catano Startet 23.Juli.2010 Del på Facebook Startet 23.Juli.2010 Hei Jeg har nå ferdes i snart 5 uker på skjøen fra Bergen til Arendal. På turen har vi ca50/50 ligget i havn og yterskjers å vi har brukt å andre har brukt agregat alt fra diesel i motorrom å bensin båret på land. I dag utenfor kristiansand skulle jeg lage kaffe, fyller van og lager til pulver for så å starte agregatet . Slik jeg mener å mange med meg lager det jeg har lite lyd da det står i et godt isolert motorrom, men gjerne noe lyd fra eksosen. Bak meg ligger det en seiler som mindre en 30 sek etter at agregatet startet kom og banket på ruten og lurte på `` du har vel ikke tenkt å la agregatet stå og gå?`` (klokken er nå 21.20) Da vi tidligere skulle legge til bryggen brukte denne personen lengre tid på å gå fra bryggen og bort for å hjelpe meg å ta imot en hva han nå brukte i å klatre over sitt eget rekkverk og bort til meg. Jeg spør om det er greit det går mens kaffen blir klar eller om jeg skulle koke vannet på gass, han svarte `` jeg foretrekker du IKKE bruker agregat``. Da gav jeg han to alternativ agregat eller at jeg startet å synge. Skulle vert artig og hvite hvordan slike personer kan eksistere i dagens samfunn med alle slags lyder og bråk. Kan sies at det like bortenfor leker barn og flere båter kjører forbi hele iden så lydløst er det ikke. Jeg får ta kjeften dersom dere mener jeg ikke skulle brukt agregatet, men selv mener jeg dette var TOPPEN av utolmodighet fra hans side. Han kunne endelig banket på og spurt skal det stå lenge på da jeg skal legge meg tidlig i kveld? Dette var bare dagens frustrasjon i båt hverdagen. Mvh CAtano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Dreamer Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 (redigert) Hei Catano! Du har fått en sur nabo! Det må da være mulig å kjøre aggregatet mens kaffen koker! Si til den sure naboen din at hvis han ikke tåler såpass, får han holde seg hjemme! Det er ellers en selvfølge at man tar hensyn og ikke kjører aggregatet hele natten, men NOE må man da tåle! Håper han ikke har BP-vim pel! Hilsen Dreamer Redigert 23.Juli.2010 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 For å si det slik: det hadde meg ikke fallet inn at man trengte aggregat for å lage kaffe. Aggregat trenger man for å lade batteriene, VV-bereder evt. og for å bruke 230V-utstyr ved spesielle anledninger. Men å lage kaffe.... pulverkaffe til og med Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 (redigert) Dobbelposting. Redigert 23.Juli.2010 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 .Slik jeg mener å mange med meg lager det jeg har lite lyd da det står i et godt isolert motorrom, men gjerne noe lyd fra eksosen. Det er kanskje her sakens kjerne ligger. (Uthevning gjort av meg.) Med det utstyret som er tilgjengelig idag, er det fullt mulig å dempe lyden på motordrevne generatorer slik at omgivelsene knapt merker det. I uthavn kan man ikke ta hensyn nok. Stillheten er øredøvende, og det skal den være. Om det støyer inne i din egen båt, er helt uinteressant i denne sammenheng. Beklager, men du forekommer meg å være en jeg ikke vil ligge sammen med i uthavn. Hilsen en som må kjøre generator 2 timer i døgnet for å dekke energibehovet ombord, uten å plage andre, Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
nomen Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Når han spurte om du hadde tenkt å la aggregatet stå,hadde jeg svart: "Ja,det skal gå til kaffen er ferdig." Det er jo lov å spørre litt om omstendighetene rundt er aggr. som blir startet på kvelden. Kan hende ha har vært utsatt for hensynsløse rasshøl som har aggr. stående hele natta kvelden før. Hadde han derimot begynt å bråke for at du har aggr. på i 10 min for å koke kaffe,hadde det blitt andre boller. Da hadde det gått en barnslig faen i meg hvor jeg hadde sagt noe som:"For hvert ord som kommer ut av kjeften din,la jeg aggr. stå å gå i 10 minutter,så vil du ha fred så holder du KJEFT!" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Vi forsøker å vise omsorg og ikke bruke agregatet i havn. For ca 1 uke siden streiket skilletrafoen og da mistet vi landstrømmen inn i båten. Da måtte vi kjøre i gang agregatet for å lade litt (det skal legges til at få timer etter feilen var NordWest ombord med serviceteam og byttet skilletrafoen). Må vi bruke agregat i havn spør vi alltid naboene først. I uthavn bruker vi agregatet som vi vil - vi ligger alltid på svai og på 50 meters avstand høres ikke agregatet. Vi hadde verdens sureste nabo i sist havn. Han klaget over alt og alle. Enten det var vår ferskvannspumpe eller at vi hadde stor vanntank. Vi satt og hørte på at han snakket dritt om oss. Vi hørte på at han kjeftet på kona hele tiden. Han ødela kosen for oss det døgnet i havn. Det var nære på at jeg sa til han at han antakelig var det største arslet jeg har møtt noen gang. Han var rett og slett en utrivelig person. Da de skulle gå spurte kona om jeg kunne hjelpe. Jeg svarte at jeg mer enn gjerne hjelper deg -med trykk på deg. Sammen overhørte vi hans kommandoer og sukk over hvor håpløs hun var. Hun sa da - "Å hva trøtt jag blir". Jeg smilte og sa - det forstår jeg. Da fikk jeg min lille hevn Noen ganger møter man på slike personer. Det er litt vanskelig når personer som ikke liker andre rundt seg legger seg i en trafikert havn. Jeg synes slike personer må tåle å bli tilsagt på en hyggelig måte at om de vil ha fred og ro må de nesten legge seg i uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Hei. He he jeg sjekket før jeg laget innslaget om han hadde vimpel, men nei det har han ikke. Som jeg skrev det lager knapt lyd. da jeg i går lå utenfor Lillesand ble også agregatet startet da gikk jeg på land å personen i båten ved siden av meg sa han ikke hørte noe så bare bruk det du. Klart jeg sammtidig ladet bastterier (50 amp lader) å varmt vann disse 3-4 min dette sto på. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Avsluttet_1 Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 (redigert) Hei. Siden du selv skriver: Jeg spør om det er greit det går mens kaffen blir klar eller om jeg skulle koke vannet på gass, lurer jeg på hvorfor du ikke kunne valgt gass i første omgang? Gass er lydløst og tapper ikke batterier eller gir andre problemer. Nei, - du har null sympati fra meg i denne konkrete saken! Å starte aggregat på dagtid for lading (ikke om kvelden), er en helt annen sak som godt kan diskuteres. Lagt til: Du sier senere Klart jeg sammtidig ladet bastterier (50 amp lader) å varmt vann disse 3-4 min dette sto på.. Det kaller jeg en dårlig unnskyldning, på den tiden fikk du kun dyttet inn 3, tre Ah på batteriet ditt! Lars H. Pt. Kommersøya med solcellepanel for å holde meg med lading Redigert 23.Juli.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
catano Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Hei. Jeg må komme med en komentar til. Jeg ser ut vinduet å like bortenfor oss ligger det nå en seiler med slik vindmølle ladert med stoer blader og den lager nå mer bråk en hva agregatet mitt gjør utenfor båten. Å uten tvil lyden fra vindmøllen hørest på mye lengre avstand mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Christensen Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Hei folkens! Lå i helga på Mølen og jeg la merke til at det lå en skjøteledning over betongbrygga og over steinkanten, gikk litt nærmere og hørte såvidt en summing fra et lite rødt Hondaaggregat. Overhodet ikke til sjenanse, satte umiddelbart et Honda EU10 aggregat på ønskelista, Veldig kompakt og støysvakt, men forholdsvis dyrt da. 13 kg og på størrelse med en liten koffert!! Et slikt og en lader på 50-70 Amp vil jo dekke dagsbehovet til de fleste på etpar timer!! Hva med å "innføre" en uskreven regel om at mellom klokka ?? og ?? er det "lov" å starte opp og lade litt?? Mange av de som klager på bråk fra aggregater er nok båteiere som sitter der og velger om de skal ha på radio eller kjøleskap fordi de er nesten tomme for strøm og uten mulighet til å lade! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Jeg hadde en episode i fjor. Gear/gass hadde tatt kvelden, og jeg måtte reparere. Som vanlig seiler Hulda rundt som et flytende verksted. Måtte bruke drill og vinkelsliper. Aggeregatet mitt er meget stillegående, men det sender ut en utpreget sur eksos, gammel italiensk dieslmotor. Her er en liten epistel fra loggen: "Problemet med gear/gass/styring hadde modnet seg i skallen over natten. Litt ut på mårran, da det var gått over fra komplett vindstille til et lite sønnadrag, sa jeg fra til naboene at nå var det starttid. Sossen fra Bygdø, trolig med alt for mye penger og Nimbus 30, hadde en viss forståelse. Pratet også hyggelig med dem før de dro videre nå i ettermiddag. Bortenfor Bygdø ligger en Finnsailer på 40 fot. I cockpit aker er det limt fast en DAM fra Hunnebostrand. Sort baddräkt dekker det 70 år gamle skinnet og øynene er skjult bak glasögon ala Maria Callas. Diesleosen la seg rundt hekken, både på DAMEN og båten. ’Ødelegger jeg atmosfæren din?’ ’Ja, verkelägen’, sa DAMEN med så mye snobb og indignasjon som bare en svensk DAM kan få til mens hun viftet med en av sine sarte syltelabber under nesen. ’Jeg må desverre foreta en reparasjon’ sa jeg, og med så mye vestkantsnobb (noe må man jo ha igjen for å ha vokst opp på Skøyen under 50-tallet) som jeg kunne legge i det: ’Du får nok bare holde ut med dieselosen en times tid til jeg er ferdig’. DAMEN holdt på å få anfall, etter et kvarters tid kravlet hun seg på land. Gubben så ikke ut som han var indignert, tvert om, det var troligen dagens högdare." Så det er ikke bare støy som irriterer, også eksosen kan være plagsom. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 (redigert) Dobbelposting. Ikke skjønner jeg hvorfor Redigert 23.Juli.2010 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 I utehavn, spør de nærmeste båtene om det er greit å fyre opp agregatet for lading. Kan jo da sammtidig spørre om det er flere som trenger lade strøm. Vil tro at det er sjelden man får ett nei. Selvfølgelig på dagtid. Agregat for kaffe koking????? Det behovet skjønner jeg ikke. Catano er ikke alene. Lå en helg ved siden av en Nimbus som hver morgen startet aggregatet for å trakte kaffe. DE måtte jo ha traktekaffe. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Jeg skjønner det. Hulda har ikke gass i båten. Sjefen er redd for åpen varme i båten. Ombord er det knapt nok telys. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Hva er det med dette enorme behovet for strøm i båt nå om dagen?! starte aggregat for å koke vann, har ikkje hørt på maken. Hvorfor i allverden lager man det så vanskelig for seg. Før hadde man gasskoker i båten og elektrisk hjemme. Nå har man gasskoker hjemme og elektrisk i båten. For en galskap Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 (redigert) Joda det kan være skjenerende med aggregat i en stille uthavn det er klart, men jeg skulle gjerne hatt et aggregat selv, blir vel i neste båt. Men det jeg ikke helt forsto, hvorfor starter man aggregat for å koke eller trakte kaffe, når man har aggregat så er det vel en båt med et skikkelig elektrisk anlegg og da er det vel også en skikkelig batteribank som burde kunne takle kaffekoking til man får koffeinsjokk eller Redigert 23.Juli.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Enig med deg, Enzo. Det er noe som heter energibalanse,,,,,, Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Nå har vi vel skremt trådstarter godt, ikke rart han ikke er logget på lenger, - he, he. . . Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 (redigert) Jeg kikket litt på spekken på en Storebro 475 i går. Den er utstyrt med hele 2x125Ah forbruksbank VI har 3x225 Ah i vår, LED lys i hele båten. Allikevel må vi nok lade en gang i døgnet når vi er i uthavn. Drar ca 15-20 Ah/time. Vi har en liten vannkoker som drar 500W til frokosten. Spesielt innkjøpt til båten. Må koke opp en gang per krus - men den funker bra. Men når vi skal lage mat må vi i gang med 220V brukere som inverteren på 2kw ikke henger med på. Vurderer 4 kw inverter - men det tærer jo mye på batteriene da. Redigert 23.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Har man noe "juridisk" tidspunkt for når det skal være stille? Ringte en gang til politiet i Kragerø, da vår hyttenabo hadde fest til langt på morgensiden (kl 04-05) med høylytt musikk hver dag i over 1 uke. Ønsket å vite hvilke retningslinjer jeg kunne forvente at skulle følges for støy om kvelden. Svaret var krystallklart: Etter kl 23 SKAL det være stille. Om dette er en regel Kragerø-politiet har funnet på selv, eller om det er nedfelt i noen lov vet jeg ikke. Som sagt hadde det vært interessant å vite om det finnes noen paragrafer som regulerer "stille-tid". Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Aggeregatet til Hulda er umulig å høre på fire meters avstand. Eksosen er mer som en pusting. Tørr eksos med potte, og fem meter eksosrør gjør at det er meget lite støy som slipper ut. Så det vil ikke være noe støyforurensing fra et godt installert aggeregat. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 (redigert) Hei. Lars H. Siden du viker så mobebete i dine komentarer må jeg spørre ut fra det du klarte å svare med `` Gass er lydløst og tapper ikke batterier eller gir andre problemer`` Aggregatet jeg har tapper jo ikke mine batterier det fyller det opp, ja ikke denne gangen men dersom jeg lader lengre. Jeg blir ikke skremt. men har da andre ting å bruke kvelden til en å sitte på dette forumet. Å hadde jeg ikke tord å få kritikk i denne situasjonen hadde jeg ikke skrevet den heller. Jeg aksepterer andres syn på saker, men i denne situasjonen var da det å klage allerede etter 30 sek moe i overkant av det normale mener jeg å flere med. Denne klageren har sikkert bare en dårlig dag å gjerne er han ikke bare trangsynt men også svaksynt, da bryggen han ligger til er merket med hekk eller baug fortøyning mens han selv ligger sidelang inn til bryggen. Nå ber jeg pent om å kunne logge ut uten at også det gjør noe. mvh Catano Redigert 23.Juli.2010 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.