Jump to content

Skal det ikke være kjølevannstråle på eldre Mercury 4,5 hk?


Polarn

Recommended Posts

Næh, kom nok ikke så mye som et vindpust ut derfra :) Men blir nok kjempebra når du får bytta.

 

Men hvis dem sier på TSG at må bestille, og får den om noen dager, fra Belgia, så prøv å skaff den et annet sted. Jeg venter fremdeles på primerpumpe til min 90 Merc, som jeg BESTILTE I FJOR :discuss:

 

Bare ikke vent på deler. Jeg snakker av erfaring :)

Føkk deg...

Link to post

Ja det er nok lurt. Uansett kan jo ikke slike firmaer sitte inne med alt av deler, det sier jeg jo selv. Men det er jo greit at bestilte deler kommer, og ikke selges til en annen kunde etc når de først kommer :discuss:

 

Dette er vel en 2 sylindra motor det ? liker utseendet på de motorene der, men også de nye ser bra ut. Modellene etter 1992 (tror jeg sånn ca) ser jo ut som en hva-som-helst-svart-motor-plastræl-greie :) selv om innmaten er nogenlunde lik :)

 

Jeg liker Mercury, aner ikke hvorfor, og alle sier det er dritt :)

Føkk deg...

Link to post

Denne motoren er en 1977 modell 1 sylindra 4,5 hk. Ser svært lite brukt ut. Startet på 5 draget etter å ha stått inne alt for lenge. Med kontrollstråle fungerer den sikkert enda bedre. Alt inni ser ut som nytt. Aldri noen gang sett en så gamel motor som ser så bra ut. Kjøpte den av en her på BP for 1500 spenn, så det blir gøy og få testet den.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Polarn - takk for denne flotte tråden. Akkurat som du skriver - det er veldig lærerikt å følge slike DIY tråder :yesnod:

 

Du sa at det var to muttere for å få løs undervannshuset. ene var under kavitasjonsplata forstod jeg. Den andre - var den helt oppe under motoren? Var den da skrudd på den lange stanga som fulgte med undervannshuset?

Link to post

Trodde de hadde 2. Men var vel de litt større som hadde det kanskje :)

Neste størrelse var 2 sylindret, 6/7,5/9,8 ( alt etter årsmodell, gressklipper motorer IKKE inkludert :smash: ... )

 

 

Synes de 6 sylindra high tower tror jeg de heter ser helt groteske ut. Er jo helt vilt å lage en så høy motor :lol:

Behind Kiekhaefer's back, chief engineer C. D. Strang started development of the inline 6 as secret project. Three 2 cylinder crankshafts were welded together and two 4 cylinder blocks had one cylinder sawed off and were welded together. A six cylinder car distributer was grafted on in place of the magneto and a new motor was born. During development it was always covered or hidden whenever Carl was around. After it had been tested and adjusted, they called Kiekhaefer down to the dock and pulled a blanket off of the prototype. At first Kiekhaefer laughed out loud!! When he was done laughing they convinced him to take it for a test run.....when he returned to the dock he is reputed to have said "It speaks with authority. Build it."

Dette skjedde rundt 1955/56, de klassiske "Tower of power" motorene hold stand helt frem til 1988, så de kan ikke ha vert så dårlige ? ...

 

 

litt lite kjøling øverst kanskje, men kule. Er vel solgt under Mariner også.

IKKE noe kjøleproblem med de motorene hvis de er brukt på normalt vis og HAR fått korrekt service !!!..

 

Mariner = Mercury på alt over 60 hk + endel under 60 hk... noen av de mindre motorene kan være Yamaha eller en blanding imellom Mercury og Yamaha :crazy: ...

 

 

 

Har du fått ut ALLE rester etter den gamle impelleren ?? , kan passe på og rense opp i røret OPP til motoren ( trykkluft, hageslange, ståltråd ++ )..

HVA hadde forhandlerne på lager ?? kun impeller eller det service kittet du fikk nummeret på ?

 

 

Arne Kjetil

Link to post

ene var under kavitasjonsplata forstod jeg. Den andre - var den helt oppe under motoren? Var den da skrudd på den lange stanga som fulgte med undervannshuset?

 

merc45_fot.jpgmerc45_leg.jpg

 

Ene mutteren er helt bak på motoren under cav.plata, er mutter #3 som skrues OPP i #2 som sitter i stammen ( HØYRE bilde )

Mutter nr 2 skrues NED på #2 ( VENSTRE bilde ), kan være et hakk i stammen for mutteren eller kan gå opp til under # 19 på HØYRE bilde .

 

 

 

 

Ang sladre stråle...

 

1964 Mer60 ( 6hk , 2 sylindret ) ( mini tower... )

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Hva er den lange stanga - nr 13 på bildet - som Polarn lurte på pakningen på toppen?

 

Drivakslingen, på noen modeller er det et spor til en O-ring ( hindre vann og trenge inn i mellom aksling og veiv.. )

 

Polarn... ha på et tyyynt lag med fett på sporene på drivakslingen før montering ( tynt lag, la gjerne ET spor være uten fett...)

 

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...