Jump to content

Skal det ikke være kjølevannstråle på eldre Mercury 4,5 hk?

Polarn

Recommended Posts

Dro frem en påhengs som jeg kjøpte av en her på BP for en stund siden. Har aldri brukt den og den har vært lagret inne. Skulle i dag starte den for første gang siden jeg kjøpte den og ser at det ikke kommer noen kjølestråle. Så jeg lurer på om denne motoren ikke skal ha det eller om impelleren må skiftes? Motoren er meget godt tatt vare på av forrige eier og er så godt som ny til å være så gammel. Ser at den har fått det den trenger av vedlikehold.

imag0094.jpg

imag0095.jpg

imag0096.jpg

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Kan ikke skjønne annet enn at hele stammen må av fra toppen, stemmer det?

Nei, girhuset kan skilles ifra stammen som på de fleste andre utenbords motorer, skillet er ca 4 > 5 cm over finna....

Holdes på plass av noen muttere, ene er under finna nesten helt bak( over propell, muligens under det vann inntaket ( SS plata ) ), andre er helt foran på stamme/girhus ( er et "hakk" foran på stammen rett under selve styre stammen ).

Vann pumpa sitter lett tilgjengelig, impeller har delenr 47-89981 ( tror jeg, er ikke helt sikker på årsmodell.... ( 74 > 77 ?? )

Arne Kjetil

Hadde fra hverandre noen eldre mercuryer for maaaaange år siden og da så det håpløst ut å få av undervannshuset til jeg fant ut at en bolt(mutter?) var skjult av et lokk eller det var en form for sink....

Da den var løsnet så det litt bedre ut ja....heheheheh

Og regner med at du har stukket opp hullet for kontrollstrålen?

Redigert: Ser Droll kom meg i forkjøpet på mutrene

Redigert av Gudrun (see edit history)

[sitatslettet]

Nei, girhuset kan skilles ifra stammen som på de fleste andre utenbords motorer, skillet er ca 4 > 5 cm over finna....

Holdes på plass av noen muttere, ene er under finna nesten helt bak( over propell, muligens under det vann inntaket ( SS plata ) ), andre er helt foran på stamme/girhus ( er et "hakk" foran på stammen rett under selve styre stammen ).

Vann pumpa sitter lett tilgjengelig, impeller har delenr 47-89981 ( tror jeg, er ikke helt sikker på årsmodell.... ( 74 > 77 ?? )

Arne Kjetil

Der fant jeg den når du sa det. Så det er bare å skru av den u bunn + den bak stammen? Skal ta bilder av det mens je skrur og legge det ut. Er det noe jeg må gjøre med gearhendelen eller noe? Bare hørt at hele akselen følger med(mulig det ikke gjør det på denne) [/sitatslettet]

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Er det noe jeg må gjøre med gearhendelen eller noe? Bare hørt at hele akselen følger med(mulig det ikke gjør det på denne)

Er greiest at girhendelen står i fri, men har egentlig ikke noe å si sålenge girhuset står i samme posisjon som spaken når det monteres igjen ..

Er bare å slippe girhuset rett ned ja, drivakslingen har splines opp i veiva og gir akslingen deles helt ned ved girhuset ( splines der også.. )..

Arne Kjetil

Ingen fare med oljesøl her nei.

Så til det store spørsmålet. Hvor sitter impelleren?

imag0103.jpg

imag0104.jpg

Ser også på gearakselen at det sitter en gummiring øverst. Antar den bare skal settes så langt opp jeg kan når det skal monteres igjen?

imag0105.jpg

Nei, selve girhuset en helt tett enhet, vannpumpa sitter på utsiden ... NEDRE del av vannpumpa er i direkte kontakt med olja, men den trenger du ikke å røre, du tar bare av øvre del for å komme til impeller.

Altså de to skruene hvor akselen går igjennom?

Kunne liksom ikke være annet. Skrudde skruene av og trakk lokket opp.

imag0106.jpg

Fant så en metallplate under.

imag0107.jpg

Trakk den av og fant det som en gang var en impeller. Plus noe deler av den :eek:

Hvor er resten a den tro?

imag0108.jpg

Droll, du nevnte noe om artikell nr på den. Hvor kan jeg bestille ny?

Kan denne passe tro? http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&pid=1338

Æsj, hadde så lust til å ta en jolletur på Mjøsa i morgen, men er ikke mulig å oppdrive en impeller i dag :cryin:

Redigert av Polarn (see edit history)

Droll, du nevnte noe om artikell nr på den. Hvor kan jeg bestille ny?

Enhver Mercury/Mariner forhandler burde kunne skaffe, men du må finne ut årsmodellen først... har du noe serienr ??

Dette var det som var igjen av impelleren :eek:

Tror du har funnet feilen :yesnod:

Kan denne passe tro?

Mulig, er til TIDLIG 60 talls modeller ( Mark 5/6 + Merc 30/40/60/110 ), tror du har en litt nyere motor, utifra merkene ville jeg gjettet på rundt 1975 ( delenr 47-89981 )...

Arne Kjetil

:cheers_wine: Takker så meget Droll IGJEN :cheers_wine: Vet du om noen i nærheten av Jessheim eller Oslo som selger Mercury deler?

Har også en Evinrude 50 hk. Modelnr 50573B

Serienr B 2663

Trenger en impeller til den også. Vet du hvilken modell dette er?

Redigert av Polarn (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...