Jump to content

luft i kjølesystemet på mercruiser 7,3 diesel


ringvassøy

Recommended Posts

Jeg vurdrer å kjøpe en mercruiser 7,3 diesel 270 hk 96 modell. Nåværende eier opplyser om at han har vært plaget med luft i kjølesystemet de siste par årene. Dette forekommer kun når han kjører motoren på full fart, og da stiger tempraturen noe også. Når motoren kjøres på marsj fart er det ingen problemer.

Er det noen som har vært borti dette problemet før? Lurer på om det er noen logisk forklaring på dette?

Link to post

Gjorde ikke det på min gamle båt med 94 7,3 idi motor. Ny eiger kjørte av ein kjøleslange og varmkjørte motoren. Etter det fekk han luft i kjølevann. Men gikk fint om han kjørte forsiktig. 10 cm sprekk i en sylinder.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Enig med siste taler, luft i kjølesystemet ved hardkjørimg er nok en fin måte å si at den får komp. inn i kjølessytemet. Kan skyldes en liten sprekk i vannkjølt sylinderforing.

 

En kollega av meg opplevde det samme på en Ford 180 HK, røk en kilerem og mistet kjølinga og varmkjørte motoren. Fikk etter dette trykk (luft) i varmeveksler når han belastet motor men ikke ved lett gange. Jeg rådet han til å utføre en sylinderlekasje test. Fikk raskt konstatert sprekk i en sylinderforing.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

ja men kan fremdeles ikke fatte hvorfor ikke problemet er der om man drar av 3-4 hundre omdreininger på motoren???

Det burde da vel bli like mye luft i kjølevannsystemet ved marsj fart som ved full fart..

og om det er lekkasje fra kjølekanalen inn til sylinder så burde det vel bli vann i oljen.. vann vil jo trekke ned forbi stempelringene og blande seg i oljen i bunnpanna.

Link to post

7.3 liter motoren er også utsatt for pitting mellom sylinder 7 og 8 mener eg det var. Høgre side bak om du står foran motoren. Pitting = små utgravninger i sylinderveggen i kjølekanalen pga meget små bobler forosaket av kavitasjon/vibrasjon. Det kan være et nålespiss stort hull der feks.

Andre har sikkert bedre forlkaring på problemet enn meg. Et par år siden eg hadde hodet fult av desse motorene. Det skal nevnes at motoren som hadde 10 cm sprekk i sylinderveggen startet momentant og gjekk uten noen form for røyk. Klokkerent på alle 8. Tro det eller ei.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Motoren er tatt ut av båten så jeg får ikke prøvd den :(

Får bare gi fan i denne motoren. Blir vel til at jeg reparerer gammel forden.. var bare en ventil som var skadet så får byttet denne og skrur sammen igjen..

Dette blir jo det billigste når man tar skruingen selv..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...