mateco Startet 23.Juli.2010 Del på Facebook Startet 23.Juli.2010 Heisann! Jeg lurer påp hvor det er mulig å få kjøpt en liten ankerkule, evt. i oppblåsbar utgave? På størrelse med en liten fotball, men som er lett å stue vekk når ikke i bruk! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Med vind Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 En badeball i fruens silkestrømper ? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Kan lages av tre sorte runde plastplater, men jeg husker ikke hvordan de må klippes for å kunne tres sammen til en kuleformet sak. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kjell E Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Skaane Marine har en til 130 kroner, trykk på forhandlere for å finne den som er nærmest deg. Samme ballen får du også på nettbutikken til Marineshop, men da har prisen steget til 212 kroner. Du kan enkelt lage en selv. Du trenger to plastlokk til plastbøtter, og en svart tusj (gjerne med veldig bred "pensel"). Farge lokkene sorte, og klipp et spor inn til midten på begge. På det ene borer du to hull, med 180O mellom dem. Tre lokkene inn på hverandre, fest flagglinen i hvert hull, og vips så har du en ankerball. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Snekker'n Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Sikkert et dumt spørsmål, men mener du ankerkule som signal i båten, eller en "bøye" for å markere hvor ankeret (og indirekte ankertauet) ligger? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
mateco Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Sikkert et dumt spørsmål, men mener du ankerkule som signal i båten, ......... Vi ligger mye på svai, og det er ikke så lett for andre båter å se dette på dagtid og litt avstand. Har en liten flaggstang forut hvor jeg ville heist en liten sort kule! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Med vind Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Har en liten flaggstang forut hvor jeg ville heist en liten sort kule! Bjørn Halvparten av oss har en liten flaggstang forut, men du er den eneste som vil ha en liten sort kule der Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Mateco er vel ikke den eneste, men riktig at det er ikke mange som praktiserer å bruke bruke ankerkule som dagsignal ved ankring. Ifølge lover og regler skal vel alle som ligger til ankers benytte ankerkule som dagsignal og ankerlanterne som natt signal. Tydligvis mange som ikke engang vet det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Halvparten av oss har en liten flaggstang forut, men du er den eneste som vil ha en liten sort kule der Vi er en av få som bruker dette. Ser ofte at erfarne langturseilere bruker det også. At mange ikke bruker ankerlanterne engang når det er mørkt skjønner ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Ja ja, man tar en frekkis, men ble ikke fortått! Jeg må gjøre noe med humoren min. Kule på dagtid bruker jeg ikke, men nattlys er ren og skjær fornuft Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Jeg lærte også noe nytt i dag. Hvor stor skal den sorte kulen være? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Hva med denne? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Mouche Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Minst 61 centimeter i diameter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
OT-flyktning Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Hvor fant du dette kravet? Virker som om alle selger da for små signaler. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 6. Signalfigurer. (a) Signalfigurer skal være sorte og ha følgende dimensjoner: (i) En kule skal ha en diameter på minst 0,6 meter. (ii) En kjegle skal ha en grunnflate med diameter på minst 0,6 meter og en høyde lik dens diameter. (iii) En sylinder skal ha en diameter på minst 0,6 meter og høyde på to ganger dens diameter. (iv) En terningformet signalfigur skal bestå av to kjegler som definert i ii ovenfor og med felles grunnflate. (b) Den loddrette avstand mellom signalfigurer skal være minst 1,5 meter. © På et fartøy på mindre enn 20 meters lengde kan signalfigurer med mindre dimensjoner, men passende til fartøyets størrelse, benyttes og avstanden mellom signalfigurene kan reduseres tilsvarende. Sjøveisreglene kan være greie. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Takk! (Vedlegg 1 altså. Jeg søkte etter "dagssignaler", ikke signalfigurer.) Men som © sier så er mindre figurer ok for oss med vanlig dimensjonerte båter Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) quote name='Kjell E' date='24.07.10' timestamp='1279934438' post='999855'][Du kan enkelt lage en selv. Du trenger to plastlokk til plastbøtter, og en svart tusj (gjerne med veldig bred "pensel"). Farge lokkene sorte, og klipp et spor inn til midten på begge. Du har helt rett. To endestykker fra en tautrommel to meter vaier og to vaierklemmer Sager over halve kula og trer de i hverandre. Om kvelden henger jeg ut en fjøslykt forrut og så har jeg solcelle lykt akter. Redigert 25.Juli.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
gimi Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 En sort (eller mørkeblå) kulefender fungerer også utmerket - og denne gjør også nytten når du ligger i havn.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.