Magne A. Startet 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2010 Hei. Noen data: 23 fot snekke 34 hk motor (Yanmar 3hm35) og Kanzaki KBW10 gear. Hvis jeg har skjønt dette med utveksling vil jeg med mitt gear med utveksling 2,83 ved 3000rpm gi 1060 propellomdreininger, dersom jeg setter på et KBW10 gear med utveksling 2,14 som jeg kan få tak i vil jeg få 1400 propellomdreininger. Motoren når med dagens utveksling greit 3400 PPM på max. Spørsmålet er hvor mye tyngre vil dette gå og kan motoren ta skade hvis det f.eks blir så tungdrevet at den ikke lenger orker å nå maksturtall. Dette er ikke et førsøk på å få mer fart men å redde båtturen... Kansje noen der ute har erfaring om dette også ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Siden du oppnår max turtall i dag på 3400, men heller ikke mer har du i dag riktig propell og gear. Å skifte til det gearet du nevner vil belaste motoren alt for mye. Det du kan gjøre er at du også skifter propell. Går ut fra at gearet ikke er helt i form siden du vil skifte det ut. Det beste for motoren er at den oppnår max turtall selv med ferielast. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 (redigert) Ok, hadde vel en anelse,,, på denne snekka sitter en firbladet propell som jeg ikke er helt sikker på, er dette stempel for utveksling ? Må vente litt lenge på lameller, et lager og litt for å få gearet iorden så det blir vel en midlertidig ordning.... Redigert 23.Juli.2010 av Diana700 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 ...... er dette stempel for utveksling ? Dette er opplysninger om propellen. Første tallet sier hvilken diameter propellen har og det andre tallet hvilken stigning propellen har. Til slutt står det RH, og det betyr at propellen dreier mot høyre når båten går forover. Dersom du skulle bytte propell bør du beholde diameteren på 11 tommer, men redusere på stigningen. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Takk for inspill! Det andre tallet er ser jo ut som "B6" ? Tror jeg lar dette med gearbytte være og venter på delene som kansje kommer slutten av neste uke..... Så har jeg skjønt at på en deplasementbåt vil ikke en firbladet propell egentlig være bra for noe annet enn muligens gi mindre vibrasjon og være mindre sårbar for f.eks hakk i et blad. Trebladet vil være mer effektiv!? Hvis jeg skulle bytte denne til en trebladet så bør jeg kansje finne alle mål og data og sende dette til f.eks maritim for ny propellberegning eller hva erstatter 4 bladet 11 * B6 hvis det er det som står på den....? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 I følge teorien ska en 3 bledet propell være mer effektiv enn en med 4 blad. Nå er det ikke sikkert at du oppnår mer fart. Jeg ville ikke brydd meg med det hvis propellen er ok.Jeg har gått motsatt vei og kjøpt en 4 blad propell for å redusere støen. Jeg har lager en oversikt som viser fartforskjellen med forskjellige turtall på de to propellene. Selv om 4 blad propellen skulle være lettere, mangler den knapt 50 rpm sammenlignet med 3 blad propellen.I et område gir 4 bladpropellen mest fart, mennår det nærmer seg full fart gir 3 blad propellen knapt en halv knop mer. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Hei igjen, Skjønner ikke merkingen, målte diagonalmålet ikveld og propellen måler 45 cm som blir ca 17 tommer. Noen som skjønner merkingen på bildet over ? (Vil jo gjerne vite mest mulig om båten.... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Etter noe googling ser jeg at Volvo har en annen måte å oppgi størrelse på ropell en det man vanligvis ser. Et eksempel jeg fann viser at en B6 har diameter på 18 tommer. Det kan være andre opplysninger på propellen som viser størrelsen og stigning. Tror du må sjekke med Volvo for å få rett svar på størrelsen av din propell. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 23.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Takker for innspill, jeg ventet til alle delene var kommet, skiftet lameller, stålplater, et lager og alle tetinger, og gearet fungerer som en drøm igjen - har vært på "100 timers" tur ned svenskekysten igjen Ang. propellen tror jeg det er en Radice som er merket 11*B6 og er en forholdsvis dyr 4 blader for snekke å være og den fikk seg en skramme på årets tur og tror jeg sender den til Winrace propellers i vinter for opppussing evt. snakker med dem om enn kurant 3 blader som erstatning Motoren går som en drøm og jeg har lyst til å montere ferskvannskjøling på denne som skal være å få hos La-Sa (har ikke sjekket pris enda) tror det vil ha sin verdi for å spare motoren for tæring og også få muligheten for varmt vann... Igjen, takker for innspill og så fikk jeg lært litt mer,,, og hvem vet kansje det kan være til nytte for andre en gang :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.