Ulv I Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 I våres kjøpte jeg et Honda aggregat, men har faktisk ikke brukt det én eneste gang (nok et dårlig impulskjøp...). Alle snakker om hvor stille det går, men faktisk så bråker det ganske mye etter min mening. Jeg kjøpte meg et slikt i fjor, og jeg har også brukt det en del til annet arbeid, f.eks på brygga med drill, lys, osv... Og jeg kan ikke akkurat si at det bråker mye nei, for etter å ha hørt et kipor og mitt honda, så er det god forskjell. I båten har jeg med meg ca 10-15 meter med skjøtekabel, slik at jeg evt. kan sette det litt borti og vekk, og potta inn mot fjell f.eks.. da høres det knapt. Men det står såpass godt nedlåst og stuet bort i båten at jeg ikke tar det frem i tid og utide. Har faktisk bare brukt det 5-6 ganger siden i fjor sommer ifm båt, den ene gangen reddet jeg en som hadde gått helt tom for strøm og ikke fikk starte.. en grillings, så var batteriene hans ladet nok til at han fikk starte.. De andre gangene har vært til støvsuging og lading/varmtvann når vi har ligget et par døgn i uthavn. (har dessverre ikke så stor batteribank). Cluet her er vel å bruke slikt med omhu/fornuft. Samme gjelder når man skal la ungene få lov til å kjøre rundt med gummibåter. Blir for dumt om man må sette klokkeslett osv, men jeg kommer ikke til å tillate mine døttre å kjøre rundt etter klokken 20 i hvertfall, da kan de drive med andre ting. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
logget av Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Blir for dumt om man må sette klokkeslett osv, men jeg kommer ikke til å tillate mine døttre å kjøre rundt etter klokken 20 i hvertfall, da kan de drive med andre ting. Noen barn i jolle med motor oppfører seg veldig hensynsfullt synes jeg, og da gjør det jo ikke noe om de koser seg i jolla litt utover kvelden. Men de guttevalpene som suser frem og tilbake uten mål og mening bak hekken på moderskipene som ligger fortøyd har jeg ikke så mye til overs for uansett hva klokken er. Skulle jo tro foreldrene lærer dem opp til å bli hekksjøgeneraler. Sitér dette innlegget Link to post
noengangererdetallright Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) Hadde jeg syns motorlyd var "helt greit" hadde jeg kjøpt motorbåt og ikke seilbåt. Fikk litt sjokk da båten ved siden av oss startet aggregat for å - tja hva vet jeg, vaske opp, lage mat, varme kaffevann - da vi lå ved Vettnet for noen uker siden. For sikkerhets skyld var dette et løst aggregat på badeplattformen med eksosen rettet rett mot vår cockpit, så det er ant mye mer støy enn utgangspunktet for diskusjonen. Vi var ikke så veldig tålmodige med å spørre... Du skal også huske på at det alltid er forskjell på egen godlyd og naboens støy (på samme måte som det alltid vil være forskjell på egne englebarn og andres drittunger). Monoton støy fra en motor kan også oppleves mer irriterende enn høy prating og en jollemotor med varierende avstand og gasspådrag. Alle kan ha sine (gode eller dårlige) grunner til å starte motor eller aggregat og kjøre i et vilkårlig antall minutter, og siden naboen ikke vet hvor lenge du skal holde på er det vel ikke unaturlig at han spør. Dessverre må man ofte hisse seg litt opp for å tørre å spørre et sånt spørsmål, og dermed blir stemmeleiet en anelse gretnere enn man egentlig ønsker. Nå er det jo mulig å varme vann til kaffe og oppvask med gass, og solceller kan gi det lille ekstra med strøm for å holde maten frisk også om du ikke får så mye lading, så hvis du må ha aggregat mener jeg du må finne deg i gretne kommentarer - alternativene finnes når du blir lei! Redigert 26.Juli.2010 av noengangererdetallright (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 På Vetnet hadde jeg ikke startet mitt EU10, for lite kupert tereng til få gjemt bort agregatet godt nok til at støyen ikke blir plagsom. På badeplattformen hadde jeg i alle fall ikke brukt det om jeg ikke lå helt alene. Det virker som de fleste er tolerante til knapt hørerbar lyd et par timer, mens noen få durer i vei uten hensyn til andre og noen få er veldig hysteriske på at det skal være helt tyst på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Spennende tråd! Trådstarter skal ha honnør for og hive seg utpå! Min personlige mening: agregat er noe herk som jeg ikke vil høre på når jeg ligger i uthavn. Kok deg en skvett over wallasen og ha skikkelig kaffe/te til frokost, lydløst og luktløst, ikke minst STILLE! Har selv lyst og ha et aggregat i bakhånd den dagen batteriene mine flater ut. I uthavn måler jeg jenvlig batteribanken(morgen middag kveld) og passer på at volten ikke går for lavt(en batt bank 2x150ah). I uthavn vet reisefølge at strøm er en mangelvare og at vi er forsiktige med den. tror nok jeg setter inn et løst reservebatteri som jeg kan starte på heller... Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Kan jeg ikke bruke landstrøm bruker jeg aggregat.. Høres ikke av andre annet en en pusting fra kjølevannet.. Ser ikke problemet. Jeg koker kaffe på 220. har aldri fått noen klager. Bråker nok litt mer for oss inni båten, så jeg begrenser bruken. Ser overhodet ingen problem så lenge ikke det bråker for andre eller ryker. Hva man koker vannet med om det er 220 eller 12/24 spiller vel ingen rolle så lengen man ikke sjenerer andre. Sure mennesker møter man dessverre overalt,. men heldigvis mindre av på sjæøen :-) Ha en fredfyllt sommer på all salgs strøm eller gass. Mvh Pjolter med 5,8Khw aggregat på 4 sylindre diesel drevet fra 1978 Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
nordan family 27 Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Min mening: når man oppsøker trange/populære/fulle uthavner eller gjestehavner må man tåle lyder fra aggregat, unger, joller, alkoholinfluerte høye stemmer og musikk (alt inntil et visst nivå). Verden har blitt slik at det er normalt og må påregnes på folksomme steder. Tåler man det ikke finnes det MANGE steder hvor det er færre om plassen og atskillig mer stille. Ser mange forguder gass. Jeg har gass og jeg hater det! (ja - jeg har gass-alarm) Off topic - men handler også om forventinger på trange steder: jeg ble selv omtalt og tilsnakket relativt ugreit i helgen da jeg lå i en av indre-oslosfjords trangeste og mest populære uthavner. Med mine 36 fot hadde jeg lagt meg ved siden av (anker akter og tau i land) en 35 foter (fortøyd på samme måte). Men jeg "fullstendig ødela" båtopplevelsen ved å stjele utsikt, sol, etc etc. Min båt var riktignok littegranne høyere (jeg har fly, den andre ikke) - men hva forventer man egentlig på de trangeste og mest populære stedene? 35 foteren synes det var tilsvarende greit å kjøre dieselvarmer rett i siden min og spille musikk (ikke veldig høyt, men veldig hørbart hos oss som nabobåt)til lenge etter jeg hadde lagt meg. Men slik er det jo bare blitt, og jeg kan ikke irritere meg over det når jeg selv oppsøker slike steder. Men jeg må innrømme at jeg var en smule irritert i noen timer likevel . Ikke på grunn av dieselvarmer eller musikk, men på grunn av tiltale og høylytt omtale som jeg trodde normalt voksne mennesker holdt inne med. Nå gikk 35 foteren tidlig morningen etter - så da steg humøret. Jeg synes kaffekokingen til trådstarter må aksepteres, jeg. Antagelig mindre og mer kortvarig støy og forstyrrelser enn vorspielet i en annen båt. Men mange kan nok legge litt ekstra innsats i å redusere eksosstøyen. Hos meg er den knapt hørbar. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) Noen slike som du hadde som nabo finnes. Jeg hadde en på BohusMalmön. Ikke engang kona likte han. Og det forstår jeg godt. Han var rett og slett en stor dritt. Slike mennesker må man bare ta igjen med eller overse fullstendig. Om jeg hadde tatt utsikten fra noen så hadde jeg kanskje tilbudt meg å bytte plass med dem? Men utgangspunktet var nok at alle andre var feil fordi de hadde valgt annerledes enn dere. Lenge leve jante. Han står fortsatt sterkt Redigert 26.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) Jeg kikket litt på spekken på en Storebro 475 i går. Den er utstyrt med hele 2x125Ah forbruksbank VI har 3x225 Ah i vår, LED lys i hele båten. Allikevel må vi nok lade en gang i døgnet når vi er i uthavn. Drar ca 15-20 Ah/time. Ikke sikkert dette er helt ajour. Nimbus er ikke alltid oppdatetrt på spec på nettet eller i brosjyrer. Det står om Nova 35 at den har 4x 75Ah. Nå leveres den med 4x75Ah forbruksbatterier samt 2x75Ah startbatterier. Varer ikke evig det heller, men ikke aller verst for denne typen båt. Det kommer nok inn en generator før eller siden, men før det en inverter for å få 220V ombord når vi ikke har landstrøm. Redigert 26.Juli.2010 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Velg stort nok agregat - 1 sylindret knatrer. Det vet jeg. Vi kommer nok til å bytte etterhvert tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Håper ikke noen av kritikerene til generatorer er i Arendal havn i dag, 5 seilskuter er innom på vei til Tall Ship Race og visiterer byen. Samtlige har generatorer i gang, og har vært i drift i hele dag Generatorer opplever jeg normalt ikke som problem, hverken i uthavn eller gjestehavn, kun èn gang har jeg spurt en båteier som ikke hadde så god demping, om han snart skulle skru av. Jeg ventet til 2345 før jeg spurte, og vi avtalte enkelt og greit at klokken 24 skulle han skru av. Jeg har selv generator, men har så langt i år ikke brukt dette. Kan ligge noen døgn i uthavn uten lading, selv om alt går på 220 volt i båten(untatt komfyr). Har heller ikke dynamo på fremdriftsmotor, men god inverter, god batteribank samt god varmtvannstank gjør sitt. Men skal jeg ligge 3-4 døgn må jeg lade, og vil ikke ha dårlig samvittighet med å starte dette, omliggende støy er som regel høyere allikevel. Apropos støy. Den verste støyen jeg så langt i år har opplevd, er en svenske med en flott seilbåt la seg longside på vår båt, med baugthruster gående lenge fordi kona ikke rakk frem til pulleren på vår båt klokken 0730 om morgenen. Problemet er at vi liker å ha åpent vindu når vi sover, og dette befant seg selvsagt der hvor baugen til denne svensken....... Ikke vet jeg hva de ble mest flaue over, tidspunktet for tillegging longside, eller mangel på bekledning (må jo legge til at jeg var vel ikke helt våken før jeg sto på dekk....) Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Det finnes mange løsninger hva angår aggregat i båt. Har selv innstallert 5Kw Mase som ikke var stillegående nok etter min smak, så det ble bygget inn i ytterligere en isolert kasse. Dette ble akseptabelt. Når det er sagt så foregår alle aktiviteter i vår båt på 220V hva anngår matlaging osv. Flere og flere båter som selges i dag er helt avhengige av lanstrøm eller aggregat for å kunne brukes i sitt fulle potensiale. For å ikke vekke og forstyrre naboene unødvendig har vi innstallert en forbruksbank på 1000Ah AGM med Mastervolt inv. 2000 W, Dette dekker behovet for en stund, men lading må til en gang i mellom allikevel, og det er nok greit for naboen å akseptere aggregat under matlaging, da aggregat til lading medfører mye lengre lading. Kjøpere av båter som er bygget for 220V har vel like mye rett til å bruke sin båt som alle andre er nå min mening. Det går allikevel ann å ha noen sosiale antenner som gjør det så smidig som mulig. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Gerhard Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Første gangen jeg leste denne tråden så var jeg blitt vekket 0830 fordi naboen hadde staret aggregatet. Det ble stående på i 2 timer. Jeg kunne ikke se det så det må ha stått i motorrommet (på en Windy 37 Grand Mistral). Det var i hvert fall lett å høre... Du skriver at naboen var raskt til å fortelle at han synes det var forstyrrende. Hvis han f.eks. hadde barn som sov så kan men vel forstå at han var rask. Du har vel ingenting å tjene på om han satt en stund å irriterte seg først. Han svarte "Jeg foretrekker at du ikke bruker aggregat". Jeg synes det var diplomatisk, og han ga deg et valg (Et valg med bare et riktig svar riktignok) Catano, du spør, så du skal få min mening: En båt som er avhengig av 220v til spesielle tider på døgnet er konstruert for å brukes i havn med landstrøm og bør begrenses til det. Lading av batterier kan gjøres til bedre tider på døgnet og er lettere å akseptere.(Hvis de velger fornuftige tider da...) Dersom generatoren din er så stille at den ikke forstyrrer så er det jo noe annet, men ditt innlegg tyder på at det ikke er så stille som du tror. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Ser mange forguder gass. Jeg har gass og jeg hater det! (ja - jeg har gass-alarm) Jeg synes kaffekokingen til trådstarter må aksepteres, jeg. Antagelig mindre og mer kortvarig støy og forstyrrelser enn vorspielet i en annen båt. Men mange kan nok legge litt ekstra innsats i å redusere eksosstøyen. Hos meg er den knapt hørbar. Litt rart at vi i Norge er så livredd gass. En veldig populær metode både til oppvarming og matlaging i resten av verden. Lydløs og kjempekjapt. Alt krever ettersyn og service, og jeg tror ikke gass er den største årsaken til båtbranner i vårt hjemland. Da ville vi lest mere om dette i avisene. Apropos støy. Den verste støyen jeg så langt i år har opplevd, er en svenske med en flott seilbåt la seg longside på vår båt, med baugthruster gående lenge fordi kona ikke rakk frem til pulleren på vår båt klokken 0730 om morgenen. Problemet er at vi liker å ha åpent vindu når vi sover, og dette befant seg selvsagt der hvor baugen til denne svensken....... Ikke vet jeg hva de ble mest flaue over, tidspunktet for tillegging longside, eller mangel på bekledning (må jo legge til at jeg var vel ikke helt våken før jeg sto på dekk....) B-Menneske. 7:30 burde du vært på joggetur Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.Juli.2010 Del på Facebook Svart 30.Juli.2010 Dersom generatoren din er så stille at den ikke forstyrrer så er det jo noe annet, men ditt innlegg tyder på at det ikke er så stille som du tror. Gerhard Formålet med tråden var neppe å finne ut hvor terskelen for sjenerende lyd og eksos befinner seg, men heller å opplyse om at en eventuell klage på forespørsel ikke ville bli tatt til følge i de tilfellene hvor eieren av aggregatet er fornøyd med seg og sitt, dagsform og klokkeslett osv.. Ordlyden i første innlegg legger jo i alle fall opp til det, og derfor ble også ordtaket : du må ikke bare komme her og komme her, -funnet opp for å beskrive en gjensidig uenighet på forespørsel som er for dum til å være sann. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 B-Menneske. 7:30 burde du vært på joggetur Ikke tale om. Min kropp er bygd for komfort, og skal ikke slites ut. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Hvis noen starter aggregatet inne mellom andres båter så leier jeg inn han her ! http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fikk-nok-av-trekkspillmusikant-1128464.html Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Hvis noen starter aggregatet inne mellom andres båter så leier jeg inn han her ! http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fikk-nok-av-trekkspillmusikant-1128464.html hahaha ja det hadde nok blitt ett hit etter 3-4 dager Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 Det er stor forskjell på agregatene. Noen bråker mere en min D4 på 1500RPM mens andre knapt kan høres. Som ellers, vis hensyn og begrens bruken... Mange større båter har kun mulighet for 220V f.eks til koking. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 31.Juli.2010 Del på Facebook Svart 31.Juli.2010 (redigert) ........... aggregatet inne mellom andres båter så leier jeg inn han her ! Hvis du vil ha litt variasjon så har vi en i Stavanger som spiller saxofon og som "jobber dag og natt"....han kan også bare en sang Redigert 31.Juli.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Da har jeg to musikere, og er de kokekyndig og kjent på kysten så tar jeg dem med meg ! Så kan jeg i hver enest havn spørre "Liker do Balalakamusik?" Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Med tiden har jeg erfart at det finnes to slags mennesker (minst). Det ene slaget opplever stillhet som et absolutt gode og søker stillheten så ofte som de kan. For andre er stillheten et onde som flykter fra så ofte som de kan. Nå mener jeg ikke at ene slaget er bedre enn det andre, bare at de er forskjellige og betrakter verden på helt forskjellige måter, fra helt forskjellige vinkler. Dermed kan også en diskusjon mellom disse to slagene bli vanskelig, fordi de snakker ut fra helt forskjellige forutsetninger. En av grunnene, tror jeg, for at jeg foretrekker seilbåt er ikke minst å kunne slå av motoren og nyte hvordan stillheten senker seg over båten. Jeg tror disse to slagene mennesker snakker om helt forskjellige ting når de snakker om støy. For sånne som jeg (som søker stillhet) så er støy lyd som ikke inneholder informasjon. F. eks. så er ungeskrål på stranda informasjon, det forteller at ungene har det bra og ikke er ferd med drukne. En jolle med påhengsmotor som freser i ring er derimot tom for informasjon og følgelig støy (slik jeg ser det). De som flykter fra stillheten derimot har en annen forståelse. De har f. eks. bakgrunnsmusikk, som regel P4 og definerer støy etter en eller annen desibelgrense, altså lyd over en viss styrke. Lydvolum under denne grensen f. eks. 100 db oppfattes ikke som støy. Dermed er det for disse menneskene meningsfylt å snakke om hvor mye lyd andre bør tåle og anser det som en rettighet å kunne avgi lyd f. eks. inntil 100 db. Mens for meg er det ikke snakk om lydvolum, men om lyd overhodet, uten informasjon. Lyd uten informasjon oppfatter jeg som en slags forurensning. Andre derimot vil oppfatte all lyd som en kjærkommen fordriver av stillheten, så lenge som lyden er under smertegrensen. Min sympati ligger hos båten som jeg antar trodde at den hadde funnet en uthavn med stillhet og opplever plutselig at stillheten blir smadret av et aggregat, som sikkert ikke var av de mest bråkete for alt hva jeg vet. Kanskje vi skulle, på samme måte som man i gamle dager hadde togkupeer for røykere og ikke-røykere, merke uthavnene som hhv. for stillhetssøkere og for stillhetsflyktninger? Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Snekker'n Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Med tiden har jeg erfart at det finnes to slags mennesker (minst). Det ene slaget opplever stillhet som et absolutt gode og søker stillheten så ofte som de kan. For andre er stillheten et onde som flykter fra så ofte som de kan. Nå mener jeg ikke at ene slaget er bedre enn det andre, bare at de er forskjellige og betrakter verden på helt forskjellige måter, fra helt forskjellige vinkler. Jeg synes dine betraktninger var praktfullt presise! Kjenner meg godt igjen i din beskrivelse, og har som deg et ønske om stillhet. Det å oppleve total stillhet - er noe som kommende generasjoner troligvis ikke vil komme til å oppleve. Vi får nyte det mens vi kan, de gangene det oppstår. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
BårdK Svart 1.August.2010 Del på Facebook Svart 1.August.2010 Jeg tror disse to slagene mennesker snakker om helt forskjellige ting når de snakker om støy. For sånne som jeg (som søker stillhet) så er støy lyd som ikke inneholder informasjon. F. eks. så er ungeskrål på stranda informasjon, det forteller at ungene har det bra og ikke er ferd med drukne. En jolle med påhengsmotor som freser i ring er derimot tom for informasjon og følgelig støy (slik jeg ser det). Litt spesielt i mine øyne (ører).. Det er da masse tolkbar informasjon i fresende jolle, alt fra bortskjemte drittunger til barn som lærer seg sjølivet - avhengig av våre holdninger til blant annet støy, barneoppdragelse etc. Hva med unger som skriker høyt fordi de ikke får is nummer 3 den dagen - er det ikke støyende og irriterende for deg fordi det inneholder informasjon, f.eks. borskjemte drittunger eller håpløse foreldre? Med et så spesielt forhold til støy kan man vel nesten ikke gjøre annet enn å søke seg til uthavn uten andre mennesker, hvis en ikke skal oppleve støy vel og merke, og det er helt greit. Jeg synes derimot det ikke en god grunn til å klage over at litt småsumming fra et aggregat, hvis det er småsumming og ikke skikkelig motorstøy vi snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
Kysta Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Lå på Stavernsøya i helga og der var det en som starta aggregatet kl 21 på en fredagskveld. Nå ble diskusjonen størst med kona hans, for han selv skjønte vel at det ble feil og slo det av. Konas motiv var at "ungene skulle jo se tv...". Jeg tror vi har forskjellen her med "båtfolk" og "folk i båt". Selvsagt... er det prekært og det er null strøm igjen, så... Men spør gjerne naboene først :-) Mye handler også om planlegging og forståelse for at en ikke kjører rundt med ett kraftverk ombord. Min erfaring er at det ofte er de "nye på vannet" som på død og liv skal starte aggregatene på alle døgnets tider. De samme som ofte legger til med jollene i planefart bak båten, så kaffen skvetter i alle andres båter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.