Jump to content

Håpløs oppførsel i Arendal

Hansa666

Recommended Posts

Jeg har 6 store fendrer i holdere på dekk og på spørsmål om hvorfor de ikke i det minste kunne lagt et par av disse mellom trakk de bare på skuldrene og sa det ikke var dems problem (!)

Helt utrolig :eek: Den typen blir det dessverre flere og flere av på sjøen i dag :nonod:.

Hadde jeg ligget ved siden av deg hadde du kommet tilbake til en båt uten hakk og et anker som satt og var strammet opp korrekt, for det hadde jeg ønsket at andre hadde gjort mot meg i samme situasjon :smash:

Mvh. SAP

Jeg var faktisk så forbannet at jeg måtte gå for å ikke gjøre det også :boxing:

Ellers begrenset skadene seg til noen hakk i baugen, noe mer/dypere som jeg ser glassfiberen oppunder baugspydet, samt at jeg må bytte den blanke fenderlista som går rundt baugspydet. Denne er heldigvis i et eget stykke for baugspydet. Ellers håper jeg ikke at det er noen skader under vannlinjen. Dukket under og sjekket så godt jeg kunne, men det var såpass med maneter at det var ikke så veldig fristende å fortsette etter at jeg hadde vært borti et par :cryin:

Så får vi bare håpe å tro at slike idioter kun finnes i fåtall :cheers:

Redigert av alfb (see edit history)

Jeg har opplevd å sikre en båt med ekstra fendere og strammet fortøyningene slik at båt og brygge ikke ble skadet og fått kjeft av eieren. Hadde nok tenkt meg om grundig før jeg hadde gått ombord i en annens båt. Det kommer an på hvor stort skadepotensialet hadde vært. Ta et eksempel fra i sommer:

Vi lå i uthavn på svai.En Princess 40 lå med akteranker og baugen mot fjellet. Vinden snudde brått og Princessen mista ankerfeste - og lå plutselig longside langs et grunt fjell. De var i ferd med å fyre opp motorene - og ville nok blitt medlem av tulipan klubben med minst en av propellene. Jeg fikk hivd meg i jolla og slept de ut på dypt vann slik at det ikke ble noen skade. Men om jeg hadde gjort noe tilsvarende om de ikke hadde vært ombord er usikkert. Antakelig hadde jeg tatt med noen av våre fendere og fått sikret båten fra stor skade. Hvordan blir det med forklaringene og forståelsen dersom jeg sier at jeg var ombord og prøvde å fikse fortøyninger og anker - men så gikk det til helvete allikevel?

Å legge skylden på andre for skader som oppstod på egen båt fordi man ikke hadde fortøyd bra nok er en ansvarsfraskrivelse som bare letter egen samvittighet. Det er uansett ens egen skyld

For min egen del hadde jeg blitt glad om noen hadde hjulpet meg - men det er en grense for det også. Jeg vil ikke at folk skal tukle med båten min - rett og slett for jeg vet ikke om folk kan nok til å vite konsekvensene av det de gjør.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Enig med deg, Bittliten, til en viss grad. I mitt tilfelle ville det å legge ut noen fendrer gjort underverk og vært det eneste som hadde vært nødvendig. Så her krevdes ikke å gå ombord og styre eller noen ting. Viss en i tillegg hadde satt en tamp akter til et feste på en nabbe 8-10 meter borte hadde den ligget helt ifra... (det hang 3 taukveiler bakpå)

Men som sagt, vi er nok litt forskjellig skrudd i hop...

Mulig avsporing , men litt under samme emne.

Ser at det er mange som ligger 2 og 2 eller flere på hverandre i gjeste havner. Har ikke den store erfaringen med det sjøl, men åssen blir det praktisert når innerste skal ut og det ligger 5 båter på utsiden ? Tråkking over båter osv osv.. hva er praktisert folkeskikk når man ligger sånn ?? Var på koster en liten svipptur for å dusje i sommer og kom tilbake til båten , der jeg hadde fått en nabo. Skal jeg da vente med å dra til han kommer tilbake, eller kan jeg flytte båten hans, og hvem er da evt ansvarlig om ting skulle skje ? Nå var det ikke noe farlig med den som kom opp på siden av oss, bare en gummijolle med en liten 8'er baki som var 27-28 fot, men synd alikevel om det skulle skje noe, lurer på hvor stor båt han egentlig hadde når han hadde så stor jolle.

• 3 måneder senere...

Hiver meg med på en skål der ja :cheers: Vi får behandle andre slik vi vil bli behandlet selv.. Han som Alfb traff på skulle vært kjølhalt..

Jeg var faktisk så forbannet at jeg måtte gå for å ikke gjøre det også :boxing:

Ellers begrenset skadene seg til noen hakk i baugen, noe mer/dypere som jeg ser glassfiberen oppunder baugspydet, samt at jeg må bytte den blanke fenderlista som går rundt baugspydet. Denne er heldigvis i et eget stykke for baugspydet. Ellers håper jeg ikke at det er noen skader under vannlinjen. Dukket under og sjekket så godt jeg kunne, men det var såpass med maneter at det var ikke så veldig fristende å fortsette etter at jeg hadde vært borti et par :cryin:

Så får vi bare håpe å tro at slike idioter kun finnes i fåtall :cheers:

Har nå tatt båten på land for sjekk under vannlinja (ja, jeg vett det er lenge siden, men etter dykkerturen var jeg rimelig sikker på at den var skadefri under) Men der tok jeg feil gitt :headbang:

Riktignok var ikke skaden under vannlinja stor, men må selvfølgelig utbedres. hakket er ca 4-5cm langt og 0.5cm bredt og akkurat så dypt at jeg såvidt kan skimte glassfiberen.

Så over til spørsmålet:

Blir det ok å fikse dette med gelcotsparkel eller bør jeg først gå på med f.eks glassfibersparkel :confused:

De andre småskadene oppunder baugspydet regner jeg mrd å rep med gelcotsparkel som pusses fint og til slutt gå over med 1000 papir for så og polere...

Høres dette fornuftig ut eller er jeg på :diving:

[...]Blir det ok å fikse dette med gelcotsparkel eller bør jeg først gå på med f.eks glassfibersparkel [...]

Siden skaden har hatt good tid til å trekke vann, og du egentlig ikke vet om den er en ripe eller en litt mer alvorlig sprekk/knusning, er det nok lurt å gjøre som på alle litt større GRP-reparasjoner: slipe ned til det bare er friskt/uskadet materiale igjen og så vurdere hva du gjør når du ser hvor omfattende det egentlig er.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...