevrolet bilmotor passer. GM leverte motorene til Volvo som longblocks, altså uten eksos, innsug, braketter, elektrisk, pumper osv.

 

Ta med pumpen til nærmeste Chevrolet forhandler, og de burde ha kataloger med bilder osv, slik at du kan samenligne innfestningen.

Det er bare en hydraulikk pumpe, så det burde være teknisk mulig å bruke en ifra en bil, dersom den passer på brakettene.

Link to post

[sitatslettet]

Jeg er litt usikker, men mener å huske at servopumpene ble bygget for Volvo, slik at de passer kun på deres braketter.

Tror derfor ikke servopumpe fra en chevrolet bilmotor passer. GM leverte motorene til Volvo som longblocks, altså uten eksos, innsug, braketter, elektrisk, pumper osv.

 

Ta med pumpen til nærmeste Chevrolet forhandler, og de burde ha kataloger med bilder osv, slik at du kan samenligne innfestningen.

Det er bare en hydraulikk pumpe, så det burde være teknisk mulig å bruke en ifra en bil, dersom den passer på brakettene.

 

Ja og braketten har jeg jo.

Husker je griktig er det kun to slanger som kommer og går i fra pumpehuset også, så er jo i prinsipp enkle saker dette.

 

Takker for svar, får se hva andre også svarer :-) [/sitatslettet]

Link to post

adeneo, jo den ser ut som det bildet du viser, men med det nederste huset. Dvs oljepinnen integrert i påfyllingslokket.

For meg ser det ut som samme pumpene som sitter på biler, derav spørsmålet.

Nå tror jeg at jeg har funnet en løsning. Jeg kjøpte en delemotor hvor den sitter på, så jeg monterer bare den nye over. Videre var det med EFI-anlegg på delemotoren, så det mobterer jeg over til vinters, så vil jeg samtidig få 30 hk økning på motoren og sannsynlig få en motor som går penere og forbruker mindre. Noen andre deler var også med, slik at jeg vil få noe i reserve, det er greit nok når man har en 12 år gammel motor. Min egen motor har ikke gått mye (400 timer) men du verden slik den likevel bærer preg av saltvannets påvirkninger.

 

Takk for inspill og hjelp

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...