Farco Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Si meg , har ingen her på BP selvstendige meninger ? Du har nok ikke fulgt helt med i timen for å si det sånn.... Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
index Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Jeg spør om det er greit det går mens kaffen blir klar eller om jeg skulle koke vannet på gass, selv mener jeg dette var TOPPEN av utolmodighet fra hans side. Hei Catano! Du har fått en sur nabo! Det må da være mulig å kjøre aggregatet mens kaffen koker! Si til den sure naboen din at hvis han ikke tåler såpass, får han holde seg hjemme! Når han spurte om du hadde tenkt å la aggregatet stå,hadde jeg svart: "Ja,det skal gå til kaffen er ferdig." I uthavn bruker vi agregatet som vi vil Sure folk skulle ikke ha lagt seg i uthavn engang Noen folk skal klage på alt vet du Det er nesten så forumet rent oser av hensynsfullhet for tiden. Selv synes jeg dette må være hensynsløshet uten like! Å starte aggregatet for å koke kaffe når man har gass tilgjengelig, vitner ikke akkurat om omtanke for sine båtnaboer! Jeg er en av de mange som misliker bruk av aggregater i uthavn, og som ikke helt kan fatte at det skulle være nødvendig å bruke slike. Det er ikke noe som helst problem å utruste båten med såpass batteri- og gasskapasitet at man kan gjøre det man trenger uten å måtte forpeste hele havnen med støy og eksos. Det er faktisk en del av oss som oppsøker uthavner for fredens og naturopplevelsenes skyld, støy og eksos får vi mer enn nok av hjemme. Men det ser ut til at et stadig økende antall båtfolk ikke klarer helt å slappe av hvis de ikke kan lage litt støy og lukt omkring seg. Kanskje de blir nervøse av stillheten og den rene lufta, ikke vet jeg? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gunga Din Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 - du har null sympati fra meg i denne konkrete saken!Lars H. Pt. Kommersøya med solcellepanel for å holde meg med lading Samme her,,,,,,,0 sympati...................... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mateco Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 (redigert) Ærlig talt1 Her må det da være mulig å bruke innsida! Om man har et aggregat installert ombord så er det da ikke en nødvendighet å bruke det til allt og allting! Da jeg kjøpte vår båt så var der innstallert både hybelkomfyr og elektrisk kaffetrakter, og timetelleren på aggeragatet viste at det hadde vært godt brukt. Jeg tror mye kommer av at folk er veldig skeptisk til bruk av gass. Forrige eier hadde konsekvent brukt elektrisk (aggregat) til alt fra matlaging til kaffetrakting. Det kan skyldes så mangt, Er det han som er livredd gassen, eller madammen som setter sine krav? Gassanlegget var ialefall ikke tilkoblet engang da jeg kikka på båten! Iallefall, ved overtagelse insisterte jeg på at det faste gassanlegget skulle fungere når jeg overtok skuta, og dette ble etterlevet. (Tull å la en 4 bluss gasskomfyr stå uvirksom mente nå jeg) Gassensor med alarm ble monert og Hybelkomfyr og kaffetrakter havna i kontaineren. Etter det så har all matoppvarming foregått på gasskomfyren, som fungerer helt 100%. Billiger, raskere, og mere miljøvennlig! Når det gjelder kaffe så mener jeg at den helst skulle vært brent og kvernet ombord, men et kompromi er Evergoods Kokekaffe og god gammal kaffekjele. (Pulver og varmtvann er for pyser og latsabber!!!) Men jeg må innrømme at jeg er litt svak for vafler og har dermed et elektrisk vaffeljern ombord. Nå vurderer jeg derimot å konvertere til SVELER stekt på teflonbelagt stekepanne på gass! Beste stekverk å oppdrive med sånne Svele-mix poser!!! Blr for teit å fyre opp aggregatet for å lage vafler!!!!! Dessuten er sveler myyyyye bedre!!! Når det gjelder bruk av aggregatet så begrenser jeg til lading av forbruksbatteriene samt til varmtvann, når behovet melder seg! Dvs. 2 døgn i uthavn! (Må jo dusje innimellom)! Bjørn Redigert 24.Juli.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Med vind Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Diesel-eksos opp i trynet på naboen pluss den kraftige støyen fra aggregatet fra kina? Hva tenkte du på? Når du i tillegg har gass du kunne bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
kjedermeg Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Denne klageren har sikkert bare en dårlig dag å gjerne er han ikke bare trangsynt men også svaksynt I andre ser man seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 (redigert) Ærlig talt1 (Må jo dusje innimellom)! Man har jo verdens største basseng utenfor skuta Aggregatet brukes ved anledning til lading av bat-banken. Og til alle disse superverktøyene, duppedittetr og duppedatter (digger disse) en bare må ha ombord dersom en skal være selvhjulpen (så langt det lar seg gjøre). Blir noe feil når noen nevner at det bare er å ha stor nok bat-bank, så trenger en ikke aggregat. Greit nok i en "campingbåt" som ikke trenger å tenke på noe annet en å ha motoren igang. Selv har jeg i mine unge dager sverget til å holde meg unna alt som smakte av elektrisitet og motor ombord - man hadde jo seil og handmakt - og tydde til parafinlamper / talgelys. Men årene går og en ønsker jo å tilfredsstille admiralens bekvemmelighet (40 års samliv lærer en noen triks) samt gjøre livet enklere for en selv som "fokkeslask". En annen side ved aggregat v. hovedmotor er det økonomiske på en seilskute. Dieselforbruket mellom disse to er en faktor som vi fortsatt holder på å utrede. 130 Hk Perkins kan bli ganske bra ballast dersom Kiporen 3,5 KW vinner dette racet. Aksjonsradiusen for skuta er av stor betydning for oss da dette med å være selvhjulpen sitter høyt. Her om dagen viste aggregatet seg fra sin rette pluss side. En av disse ukene da alt går galt - syv frem og fire tilbake - og Neptun ikke liker oss lenger. Ingen varsling til undertegnede før hovedmotoren stanset og stillheten la seg over skuta. Kartbildet viste mange "holmer" på vår kurs og vinden var fraværende, men strømmen var ganske bra (ca. en knop) som etterhvert tok tak i oss og førte oss med kurs mot en holme. Admiralen gjorde et forsøk på å løse ut ankerett men derfra var det ingen reaksjon. Seilene ble anvendt til å bremse opp skuta og et forgjeves forsøk på å dreie unna holmen som ikke så så innbydende ut i fjæra. Og med tanke på at floa holdt på å snu var ikke dette rette tid å kysse landskapet. Sakte men sikkert møtte vi fjæra. Fram med "spinnakerpålen" og hold unna. La oss fint til rette langs land og heldigvis var det fortsatt vann nok under kjølen. 2 meters flo/fjære spøker en ikke med når en har steiner under skuta. Gikk akterut og firte jolla. Jumpet ombord og startet opp 6 Hk kremvisper og fortøyde fast skuta. Tenkte på at jolla ikke vil klare å dra 16+4 tonn, men den overrasket meg atter en gang. Sakte ble det sig og vi slapp løs fra holmen. Ca. en Nm fra oss lå det et kaianlegg og dit ble kursen satt. Fikk fortøyd og ryddet opp på dekk etter kaoset og kaffevannet ble satt på (gass). Kaianlegget, som også var lukket mot land (måtte bruke jolla flittig her), hadde fender i øverste laget og ved fjære ville vi komme under dekkene. Ekstra anker ble klargjort og hundre meter line lagt til rette. Men å hale dette opp med handmakt fristet ikke meg så dette fikk ligge i tilfelle situasjonen skulle bli verre i denne fjorden. Meldingen om vestavind i sikte hold seg unna vårt område. Ingen hyggelig tanke over kaffekoppen. Men som alltid tar vi ett problem ad gangen. Dieselslangen fra hovedfilter til matepumpe hadde løsnet og kommet bort i viften på dynamoen og stanset ladingen til start-bat. Helt flatt. Kuttet hull på slangen og luft kom inn i diesel systemet. Samme slange sveipet også bort i en el-kabel til anker-releet og medførte at en kabelsko brakk av. Ankerett satt bom fast i winsjen. Aggregatet sørget for strøm nok til forbruk-bat og siden dette var på en Onsdag hadde vi god tid og problemet kunne vi ta oss av neste dag. Garmin GPS holdt oss underrettet m.h.p. tidevann så vi køyet inn for dagen. To ganger den natten var jeg opp å sjekket at vi holdt oss klar av dekkene. Torsdag - våknet med en forbasket senebetennelse i foten - opprant og problemløsning måtte til. Reserve dieselslange hadde vi ikke så jeg tok en meter av en vannslage. For stor innvendig dimensjon, men forsøket verdt siden nærmeste leverandør var langt unna her på landsbygda - og monterte denne. Under prosessen kom jeg i skade for å stramme til stål mot aluminium på matepumpen og gjengene røk. Ny matepumpe måtte til. Ringte (herlig med mobiltelefonen) Universal Diesel (kjempe service fra disse) og nærmeste matepumpe oppholdt seg i England. Ny ble bestilt, samt alle filter til motoren, (slange kunne de ikke levere) og Jetpakk skulle få dette levert på nærmeste flyplass neste dag. Fredag kl. 1800 var pakken på flyplassen og avhentet av meg. Busser kan av og til være ganske behagelig dersom en ikke glemmer tobakken ombord. Kjøpte ny pakke på Spar (de kan ikke behandle tobakk er min erfaring) og dette var rene mølet. Lørdag ble pumpe og dieselfilter montert. Ringte til NSSR og forhørte om de kunne levere oss en slange og en neve med slangeklemmer. Siden de hadde gående en øvelse ordnet de dette med nærmeste Falken. Kontakt opprettet mellom oss tre og slange med slangeklemmer skulle bli levert ved kaia. Jolla måtte til for å komme i land og på min ferd i fjæra langs et naust trør jeg på en planke med spiker. Godt det ikke var noen som hørte min sangstemme. Falken mannen ankom og vi dro tilbake. Jeg ned i motorrommet. Monterte slangen på den nye matepumpa. Luftet dieselsystemet og motoren startet atter en gang. Herliga Pekins som går som ei klokke. Falken mannen ble returnert i god behold til sin bil og jeg dro ombord. Klokka ble 1900, Lørdag kveld. Middagen smakte herlig den kvelden og en liten dram til kaffen. Vi køyet inn og Søndag morgen kl. 0600, ved flo, lot jeg fortøyningene gå. Admiralen lot jeg sove . Ryddet opp og koste meg i brasene. Duken kom opp og vi fikk opp 5-6 knop på slør. Langs land med høye fjell må en være på vakt for fallvind og jeg kom nok for nært land til å oppdage vinden som kom nedover fjellsiden . Vinden traff oss og snek seg bak storseilet og jibben kom veldig fort. Først ryker bomuthaler. Så ryker kikken. Bommen (6 meter lang) treffer Sb. vant med stor kraft og bomfeste - med 8 skruer - ryker rett ut av masten. Mitt dumme naut hadde glemt å sette preventer. Kryssfokken hoppet ut av karabinkroken av en eller annen merkelig grunn. Ganske morsom senarie som burde filmes . Startet Perkins og fikk kraften ut av seilet. Kryssfokken holdt sin musikk igang til jeg lot den komme ned. Firte bommen og seilet. Sikret dette så godt det lot seg gjøre. Admiralen som satt å spiste frokost hadde ikke merket noe til bråket på dekk. Ganske bra isolasjon i skuta. Siden jeg hadde snudd skuta med kurs ut av fjorden beholdt jeg denne og bestemte oss for å returnere til hjemme havn. Søndag kl. 1200 lå vi i bøya og hele denne uka har jeg vært ombord og reparert fadesen. Nå er vi klar for nye tokt og kom ikke her å fortell meg at et aggregat ikke gjør nytten for seg. Alt fra drill, vinkelsliper og sveiseapparat har vært i bruk denne uken og varmen i skuta er til å leve med. "Støyen" får man ha tolmodighet med dersom en skal ferdes bland båtfolk. Og dette er levert med Telenor Mobilnett... Redigert 24.Juli.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mouche Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Jeg spør om det er greit det går mens kaffen blir klar eller om jeg skulle koke vannet på gass,.... Må bare innrømme at jeg virkelig ikke skjønner problemstillingen her siden du åpenbart kunne klart deg fint med å koke vannet på gass. 1-0 til den "sure nabo", etter mitt syn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Selv synes jeg dette må være hensynsløshet uten like! Å starte aggregatet for å koke kaffe når man har gass tilgjengelig, vitner ikke akkurat om omtanke for sine båtnaboer! Jeg er en av de mange som misliker bruk av aggregater i uthavn, og som ikke helt kan fatte at det skulle være nødvendig å bruke slike. Det er ikke noe som helst problem å utruste båten med såpass batteri- og gasskapasitet at man kan gjøre det man trenger uten å måtte forpeste hele havnen med støy og eksos. Det er faktisk en del av oss som oppsøker uthavner for fredens og naturopplevelsenes skyld, støy og eksos får vi mer enn nok av hjemme. Men det ser ut til at et stadig økende antall båtfolk ikke klarer helt å slappe av hvis de ikke kan lage litt støy og lukt omkring seg. Kanskje de blir nervøse av stillheten og den rene lufta, ikke vet jeg? Jeg kunne ikke vært mer enig! Det burde vært et generelt forbud mot bruk av motorer i det heletatt. Forbud mot snekker og motorbåter, de produserer like mye støy og eksos som et aggeregat med 10 hk motor. Skal man inn til en stille og idyllisk uthavn, bør det foregå for seil eller årer. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Hvis det var naturlig med motorer på sjøen hadde det nok vært hjul på båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Ja, ikke sant? Men for ikke å tirre andre BP-medlemmer når jeg drar på ferie de to siste ukene i august, så har Hulda i dag gått til innkjøp av 1 stk Biltema Art. nr. 17-618 til den svimlende sum av kr. 199. Ditto engangs gassbeholdere 4 stk til samlet pris kr. 69,90. Da bør en problemfri morrakaffe være sikret i hele ferien. Men hvordan er det med varmere? Min Eber D4 avgir omtrent like mye støy (selv med lyddemper) som aggeregatet mitt, og eksos (dog ikke så sur). Det er slett ikke lett å leve i pakt med naturen og andre sjøfarende naturmennesker. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Nå er vel denne tråden også i ferd med å spore av i usakeligheter. Her er det minst 2 problemstillinger: 1) Tidspunktet for kjøring av agregat Hadde du startet strømagregatet kl 14 tror jeg ingen hadde sagt noe. Starter du det kl 02:00 vil "alle" synes det var dumt. En eller annen gang mellom disse tidspunktene går grensen mellom hva som er greit og ikke. Denne grensen hadde vært bra å vite. 2) Ordvalg og tålmodighet overfor nabobåt Avhengig av nabobåtens diplomatiske evner og dagsform, vil du kunne få helt ulike opplevelser. Hvis han, som du beskriver, starter med å være sur og grinete og gi kjeft, så får du en negativ opplevelse. Hvis han hadde sagt at "Nå har jeg vært våken i 18 timer og er dødstrøtt, håper du kan være snill å ikke bruke agregatet mer enn en liten stund", så hadde du nok ikke laget denne tråden. Her er det nok vrient å få andre til å være diplomatiske og ydmyke, så her er det nok dessverre du selv som må trå til og redde situasjonen. Trolig hadde du tjent på å kontakte nabobåten før du startet agregatet for å informere om dine hensikter. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
catano Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 (redigert) Hei. Ja som altid renner tråder ut i det blå. klart jeg kunne spurt han, men av erfaring har aldrig noen tidligere klaget på bruken jeg har av aggregatet og jeg har nå kjørt det ved behov i5 år langs kysten. At en person sier fra er også helt greit, MEN i denne situasjonen å som tråden heter `` tolmpdighet`` var årsak til at jeg laget den. 1. laget klar kaffetrakter (uten å tenke gass siden jeg aldrig er blit tilsnakket) å ofte spør jeg de i nabobåten om det er greit. 2.Startet agregatet. 3 han banket på vinduet etter mindre en 30 sek. 4. han selv var neppe helt feilfri heller som sakt lå sidelengds på en brygge merket med front eller bak. Tråden var så igjen bare hva jeg hadde opplevd av tolmodighet noe som i denne situasjonen overasket meg sterkt. Jeg reagerte ikke spes på spørsmålet eller dets form, men tiden det tok før han reagerte å sa fra, om han hadde forklart sin utolmodighet hadde det gjerne tatt like lang tid som selve traktingen å hans problem var belyst å bråket over. Jeg kunne sikkert skrevet mange grunner til hvorfor ønsket å bruke aggregat i forhold til min båt, batteribank på 475 amp , forbruk ombord pga 2 guttere so bruker pc + meg,noe tv og jeg har ligget i en annen uthavn de 3 forige dagene uten lading og at kjøreturen til dette stedet var på ca 1 time å trengte mer strøm. Nei det handlet om tolmodiget Så om tråden skal fortsette var det å diskutere tolmodighet i stedet for annet, jeg har forklart min oppfattelse og har så mye mer å tillføye denne gangen. Redigert 24.Juli.2010 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Dreamer Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Snekker'n er ved sakens kjerne. God kommunikasjon med nabobåtene gjør underverker. Jeg har mye elektrisk utstyr ombord (bl. annet komfyr), og kjører derfor fra tid til annen aggregatet i korte perioder når jeg ikke har landstrøm. Men det er fullt mulig å ta nødvendig hensyn til andre, slik at gnisninger unngås. Jeg har aldri registrert noen misnøye i så måte. Imidlertid finnes det "verdensmestre" i alle sammenhenger, som definerer regler i alle havner han kommer til, og som er selvoppnevnt "ordensvakt" så lenge han nedlater seg til å gjeste havnen. Slike personer er det lite å gjøre med. Bare synd at de i noen tilfeller klarer å ødelegge dagen for andre. Catano har min fulle støtte! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Ja, det er jamen ikke lett å være båtfant når man ikke kan klare seg uten alt det man ellers har rundt seg resten av året, og vel så det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
logget av Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 (redigert) Ja, det er jamen ikke lett å være båtfant når man ikke kan klare seg ....... Jeg tror du misforsto spørsmålet Mouche, som var hvor tålmodig man skal være i påvente av at naboen klager hvis man kjører aggregat. Selv pleier jeg å åpne motorluken og deretter ta av støydekselet etter fem minutter hvis ingen klager. Redigert 24.Juli.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Ja, det er jamen ikke lett å være båtfant når man ikke kan klare seg uten alt det man ellers har rundt seg resten av året, og vel så det! Nå har jeg vært blåfrossen og fuktig båtfant i så mange år, at det gidder jeg ikke lenger. For Hulda er det strøm, varmer og avfukter som gjelder. Fuktige sengeklær og vente på neste godværsperiode for å tørke tøy er passe for midt vedkommende. Har jeg to uker på vannet i løpet av et år, så får været være hva det vil. Jeg skal ut å seile uansett, og ha det ok innendørs uansett. Når det gjelder hissige naboer, så er det vel slik at de mest intollerante også er de samme som tar seg selv mest tilrette. Og etter noen tiår langs kysten, så bryr jeg meg ikke om dem i særlig grad lenger. De får herje og hyle som de vil. Blir det for mye støy og bråk, så flytter jeg meg til en annen plass. Sitér dette innlegget Link to post
seilnerd Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 I våres kjøpte jeg et Honda aggregat, men har faktisk ikke brukt det én eneste gang (nok et dårlig impulskjøp...). Alle snakker om hvor stille det går, men faktisk så bråker det ganske mye etter min mening. I skrivende stund, lørdags kveld, ligger jeg på Skauerøya i Lillesand, og hadde ikke fyrt det igang om jeg hadde fått flere tusen kroner... Dessuten synes jeg det er sprøtt at det kan virke som det er dem med størst batteribanker som oftest har et ytterligere behov for strøm. Synes det er OK å bruke aggregat i nødvendige situasjoner før kl 19 på kvelden, men ikke for å slippe å gå 2 meter for å skru på gassen sent på kvelden. Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
Farco Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Lykken for noen i ferien er å gjøre alt man kan for å gjøre det mindre komfortabelt enn man har det i hverdagen, tydeligvis. Dette praktiserte jeg selv i yngre dager. Var det fordi det var moro og annerledes, eller var det fordi man ikke hadde råd til noe annet? Uansett så er det et tilbakelagt stadium. Generator har jeg, og den bruker jeg hver dag på ferietur med båten, uten å plage andre. Det er nemlig ikke nødvendig. Skulle selvfølgelig ønske at jeg kunne klare meg uten, men med det kravet vi (kjærringa og i) har til komfort, er det dessverre umulig. Men selvfølgelig er det arrangert slik at jeg ikke trenger å fyre generatoren for å få meg en kopp kaffe. Det mener jeg er idioti, og at de som må gjøre dette, kanskje er sosialt handikappet, eller direkte uintelligente. Men det er nå bare min mening. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
catano Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Til Farco Før i tiden sier du `` da var det ok men ikke nå `` dvs slik jeg forstår deg du gjorde som du selv ønsket men fordømmer nå ut fra dine egne utsagn ``kanskje er sosialt handikappet, eller direkte uintelligente`` Du bør gjerne vurdere dine ord for du har i dine innleg i denne tråden først forklart at du ikke støttet meg ( jeg har ikke bedt om støtte, men reagert på tolmodighet)å det er da greit for meg. Så i siste innleget fremmstår du som er den personen som gjør det du selv ønsker å som passer deg å bare deg. Hold deg til tråden eller finn en annen tråd å utdype dine mennesklige komentarer (kanskje er sosialt handikappet, eller direkte uintelligente) Mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
logget av Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Til Catano. Jeg tror du (eller kanskje jeg) misforstår innlegget til Farco. Det er vel bare Olav Thon og en håndfull andre som er lei av hotellstandard på ferie og foretrekker parafindunst i barten og kortreist vann fra bekken. Tilbudet til disse menneskene er begrenset på sjøen da det er vanskelig å få fast teltpluggene i blåmyra. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Ligger i samme uthavn på fjerde dagen og brukte mitt Honda EU10 i går et par timer. Med ekstra lang ledning er det ikke hørbart for oss eller våre naboer. Det vi hører masse av hele tiden er lekende barn, måkeskrik, jollemotorer, pensjonsjonister som begynner å drikke litt tidligere enn meg selv og blir glade og noe høyrøstet før kl. 16.00-17.00 - alt dette er helt OK. Tåler man ikke lyd får man finne seg sin egen holme er min holdning. Dessuten synes jeg ikke det er noe poeng om strømmen brukes til kaffekoking eller noe annet, så lenge det ikke plager normale mennesker. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Hva den enkelte bruker strøm til er for meg totolt uinterressant, men det er mengden støy/eksos som er helt avgjørende. En må derfor prioritere utifra dette. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Om støy kommer fra kjedelig radiokanal, vikingbandet, fulle mennesker, skrikende unger eller aggregat kan jeg ikke se forskjell på. Inn i en havn skal alle holde kjeft og høre på stillheten Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.