Jump to content

Håpløs oppførsel i Arendal

Hansa666

Recommended Posts

Har jeg forstått dette riktig: her kommer det 3 båter i følge, og de fortøyer kun i en annen båt som de ikke har snakket med og forlater båtene for å dra på byen? Og kaller den andre båten for idiot for at han ikke fortøyde båtene deres mens dere var på middag?

Det er ikke rart det blir krig i verden.

Jeg er nok også litt enig med Arkmarin, særlig når det er 3 båter i følge, da skulle vel en av de kunne sette av tid til en fortøyning i bøyen. Og som andre påpeker er det ikke sikkert seilbåten så hva han egentlig løsnet på, men han burde jo se det.

Navnelapp i vinduet har jeg hele året. Jeg flytter gjerne lappen over til vinduet mot båten jeg kan ligge i veien for.

Hei!

Har hatt dårlig med nett tilgang etter at jeg la inn dette innlegget, og etter å ha lest kommentarene, var det på sin plass å korrigere litt… Ser at flere reagere på at vi nærmest valset inn på kaien, festet 3 40 fotere til en stakkars seilbåt får så å kunne innta et bedre måltid. Vel, det var IKKE slik det fungerte.

1. Vi ble anvist plass av havnevertene, og det var de som fortøyde min båt i seilbåten.

2. Jeg ble forsikret at det var i orden å ligge slik fortøyd i seilbåten.

3. Seilbåten hadde boyen foran sin baug, fikk beskjed at vi ikke trengte å feste oss i den.

4. Jeg var om bord i seilbåten og sjekket at presset på kryssholtet ikke var for stramt, det var ikke vind den dagen.

5. Mitt navn og mob nr lå i vinduet vendt MOT seilbåten, det har jeg alltid liggende.

6. Eieren av seilbåten måtte ha vært blind om han ikke skjønte at slapp han trossene, gikk vi i kaien.

7. Jeg hadde klart et laaaangt tau i tilfelle vi måtte fortøye i boyen om seilbåten gikk.

8. OG til slutt, eieren av seilbåten var ikke til stede når vi kom, ei hadde han/hun lagt sitt mob nr synlig…

Ser at det ved slike innlegg som ikke er nøyaktig presisert, lett blir spørsmål om det ikke var vi som var helt på jorde. MEN slik situasjonen utspant seg i dette tilfelle, handlet vi etter beskjed fra havnevertene, som var harnisk da de skjønte hva som hadde skjedd.

Mitt poeng er at slipper du en fortøyning som IKKE er din, SKAL du påse at du ikke forvolder andre skade. I dette tilfellet var det åpenbart at så ville skje, og da kan jeg ikke kalle det annet en elendig sjømannskap fra Bavaria 39 eieres side.

Ja, vi skulle nok ha satt en tamp i boyen, men når voksne havneverter insisterte på at fortøyning var som de ønsket og at vi ikke skulle feste oss i bøyen, ja da ble det slik.

Så kjære BP lesere som mener vi oppførte oss som idioter og fikk som fortjent, håper jeg har fått nyansert hendelses forløpet litt bedre ved dette innlegget.

Ligger nå værfast i Haugesund, på vei hjem til Bergen, satser på å dra i morgen tidlig.

Ha en fortsatt riktig god sommer :cheers: .

Helt uenig.. Hvis havneverten sier de skal feste til båten og IKKE bøya , er det naturlig å følge vertens råd , som er satt til akkurat en slik oppgave å henvise\rådgi folk med fortøyningstips, og dermed burde vite best...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

å følge vertens råd , som er satt til akkurat en slik oppgave å henvise\rådgi folk med fortøyningstips, og dermed burde vite best...

Havnevertene kommer med akkurat det du sier: tips og råd til fortøyning. Det er skipperen ombord som har ansvaret. Det eneste havnevertene "bestemmer" er plassering i havna.

Digresjon: matrosene på div. ferger dirigerer og bestemmer noe jæ... på enkelte fergestrekninger. Når da en uheldig bilfører har fulgt rådene helt til en skade har oppstått, så er det bilførerens ansvar at skaden oppstod.

Herregud, her tituleres det ser jeg, skipper og greier! de fleste på båttur er vel "båtførere" vil jeg tro, er ikke akkurat handelsflåten som er ute her! får man beskjed av havnevakten om å fortøye på en måte så gjør man vel det hvis det ikke er helt på trynet, jeg hadde i allefall gjort akkurat det samme som trådstarter gjorde!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

1. Vi ble anvist plass av havnevertene, og det var de som fortøyde min båt i seilbåten.

.............. havnevertene, som var harnisk da de skjønte hva som hadde skjedd.

Så havnevertene tok seg av fortøyningen av båtene deres, de forsikret at jobben de hadde gjort med å fortøye deres var i orden, etterpå var de i harnisk over at dere ikke hadde endret på fortøyningene til noe annet enn de selv hadde anvist ?

Jeg snakket med havnevertene i Arendal for noen uker siden, kan ikke si at jeg merket noen antydning til at de hadde mer enn en personlighet.

Det hender ofte når jeg selv kommer til havner at folk på land er behjelpelig med fortøyningene, jeg sier tusen takk og synes det er en fin gest av de, men jeg går alltid igang med å gjøre jobben om igjen selv når de er gått. Jeg tar 100% ansvar for egen jobb ved fortøyning og grunnen til det er at jeg har gjort jobben selv.

Det gikk vel godt med båtene deres denne gangen og det gode med episoden er at dere nå aldri igjen vil la havneverter som ikke vet hva de gjør overstyre deres valg mtp. fortøyning av båt.

Sett litt fra "andre" siden. Denne sommeren har vi gått korte distanser og kommet frem til havnene tidlig. Dermed har det vært et nesten ubegrenset tilfeller av folk som kommer senere enn oss. Da er det hyggelig å stikke ut på kaien og ta imot tampen. Men den faste regelen ombord hos oss er at man tar imot tampen, ønsker den ankomne velkommen, og holder tauet til noen fra båten som er ankommet kommer i land og kan overta. Ansvaret for selve fortøyningen ligger hos den som fører båten, jeg ville like veldig dårlig å sette meg i en situasjon hvor jeg i ettertid kan komme i noe som ligner på en ansvarssituasjon.

Dette er ikke til hinder for at jeg i vennskapelige former kan fortelle den som kommer at det er mye bølger/ strøm der han har tenkt å legge seg, og at jeg personlig ville lagt meg et annet sted i samme havn.

Laholm

Ansvaret for selve fortøyningen ligger hos den som fører båten, jeg ville like veldig dårlig å sette meg i en situasjon hvor jeg i ettertid kan komme i noe som ligner på en ansvarssituasjon.

Jeg tviler sterkt på at hjelpsomhet endrer på ansvarsforholdet! Forøvrig vokter jeg meg generelt for å råde noen til noe som helst, men sier heller at hvis dette var min situasjon/problem/valg så hadde jeg gjort sånn eller slik.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg tror vi er helt enige om hvor ansvaret ligger, mitt poeng er å klargjøre dette ved å overlate selve fortøyningen til den som ankommer. Det å holde i et tau kan jeg vanskelig se at kan medføre kritikk i ettertid. Balansen ligger mellom å sitte under egen kalesje i regnet og bivåne noen som sliter, og å overta hele showet. Jeg (og mange med meg) setter pris på en velkomst som roer ned situasjonen med at man har "fast" kontakt med land, samtidig som jeg vil ha full kontroll med hvordan båten er fortøyd før jeg legger meg til å sove.

Laholm

Hei!

Til info gikk jeg ombord i seilbåten for å foreta den endelige fortøyningen, dette var ikke overlatt til havnevertene

Vi endte opp i boyen til slutt ettersom nabobåten til seilbåten så hva som hadde skjedd og rodde ut trossen.

Diskuter gjerne at vi var inkompetente som ikke fortøyde i boyen med en gang, men det endrer ikke det enkle faktum at det ble utvist elendig sjømannskap fra seilbåtens eier å slippe trossen til meg...

Litt på sidelinjen kanskje, men jeg liker ikke å gå fra båten når den ligger i bøye som dette, hvis det er ledig rundt meg og det ligger an til at flere kan komme til og bruke samme bøye. Er det en kraftig bøye, så hjelper det ikke samme hvor mye du strammer. Når den får større belastning i form av flere båter, så ender det gjene med at bøyen dras under vann, og båten går i brygga hvis du ikke er der og strammer opp.

Hvem som må stå til ansvar for fortøyningen er udiskutabelt. Jeg får kalle det båtføreren da, siden enkelte sliter med benevnelsen skipper på en fritidsbåt...

Dette konkrete eksempelet kan vel oppsummeres med at jo mer "fartstid" man får - jo mer opplever man. Både på egne og andres vegne. Og så tar man forholdsregler deretter. Tipper Hansa666 ordner med tamp i bøyen neste gang, i tillegg til tampen i nabobåten.

Herregud, her tituleres det ser jeg, skipper og greier! de fleste på båttur er vel "båtførere" vil jeg tro, er ikke akkurat handelsflåten som er ute her!

Det er helt vanlig og kalle skips-/båtføreren for skipper. Kaptein derimot er en yrkesbetegnelse, som du må ha utdannelse for å kunne kalle deg, på samme måte som ingeniør. Så du har ingen grunn til å reagere på at du blir kalt skipper. :smiley::wink:

Kaptein derimot er en yrkesbetegnelse, som du må ha utdannelse for å kunne kalle deg, på samme måte som ingeniør.

Nei, uten at det er så viktig å opplyse om dette, kan man kalle seg kaptein både på fritidsfartøyer og større kommersielle skip uavhengig av størrelse når man har den høyeste myndighet om bord. Det er tittelen sjøkaptein som er beskyttet. Her står det mer om dette:

"Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger

§ 4-4. Sertifikatrettigheter

(1) Generelt:

c) Dekksoffisersertifikat klasse 1 gir enerett til tittelen sjøkaptein og rett til å være fører eller styrmann av hvilken som helst grad på ethvert skip av hvilken som helst størrelse i uinnskrenket fart."

3. Seilbåten hadde boyen foran sin baug, fikk beskjed at vi ikke trengte å feste oss i den.

Det er lov og bruke hodet selv også.

Helt klart bedritent gjort av seilbåteieren, men og fortøye 3 relativt store båter ved siden av hverandre i én fjerde båt er etter min mening rimelig hodeløst.

Hadde ingen av dere anker i baugen som kunne brukes?

Mvh. SAP

Hei.

Jepp, vi hadde anker i baugen, diskuterte om vi skulle bruke disse, men konkluderte med at ettersom det var blikk stille og vi kun skulle ligge i noen timer, holdt det med å fortøye slik vi gjorde. Må understreke at jeg var ombord i seilbåten og da sjekket om vi lå for stramt, hvilket vi ikke gjorde. MEN det kunne ha blåst opp, en hekkbølge general kunne ha passert +++++ Fortøyde ikke slik resten av turen kan en si.....

Ingen av oss er perfekte og i etterpåklokskapens navn er det flere ting en kunne ha gjort annerledes. Om det vi opplevde ikke var under pari, hvor skal da grensen gå? Hva er da lov å gjøre mot andre på sjøen? Satan, han der er en tulling, la han svi??? Der og da fortøyde vi båtene som vi gjorde, der og da mente vi alle, to voksne havneverter, 3 båteiere, at dette var en ansvarlig måte å gjøre dette på. Når seilbåt eieren ankommer sin båt og ser dette, kunne han tatt dette opp med havnevertene som det var mange av på kaien om han/hun mislikte vår fortøyningsmåte.

Ser at diskusjonen lett dreier seg mot hvordan vi fortøyde, og jeg er ikke uenig i at vi burde ha fortøyd annerledes. MEN som enkelte BP medlemmer indirekte sier, at vi derved fikk som fortjent, er vel å trekke forhastede slutninger… Jeg ville i hvert fall ALDRI har gjort det samme om jeg stod som eier av seilbåten, uansett hvor sur jeg hadde vært på fortøyningen til meg.

Det er lov å bruke de sosiale antennene å la fornuft seire.

"Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger

§ 4-4. Sertifikatrettigheter

(1) Generelt:

c) Dekksoffisersertifikat klasse 1 gir enerett til tittelen sjøkaptein og rett til å være fører eller styrmann av hvilken som helst grad på ethvert skip av hvilken som helst størrelse i uinnskrenket fart."

Jeg var kanskje litt unøyaktig, men når uttrykket kaptein brukes på sjøen, da tenkes det da på sjøkaptein. Men om du på landjorda skal fortelle at du er kaptein (på et skip), sier du sjøkaptein for ikke å forveksle med kaptein i hæren, på samme måte som en kaptein i SAS vil si flykaptein, men ombord i flyet omtaler han seg som bare kaptein. Derfor mener jeg at tittlen kaptein forbeholdes de som har utdannelse og er sertifisert for det.

Tbk, det er nok ikke alle som tenker som meg og deg. Lå selv for anker (med baug fortøyd i land) i uthavn på Sørlandet i forrige uke. Da vi kom tilbake etter en tur i land lå båten og dunket i steinene. Bruceankeret jeg har akter hadde sluppet. Det var imellom tiden fra da vi gikk på land kommet en annen båt og lagt seg på siden av der vi lå. De kunne fortelle at den hadde ligget slik å slått i et par timer. Jeg har 6 store fendrer i holdere på dekk og på spørsmål om hvorfor de ikke i det minste kunne lagt et par av disse mellom trakk de bare på skuldrene og sa det ikke var dems problem (!) dette viser nok desverre hvor forskjellig vi er skrudd i hop :-(

Ingen av oss er perfekte og i etterpåklokskapens navn er det flere ting en kunne ha gjort annerledes. Om det vi opplevde ikke var under pari, hvor skal da grensen gå? Hva er da lov å gjøre mot andre på sjøen? Satan, han der er en tulling, la han svi??? Der og da fortøyde vi båtene som vi gjorde, der og da mente vi alle, to voksne havneverter, 3 båteiere, at dette var en ansvarlig måte å gjøre dette på. Når seilbåt eieren ankommer sin båt og ser dette, kunne han tatt dette opp med havnevertene som det var mange av på kaien om han/hun mislikte vår fortøyningsmåte.

Ser at diskusjonen lett dreier seg mot hvordan vi fortøyde, og jeg er ikke uenig i at vi burde ha fortøyd annerledes. MEN som enkelte BP medlemmer indirekte sier, at vi derved fikk som fortjent, er vel å trekke forhastede slutninger… Jeg ville i hvert fall ALDRI har gjort det samme om jeg stod som eier av seilbåten, uansett hvor sur jeg hadde vært på fortøyningen til meg.

Det er lov å bruke de sosiale antennene å la fornuft seire.

Vi har vel fokusert mye på hvordan dere fortøyde og mindre på hvordan de i seilbåten oppførte seg. Men det var så stille sier du, kanskje de mente at det ikke var fare for skade på deres båter? Det vi kan være enige om at en ikke oppfører seg slik at det oppstår skade på annen manns båt.

I Trøndelag ligger vi som regel longside, og får ofte båter på utsiden av oss. Da har vi et problem, når vi skal gå og de andre har forlatt båtene sine. Er vi flere ombord, får vi forhalt oss og fortøydt de andre inntil brygga, slik at de er forsvarlig fortøyd. Det er helt vanlig framgangsmåte, men vanligvis spør vi båter innom oss, når de tenker å dra, for å være tilstede, når de skal gå.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...