Jump to content

Håpløs oppførsel i Arendal

Hansa666

Recommended Posts

Er nå på ferie for 2 uke på Sørlandskysten og vi har hatt en fantastisk tur, men det vi opplevde i Arendal var under pari.. :headbang:

Vi var 3 båter i følge som skulle ligge med hekken mot bryggen, og det var noen vennlige havne verter som anviste plassen. Min båt ble da festet i baugen til en seilbåt som igjen var festet til gjestehavnens bøye. Deretter ble mine 2 venners båter fortøyd til meg og alle var fornøyd. Det var en stille dag, så det var liten belastning på feste til seilbåten.

Vel, så langt så godt.... Etter et bedre måltid på byn, returnerte vi ca 2 timer senere for å oppleve at idioten i seilbåten hadde kastet loss og da løsnet min fortøyning UTEN og feste meg/oss i boyen han/hun selv var fortøyd til :headbang::headbang:

Resultatet var at 3 båter lå kun fortøyd i hekken og dunket i steinbryggen :nonod: Jeg hadde lagt ut gummibåten bak hekken, og den var presset innunder bryggen og så ikke ut... Men den reddet nok gelcoaten til meg og de to andre 40 foterne..

Da eieren av nabobåten til seilbåten kom tilbake så han hva som hadde skjedd, trakk han båtene våre ut og fortøyde oss i boyen som seilbåten egentlig skulle ha gjort. Fikk takket han for vel utført sjømannskap, men den Bavariaen 39 som bare dro, ja hadde jeg fått tak i han ville resultatet blitt en bording og sannsynligvis slutten på min ferie.... :boxing:

Men alt i alt, dere sørlendinger har en mengde kjempe flotte og vel tilrettelagte uthavner OG ikke minst, VARMT vær :):)

Ha en fortsatt riktig god sommer :cheers:

Vi var 3 båter i følge som skulle ligge med hekken mot bryggen, og det var noen vennlige havne verter som anviste plassen. Min båt ble da festet i baugen til en seilbåt som igjen var festet til gjestehavnens bøye. Deretter ble mine 2 venners båter fortøyd til meg og alle var fornøyd. Det var en stille dag, så det var liten belastning på feste til seilbåten.

Fortøyer alltid med egne tamper til faste bryggepåler, evt setter ut anker til å stabilisere!

Dette er blir som at fergematrosen manøvrer bilen så nærme den neste at skade oppstår når fergen legger til. Men det er ansvaret til bilfører å parkere med tilstrekkelig avstand!

Da er reglene slik at "matrosen", i dette tilefelle plasstildeler, anviser en løsning. Men det er opptil hver enkelt skipper å vurdere fortøyningens sikkerhet.

Og hvorfor skulle den forlatende seilbåten gjøre noe som helst? Han var kanskje ikke engang informert om denne spesifikke ordningen i starten?

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har selv akkurat feriert 2 uker på sørlandet, og passet alltid på å ha en dialog med de ved siden av tilfelle de ville reise mens vi var borte fra båten. I de tilfellene hvor vi ikke fikke snakket med noen før vi gjekk i land. Fortøyde vi slik at vi ville ligge noenlunde på plass selv om de reiste. Men skjønner også din frustrasjon,men samtidig må jeg si at flere dager i ferien blåste det så mye når jeg forlot havn, at jeg ville hatt store problemer med å ta meg av andre sine fortøyninger i det jeg skulle gå ut selv. Men kjedeligt er det når slikt skjer.

Kan også nevne at i Kristiansand var det en ved siden av som skulle ut, men han var redd han fikk problemer så vi hjelpte han med fortøyninger og holdt igjen så han kunne vri båten rundt en pele. dette gjekk kjempefint til han ble stresset og gjorde feil. Han ga full gass fremover i stedet for bakover og kjørte rett i siden på båten vår så det smalt kraftig. Og det var full gass. Fikk store merker i siden, man han kjørte der i fra lettere stresset/ Flau. Det smalt så kraftig at både ungene og fruen spratt opp og lurte på hva som skjedde.

Alle kan gjøre feil, men en liten unnskyldning skader ikke. Ellers må jeg si at vi hadde en kjempefin ferie på sørlandet, og kommer nok tilbake :-)

Fortsatt god sommer til dere alle :-)

Når jeg forlater båten sørger jeg alltid for at den er forsvarlig fortøyd uavhengig om andre båter kommer og går. I motsatt fall hadde jeg nok alliert meg med nabobåter for at de eventuelt kan følge med. Med den store trafikken det er nå i fellesferien kan det fort skje ting hvis en ikke er tilstede.

Vi lå utenpå noen motorbåter i Bergen, inne ved Zachen. Tidlig på morgenen flyttet de oss da de selv skulle ut. Det er jo selvfølgelig ok. Men; da vi fikk kledd på oss og kommet oss opp på dekk så vi at de kun hadde fortøyd oss med to stramme tau foran og bak (vi lå langs en steinbrygge og det fjæret; vi ville i løpet av kort tid hengt i fortøyningene) og landstrømskontakten hadde de bare nappet ut... (den rakk ikke engang bort til skapet der de hadde lagt oss). Festlig hvis man ikke er der og kommer til en båt som henger i fortøyningene med tomme batterier. (Hadde de nå bare sørget for å gi beskjed om forholdene...)

Jeg syns dere utøvde dårlig sjømannskap ved ikke å gjøre fast i bøya selv. Kan forstå at seilbåteieren ble irritert, spesielt om dere ikke tok kontakt og spurte om det var i orden. Hadde dere gjort det, så hadde dere fått bekjed om at de skulle gå snart.

Jeg vil si at der ba om dette.

Jeg er helt enig i at man selv burde fortøyd i bøyen, men det forsvarer så absolutt ikke oppførselen til seilbåten. Her risikerte man å påføre andre båter store skader! Da får det så være at man mener båteieren burde fortøyd annerledes.

(For å sette det på spissen: Parkerer noen en bil på din tomt så har ikke du lov å løsne håndbrekket av den grunn)

Hvor lang var lina du hadde festet i seilbåtens baug? Kunne denne enkelt trekkes videre til bøya før seilbåten løsnet den fra sitt kryssholt? Jeg vil si det ikke er greit å spasere avgårde med en løs line i hånden der det henger tre førti-fotere i andre enden. Eller skulle seilbåten ha brukt en av sine egne fortøyninger til å feste dere i bøya? Nei, sånn som jeg ser dette for meg synes jeg absolutt dere skulle sørget for feste i bøya selv. Ihvertfall siden dere forlot egne båter uten (?) å legge igjen lapp med mobilnummer på et innlysende sted (på kryssholtet til seilbåten f.eks.)

S/Y Surprise

Er enig med de som mener at du(dere) burde gjort en avtale med seilbåteieren, eller i det minste se til at det var tilstrekkelig taulengde slik at han kunne feste dere i bøya.

Men å si at dere har dere selv å takke synes jeg blir litt enkelt. Ville selv aldri hatt samvittighet til å bare slippe fortøyninger til andre båter som igjen var avhengig av mine. Blitt litt irritert? :yesnod: men ville likevel gjort det jeg kunne for å unngå den situasjonen dere opplevde. Om ikke det var tilstrekkelig lengde på tauene, er jeg overbevist om at en henvendelse til havnevakten ville løst problemet på en grei måte.

Jeg innser imidlertid at dette muligens er feil, -og forklaringen på gåten hvorfor jeg har så himla mye tau som jeg ikke husker å ha kjøpt.

:giggle::giggle: Hvorfor bare ende opp med en masse ekstra tau?? Løsne fortøyningene i land, så har du en del lettbåter "som bare fulgte med" ! :cheers:

Om det ligger en haug med båter hekk inn med fortøyning i bøye foran og en eller annen legger en tamp over i mitt kryssholt så antar jeg selvsagt at dette tauet kun er for støtte på en eller annen måte, når jeg da går så slipper jeg den tampen og går, det kunne ikke falle meg inn å tro at noen legger seg på den måten uten å fortøye i bøye så jeg hadde nok gått i samme fella.

Skulle jeg mot formodning oppdage det utenkelige at noen har satt denne belastningen på min båt så hadde jeg nok låret jolla og rodd ut med tamp til bøya for å sikre naboene men bann ikke på at jeg hadde oppdaget det.

Husk på at om jeg legger meg fast i bøya og det kommer og henger seg 4 båter på siden av meg kun festet i mitt kryssholt, kommer det da mye vind mot brygga så drar disse båtene meg og dem selv inn i brygga.

Den som løsner fortøyning har full ansvar. Også den som fester fortøyning til en båt der eier eller noen fra han ikke er til stede.

Skulle han ofret sine egne fortøyningstau, eller skulle han tatt seg ombord i annen manns bår for å lete etter passende tauverk til å gjøre fast i blåsa?

En må prate med de som var i seilbåten. Om det ikke var noen der bør en fortøye slik at seilbåten kan forlate havnen uten problem, spesielt når en selv velger å forlate båten sin.

Dette må da vel være slik stilt at de i seilbåten ikke skjønte at motorbåtene hadde baugfortøynig kun i deres pullert? Dersom de forlot båtene uten baugfortøyning med viten og vilje er det direkte hårreisende og de burde aldri mere få sette sin fot i en båt.

Jg tror ikke det var så lett for selbåten og gjøre dere fast i bøya. Hvis han var klar over at dere kun hang i hans båt så var det selvsagt ikke bra sjømannsskap, men jeg kan godt også forstå at han ble litt irritert og ha 3 tunge båter hengene i sin pullert.

Så her ble det fortøyd tre 40fotere og en seilbåt i en hyssing i samme bøye? det må da nærme seg noe idiotisk. Utifra det jeg kan gjette meg til er det ihvertfall 3 stykker her som bør ta båtførerprøven, mulig 4, så de ihvertfall har et tynt grunnlag...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...