Brodern Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Prøv TSG bak Strømmen Storsenter, over den lille brua. De er jo Mercuryforhandler. Jeg har kjøpt 3 Mercuryer der. Koster vel en 200 lapp tenker jeg. Var ganske "fin" impeller btw. Ikke rart det manglet kontrollstråle hehe Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Takker, da har jeg noe å gå etter. Nei, kom ikke en dråpe en gang men det er ikke så rart. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Næh, kom nok ikke så mye som et vindpust ut derfra :) Men blir nok kjempebra når du får bytta. Men hvis dem sier på TSG at må bestille, og får den om noen dager, fra Belgia, så prøv å skaff den et annet sted. Jeg venter fremdeles på primerpumpe til min 90 Merc, som jeg BESTILTE I FJOR Bare ikke vent på deler. Jeg snakker av erfaring :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Da ringer jeg både de og aktiv marin på forhånd så slipper jeg masse bomturer. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Ja det er nok lurt. Uansett kan jo ikke slike firmaer sitte inne med alt av deler, det sier jeg jo selv. Men det er jo greit at bestilte deler kommer, og ikke selges til en annen kunde etc når de først kommer Dette er vel en 2 sylindra motor det ? liker utseendet på de motorene der, men også de nye ser bra ut. Modellene etter 1992 (tror jeg sånn ca) ser jo ut som en hva-som-helst-svart-motor-plastræl-greie :) selv om innmaten er nogenlunde lik :) Jeg liker Mercury, aner ikke hvorfor, og alle sier det er dritt :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Denne motoren er en 1977 modell 1 sylindra 4,5 hk. Ser svært lite brukt ut. Startet på 5 draget etter å ha stått inne alt for lenge. Med kontrollstråle fungerer den sikkert enda bedre. Alt inni ser ut som nytt. Aldri noen gang sett en så gamel motor som ser så bra ut. Kjøpte den av en her på BP for 1500 spenn, så det blir gøy og få testet den. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Ah, ok 1 stempel ja :) Trodde de hadde 2. Men var vel de litt større som hadde det kanskje :) Men kul motor er det. Ser for meg en slik på en gammal pram eller noe. Går som ei bøtte gjødsel, men er kult som fy Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Synes de 6 sylindra high tower tror jeg de heter ser helt groteske ut. Er jo helt vilt å lage en så høy motor Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 (redigert) Tower of power, kule de også :) litt lite kjøling øverst kanskje, men kule. Er vel solgt under Mariner også. Redigert 25.Juli.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Første telefon gikk til Aktiv Marin som hadde denne på lager. Tar like greit å tar bilder av monteringen igjen så kan dette bli en DIY tråd for andre som har samme problem Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Polarn - takk for denne flotte tråden. Akkurat som du skriver - det er veldig lærerikt å følge slike DIY tråder Du sa at det var to muttere for å få løs undervannshuset. ene var under kavitasjonsplata forstod jeg. Den andre - var den helt oppe under motoren? Var den da skrudd på den lange stanga som fulgte med undervannshuset? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Trodde de hadde 2. Men var vel de litt større som hadde det kanskje :) Neste størrelse var 2 sylindret, 6/7,5/9,8 ( alt etter årsmodell, gressklipper motorer IKKE inkludert ... ) Synes de 6 sylindra high tower tror jeg de heter ser helt groteske ut. Er jo helt vilt å lage en så høy motor Behind Kiekhaefer's back, chief engineer C. D. Strang started development of the inline 6 as secret project. Three 2 cylinder crankshafts were welded together and two 4 cylinder blocks had one cylinder sawed off and were welded together. A six cylinder car distributer was grafted on in place of the magneto and a new motor was born. During development it was always covered or hidden whenever Carl was around. After it had been tested and adjusted, they called Kiekhaefer down to the dock and pulled a blanket off of the prototype. At first Kiekhaefer laughed out loud!! When he was done laughing they convinced him to take it for a test run.....when he returned to the dock he is reputed to have said "It speaks with authority. Build it." Dette skjedde rundt 1955/56, de klassiske "Tower of power" motorene hold stand helt frem til 1988, så de kan ikke ha vert så dårlige ? ... litt lite kjøling øverst kanskje, men kule. Er vel solgt under Mariner også. IKKE noe kjøleproblem med de motorene hvis de er brukt på normalt vis og HAR fått korrekt service !!!.. Mariner = Mercury på alt over 60 hk + endel under 60 hk... noen av de mindre motorene kan være Yamaha eller en blanding imellom Mercury og Yamaha ... Har du fått ut ALLE rester etter den gamle impelleren ?? , kan passe på og rense opp i røret OPP til motoren ( trykkluft, hageslange, ståltråd ++ ).. HVA hadde forhandlerne på lager ?? kun impeller eller det service kittet du fikk nummeret på ? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Jeg skal kjøre igjennom med trykkluft før jeg setter det hele i sammen igjen. Spurte om de hadde impelleren, ikke kittet. Men kan spørre om de har det i stede. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Droll Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) ene var under kavitasjonsplata forstod jeg. Den andre - var den helt oppe under motoren? Var den da skrudd på den lange stanga som fulgte med undervannshuset? Ene mutteren er helt bak på motoren under cav.plata, er mutter #3 som skrues OPP i #2 som sitter i stammen ( HØYRE bilde ) Mutter nr 2 skrues NED på #2 ( VENSTRE bilde ), kan være et hakk i stammen for mutteren eller kan gå opp til under # 19 på HØYRE bilde . Ang sladre stråle... 1964 Mer60 ( 6hk , 2 sylindret ) ( mini tower... ) Arne Kjetil Redigert 26.Juli.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Beklager Droll, jeg har litt tungt for dette her. Første med 3'ern på 2'ern skjønner jeg. Men ikke den på tegningen til venstre. Kan du ta den en gang til? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Er det ikke typisk. Fått tak i impelleren, men nå finner jeg ikke igjen kila. Ingen av de hadde den heller selvsagt Noe alternativt jeg kan bruke i stede for kile? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Droll Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Beklager Droll, jeg har litt tungt for dette her. Mutter 1, nesten helt bak på motor, er merket med rødt, mutter er UNDER cav. plate. Mutter 2, nesten helt fremst på motor, er merket med grønt, mutteren er OVER cav.plate ( kan være i en egen nisje, eller helt oppe under #19 på nederste bilde ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Takk da skjønte jeg det. Jeg letter etter delenummer på bildet til venstre - derfor ble det litt tungt for meg Jeg følger med på tråden her for å lære. Synes det er mer og mer morsomt å skru sjøl. Hva er den lange stanga - nr 13 på bildet - som Polarn lurte på pakningen på toppen? Redigert 26.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Hva er den lange stanga - nr 13 på bildet - som Polarn lurte på pakningen på toppen? Drivakslingen, på noen modeller er det et spor til en O-ring ( hindre vann og trenge inn i mellom aksling og veiv.. ) Polarn... ha på et tyyynt lag med fett på sporene på drivakslingen før montering ( tynt lag, la gjerne ET spor være uten fett...) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Den kila til impelleren er borte, så jeg får ikke montert noe som helst Litt barnslig furten nå kan man si Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Droll Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Den kila til impelleren er borte, så jeg får ikke montert noe som helst Rotehue .... Hvilken type er det på denne motoren da ?? er jo ikke verre en noen minutters filing, en bit med rustfritt eller messing og vips... Finnes ikke problemer, kun utfordringer .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Må bare få furtet fra meg litt, så skal jeg se hva jeg finner på Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Ang sladre stråle... 1964 Mer60 ( 6hk , 2 sylindret ) ( mini tower... ) Arne Kjetil Baby Tower Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Hvordan er det enklest å få på kila? Legge den inntil stammen og forsøke å tre impellern over eller banke den ned mens impeller er på? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Jeiiij, jeg greide det Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.