ringvassøy Startet 24.Juli.2010 Del på Facebook Startet 24.Juli.2010 Jeg vurdrer å kjøpe en mercruiser 7,3 diesel 270 hk 96 modell. Nåværende eier opplyser om at han har vært plaget med luft i kjølesystemet de siste par årene. Dette forekommer kun når han kjører motoren på full fart, og da stiger tempraturen noe også. Når motoren kjøres på marsj fart er det ingen problemer. Er det noen som har vært borti dette problemet før? Lurer på om det er noen logisk forklaring på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 hah luft i systemet kun under full fart Om dette har pågått i to år eller meir hvorfor har han da ikke fikset det. er noe muffens der ja Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Jeg ville ha kontaktet et verksted og forespurt om dette. For meg virker dette som en "bortforklaring" på et annet problem. Finnes det noe verksted dere kan oppsøke sammen - med den aktuelle båten? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Birchwood 320 Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Tipper sprekk i sylinder. Glem den båten. Dette er blitt testet før, Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
ringvassøy Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 merkelig at det ikke oppstår under vanlig marsj fart da..... Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Gjorde ikke det på min gamle båt med 94 7,3 idi motor. Ny eiger kjørte av ein kjøleslange og varmkjørte motoren. Etter det fekk han luft i kjølevann. Men gikk fint om han kjørte forsiktig. 10 cm sprekk i en sylinder. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
SF Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 (redigert) Enig med siste taler, luft i kjølesystemet ved hardkjørimg er nok en fin måte å si at den får komp. inn i kjølessytemet. Kan skyldes en liten sprekk i vannkjølt sylinderforing. En kollega av meg opplevde det samme på en Ford 180 HK, røk en kilerem og mistet kjølinga og varmkjørte motoren. Fikk etter dette trykk (luft) i varmeveksler når han belastet motor men ikke ved lett gange. Jeg rådet han til å utføre en sylinderlekasje test. Fikk raskt konstatert sprekk i en sylinderforing. Redigert 24.Juli.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Helt klart sprekk i topp eller sylinder. Har en kollega som hadde tilsvarende problem på en VP. Der var det sprekk i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
ringvassøy Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 ja men kan fremdeles ikke fatte hvorfor ikke problemet er der om man drar av 3-4 hundre omdreininger på motoren??? Det burde da vel bli like mye luft i kjølevannsystemet ved marsj fart som ved full fart.. og om det er lekkasje fra kjølekanalen inn til sylinder så burde det vel bli vann i oljen.. vann vil jo trekke ned forbi stempelringene og blande seg i oljen i bunnpanna. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 7.3 liter motoren er også utsatt for pitting mellom sylinder 7 og 8 mener eg det var. Høgre side bak om du står foran motoren. Pitting = små utgravninger i sylinderveggen i kjølekanalen pga meget små bobler forosaket av kavitasjon/vibrasjon. Det kan være et nålespiss stort hull der feks. Andre har sikkert bedre forlkaring på problemet enn meg. Et par år siden eg hadde hodet fult av desse motorene. Det skal nevnes at motoren som hadde 10 cm sprekk i sylinderveggen startet momentant og gjekk uten noen form for røyk. Klokkerent på alle 8. Tro det eller ei. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Om det skummer i kjølevæaska kan det også være tegn på sprekk i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
ringvassøy Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Motoren er tatt ut av båten så jeg får ikke prøvd den :( Får bare gi fan i denne motoren. Blir vel til at jeg reparerer gammel forden.. var bare en ventil som var skadet så får byttet denne og skrur sammen igjen.. Dette blir jo det billigste når man tar skruingen selv.. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Kommer ann på kor billig du får den. Ny blokk er dusinvare og kan kjøpes på mange opphogninger Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
ringvassøy Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Nei det får bare være.. tenkte jeg skulle prøve å berge litt av sesongen... ser stygt ut dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.