solnedgang Startet 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2010 Kor lang forventet levetid erfaringer med 2takter og firtakter har nettop kjøpt ein 4 takter mercury 20 hk på ein steady 400 kjempemaskin og båt lurer på og sette ein firtakter honda 225 på ein helplanende 24 fots tre platgatter. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Kor lang forventet levetid erfaringer med 2takter og firtakter Har hørt at firetaktere har kortere levetid, men kan ikke forstå logikken bak dette. Tror at du har glede av begge typer motorer i mange, mange år bare du tar godt vare på dem. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
BAN Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 En firetakter skal vel klare mer en 5000 timer. Med 200 timer i året har man da motor i 25 år... Søk på amerikanske forum når det er snakk om så store motorer. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 ang levetid på 4t, enkelte med 4T i 50hk klassen har opplevd tæringsskader i overgangen stamme/blokk. På 2T så sørget nok olja i bensinen for endel beskyttelse her, men på 4T ble denne borte. (min teori) Var vel helst Mercury som var plaget med dette..? Større 4T har vel ikke vært på markedet lenge nok til at man kan si noe om levetid. Men hondas 115/130hk har jo vært på markedet i ganske mange år nå, ikke hørt noen skrekkhistorier om de... Som en hovedregel kan man vel si at bruk og vedlikehold har mye mer å si for levetida enn teknologien....? forresten, 225HK Honda på en 24fot plattgatter i tre, er du sikker på at skroget har bæring nok bak til å takle vekta - og egenskaper til å takle farta? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
solnedgang Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 skroget er helplanende 740 langt 265 m bredt 240 bredt helt bak det stod ein 250 hk bensinmotor helt akter med v-gir på båten orginalt .Så var det dobbel volvo aggregat på den. Siste motor var ein 130 hk volvo med 290 drev . Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Sjekk vekten på de ulike motorene. Evinrude E-tech har fått mye skryt. Av store 4 taktere har jeg vanskelig å komme utenfor Honda og Yamaha. Jeg antar at vekten på akterspeilet har stor betydning for deg. Du må vel forsterke en del i hekken på båten pga overgang fra innenbords til utenbords. Sitér dette innlegget Link to post
solnedgang Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Har og vurdert bensin innenbords med aggregat men ingen som anbefaler det skal kun bruke båten som dagsturbåt på fine sommerdager har forresten båten fortøyd i hagen 2 meter fra nermeste rosebusk sitter i stua og ser ned på båten'eg skrur vinkeljern rustfritt på dørkbjelkene 3 meter framover sveiser på ei rustfriplate akter med skrå stag fremover ned i vinkeljernet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.