tjaldur Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Nå var det bare min hensikt å forsøke å vise at folk er forskjellige. Slett ikke å påstå at enhver jolle med motor er tom for informasjon. Hva som evt. kan være informasjon i en eller annen lyd vil selvsagt være subjektivt. Mitt poeng er bare at for noen er lyd uten informasjon plagsomt, for andre ikke. Det betyr heller ikke at f. eks. jeg ikke tåler støy. Jeg tåler støy utmerket. Men ikke desto mindre er det for meg mer hvile og rekreasjon i å være et sted hvor det ikke er støy. Det betyr dessuten heller ikke at jeg mener at jeg i en uthavn har krav på stillhet. Jeg forsøker bare å fortelle at noen av oss er sånn skrudd sammen at vi frivillig søker stillhet. Jeg har forlengst forsonet meg med at denne søken er ubegripelig og ufattelig for stadig flere mennesker. Først og fremst synes jeg dette er en spennende problemstilling. Som f. eks. beskrevet i innlegget ovenfor. Mine barn liker antageligvis Tv like mye som ethvert annet barn. Dermed så vil fravær av TV for mine barn bli noe de må tilpasse seg og en konflikt vi evt. må ha i familien. Andre derimot anser TV til barna i uthavn for å være en nødvendighet og noe som evt. andre båter bør tilpasse seg og som evt, skal bli konflikt mellom båter i uthavnen. Dermed så blir aggregatet selve symbolet på utviklingen av båtlivet. Hvor det altså for meg ser ut til at det er sterke krefter i gang for at båten, havnen og uthavnen blir tilpasset landlivet. For meg ser det ut til (men jeg vet ikke) at for mange er det viktig å kunne organisere sitt båtliv på en sånn måte at man ikke merker at man er på vannet. Hvor f. eks. fravær av TV blir en utfordring som skal overvinnes og aggregatet salderer utfordringen med å slippe påminnelsen om at man faktisk er på vannet og ikke på landet. Alle er vel enige i at kalde øl er bedre enn varme øl og vi må da ha ferskt kjøtt ombord, vi kan ikke leve uten kjøtt eller bare spise spekemat? Så da må vi ha kjøleskap. Jeg har da sett damer ombord i båter i uthavner som har undret seg over hva som feiler hårtørreren. For ikke å snakke om varmt vann i dusjen til alle. Det vil ikke forundre meg om båter etterhvert blir utstyrt med solseng, i fall drittvær. Så det ligger i kortene at snart blir kraftverk i båten standard og i uthavnen vil det bli produsert 2 - 5 kilowatt i hver eneste båt, alle båtene har TV og ser på hver sin kanal og alle må ha TV og radio på litt høyere lydnivå enn de omkringliggende aggregat. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Tine IV Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Har selv et aggregat som sikkert er montert fra fabrikken,det støyer svært lite men kan vel ryke litt ved oppstart.Aldrig fått klage på ,men har altid spurt naboer om det bråker eller lukter pjuk.Vi bruker kaffetrakter og micro,syntes det er deilig med slik "luxus" da vi ikke har hatt det slik før.Så da bruker vi det og koser oss ,derfor vi har det kansje .Kan være enig disse små bensin boxane som blir satt på land,som surrer å går i time etter time.Der kan nok mange bli flinkere å vise hennsyn,ikke kjempe ok å høre dem surre å gå da men.Dette blir småtteri i forhold til barnepika (gummibåten),det har blitt en grusom greie .Når dem fyrer totakter'n klokka 08.00 på mårran ,med kun stopp for påfyll av bensin eller tissepause.Holder det jamt gående til 20-21.00 tia på kvelden,det er bråk og ikke minst eksos .Da dem skal helt inn til båten til mamma å vinke,på vær runde dem tar.Da er det like før jeg tipper,syntes det er grusom å se å høre på.Kunne dem ikke lært barna å kjørt litt utpå vannet å ikke ut å inn i bukta til mamma hele tia,det værste er vel det at alle sitter å vinker å er så stolte av poden som suser inn i 20 kn for så ta en U sving inne hos mamma å vinker stolt.Å mamma vinker enda stoltere tilbake ,det er støy det er noe som kansje kunne vært gjort noe med .Det å vise hennsyn til andre mensker ,da kommer du langt vil jeg mene.Om du skal starte aggregatet for kaffekoking eller andre ting,så gå ut å sjekk støyen å lukta og evt spør naboane om dem syntes det er ok noen minutter.Bortsett fra det så bråker å lukter dieselvarmeren min mye mer enn hva aggregatet gjør,Eber D4 ny i år bråker nok mye mere .Men ingen som klager på den,håper ikke noen begynner heller.Reiser på ferie idag ,første stopp Koster.Er det dårlig med strøm ,så er jeg redd aggregatet blir fyra opp.Men slapp av ,jeg skal høre med dere om det er greit . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sebaldus Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Ulike kulturer omkring dette med støy i uthavn. Var ifjor ute for en kar i en Fairline på rundt 60 fot fra Karmøy. Karen ankom en uthavn på Skauerøya i Lillesand på ettermiddagen. Lå først en times tid og kjørte thrustere frem og tilbake for å finne en ledig plass ved fjellet. Når en egnet plass var lokalisert ble skuta lagt inn med dregg akter og skjøteledning trukket på land. Så rigger karen opp et keyboard og underholdt med "Tore tang" og lignende sanger ut i de små timer. Forsåvidt et artig innslag men sier vel litt om hva enkelte mener de kan tillate seg. Traff faktisk på samme karen (eller i alle fall båten) i sommer. Han forsøkte da å presse seg forbi min seilbåt som holdt 5 knop inne i gamle hellesund. Synes tydeligvis ikke jeg pellet meg nærme nok land til at han fikk plass så når bebyggelsen var passert var det full gass, en sky av røyk, kraftigere bølger og noe jeg antar skulle være utskjelling som ble ropt fra flybridge. Usikker på om man skal le eller gråte av sånne folk. Redigert 2.August.2010 av Sebaldus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Finnes det ikke steder i skjærgården (uthavn) hvor man kan ligge alene, eller nokså alene? Selv vil jeg hevde at det finnes et uttall av disse, men det virker som om det er en viss magnetisk dragning for folk til å oppsøke de steder hvor det allerede befinner seg en masse drittsekker med hylende unger, joller med bråkete motorer, strømaggregater som går til alle døgnets tider og kjerringer som hviner? Eller er det å kunne irritere seg en glede i seg selv? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tom Rør Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Folk trekker ofte til plasser som egner seg, og der er det ofte flest folk Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 (redigert) Jeg ser det snakkes om at aggregatene benyttes til matlaging og kaffekoking. Jeg har vel en liten misstanke om at der det kniper er 220volt til varmtvannsberederen slik at man kan dusje i oppvarmet vann. Når det gjelder matlaging har jo Wallas solg først en bråte koketopper som benytter lampeolje og dernest samme konstruksjon som benytter diesel. Dette har de levert så mye av + alle gassovner at jeg vil tro båter med behov for 220 Volt til komfyren knapt har vært solgt. (bortsett fra USA import da). Når det gjelder kaffetrakter finnes en svært god løsning. Kok vann på koketoppen og hell det gjennom filteret på trakteren...... Nei, dette tror jeg dreier seg om varmt vann til dusjen og det bør dere klare dere uten midt på sommeren ! Man trenger ikke dusje hver eneste dag...... (har foresten ikke noen forståelse for at folk må ha TV i båt heller, skam på dere som lar en gyllen mulighet til å kobble helt ut gå fra dere) Redigert 2.August.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mouche Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Folk trekker ofte til plasser som egner seg, og der er det ofte flest folk Ja, men som jeg skrev så er det min påstand at det finnes et uttall av steder som er minst like bra, men som ikke blir benyttet, derav mitt spørsmål om "magnetisme"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BårdK Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Det betyr dessuten heller ikke at jeg mener at jeg i en uthavn har krav på stillhet. Jeg forsøker bare å fortelle at noen av oss er sånn skrudd sammen at vi frivillig søker stillhet. Jeg har forlengst forsonet meg med at denne søken er ubegripelig og ufattelig for stadig flere mennesker. Da er vi på linje, tjaldur. Jeg leste (feilaktig) innlegget ditt som et krav. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 derav mitt spørsmål om "magnetisme"! Ja - av to årsaker: 1. sosiale behov 2. trygghetsbehov Mye sosiale trygghetssøkere i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Nei, dette tror jeg dreier seg om varmt vann til dusjen og det bør dere klare dere uten midt på sommeren ! Man trenger ikke dusje hver eneste dag...... Å joda, jeg trenger det, for å føle meg vel og unngå å plage mine omgivelser med min deilige kroppslukt. Jeg liker til og med en ferskvannsdusj etter bading i saltvann. Hvis man kjøper en båt som skal være komfortabel nok til å feriere i,må man da få lov til å bruke fasilitene ombord uten å bli kritisert for det. Jeg har også full forståelse for at noen liker å ha det en god enklere på hytta eller i båten enn hjemme, kanskje du også burde ha litt større toleranse for at andre ønsker å ta seg en dusj, eller se på TV? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Jeg har ikke noe problem med agregatkjøring jeg, jeg bare sa min egen mening om hva jeg oppfatter som ferie. Selvsagt dusjes det om bord, men vi pleier å forflytte oss fra sted til sted i hvert fall annenhver dag og da blir det masse varmtvann på tanken. Dette vannet holder i hvert fall god varme i 24 timer og da er problemet løst. Skal vi vaske opp og har gått tom for varmt vann finnes to muligheter, rikelig med såpe i kaldt vann eller varme vann på Wallasen. Når det gjelder TV så titt i vei.....jeg synes det blir nok av det om vinteren og setter pris på litt avveksling i ferien. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mariell Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Å joda, jeg trenger det, for å føle meg vel og unngå å plage mine omgivelser med min deilige kroppslukt. Det er jo ett ordtak som sier: "Båtfolk er ikke døde, de bare lukter sånn". Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
logget av Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 OG: Jeg ser godt og jeg hører godt, men jeg lukter ikke godt. Sitér dette innlegget Link to post
duppern fra dram Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 jeg trodde vi reiste fra land for og slippe sånn støy og bråk jeg .synes det er en uting og bruke det i uthavner .annet en ved krisetilfeler. Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 2.August.2010 Del på Facebook Svart 2.August.2010 Nå vil jeg bare understreke at jeg ikke er imot aggregater, komfort, dusj, TV, elektronikk osv. Jeg er bare motstander av støy. Uansett kilde. Det jeg stiller meg undrende til er de prioriteringer jeg opplever mange gjør. Altså at de organiserer sitt båtliv således at man er nødt å kjøre et aggregat midt i en klynge med andre båter. F. eks. dusj. Jeg har stor forståelse for folk som gjerne vil dusje daglig. Men dersom man må kjøre et aggregat for å dusje, så må jo det bety at man ikke reiser lengre eller oftere enn at motoren knapt blir varm. Det er jo bare i de tilfelle at jeg blir liggende flere dager i en marina at jeg trenger 220 volt (dvs. landstrøm) for å varme vann i berederen. Likedan kan jeg godt forstå at noen gjerne vil se TV. Men en TV bruker da ikke mer enn ca. 50 - 60 watt. Det må da være enklere, billigere og hyggeligere med en inverter og trekke strøm fra batteriet, dersom TV'en må ha 220 volt, fremfor å kjøre et aggregat, mens man ser TV. Med mindre, naturligvis, man blir liggende lenge i samme uthavn. Verre er det å forstå at noen heller bruker strøm fremfor gass til matlaging og kaffe. Jeg foretrekker espresso, med nymalte bønner. Til det bruker jeg en elektrisk kaffekvern som drar ca. 200 watt i 1 minutt og en dampdrevet espressokanne. Men jeg har en manuell kaffekvern for sikkerhets skyld. For min del synes jeg maten blir bedre når jeg lager mat på gass. Jeg har forresten et aggregat, et 2 KW aggregat som er en Hondakopi, kjøpt på COOP OBS til kr. 3.600,- altså innenfor min økonomiske horisont. Det er veldig stille. Man kan sitte sammen med aggregatet i cockpiten og samtale uten å heve stemmen. Siden båten er fortøyd i bøye om sommeren, må jeg ha det for å drive diverse pussemaskiner. Det har imidlertid aldri falt meg inn å bruke det i en uthavn. Så det jeg lurer på nå er om behovet for å kjøre aggregat i uthavn henger sammen med kort avstand mellom hjemmehavnen og uthavnen og at man gjerne ligger lenge i samme uthavn? Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Fantino Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Ulike kulturer omkring dette med støy i uthavn. Var ifjor ute for en kar i en Fairline på rundt 60 fot fra Karmøy. Karen ankom en uthavn på Skauerøya i Lillesand på ettermiddagen. Lå først en times tid og kjørte thrustere frem og tilbake for å finne en ledig plass ved fjellet. Når en egnet plass var lokalisert ble skuta lagt inn med dregg akter og skjøteledning trukket på land. Så rigger karen opp et keyboard og underholdt med "Tore tang" og lignende sanger ut i de små timer. Forsåvidt et artig innslag men sier vel litt om hva enkelte mener de kan tillate seg.<> Kanonbra. Det hørtes definitivt ut som en Karmøybu. Er jo litt maritimt også da, med Tore Tang... Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 3.August.2010 Del på Facebook Svart 3.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.