Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Da fikk jeg kontroll stråle, skal legge ut bilder av monteringen. MEN så får jeg ikke maskinen til å gå annet enn på choke? Hva skjer her? choke betyr kvel gjør det ikke det eller er det sjok? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Hvordan er det enklest å få på kila? Legge den inntil stammen og forsøke å tre impellern over eller banke den ned mens impeller er på? Bruk litt fett/Grease i kilesporet og legg kilen inni, så sitter den. Ev en dært lim, snørr, kvae, etc etc :) Men du har jo klart det. Tenkte jeg skulle komme med tipset uansett. Stopper motoren hvis du dytter inn choken, selv om du gir gass ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Ja, skal legge ut bilder nå av hva skjer. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Fikk da laget en kile og etter mye om og men tredd impelleren neppå. Blåste rent impellerhuset med trykkluft, så ut til at det hadde vært fett rundt den pakningen der, så jeg fettet opp den igjen. Skrudde så impellerhuset på i motsatt rekkefølge med den metallplata først. Viktig å huske den tuten også. Så gjorde jeg rent de sporene som akselen skal opp i blokka på motoren og fettet de opp igjen og lot et spro på hver av de være igjen. Ble fortalt dette av Droll, aner ikke hvorfor. Når det var gjort så var det på tide å montere det hele igjen. Det viktige her er å treffe riktig slik at vanninntaket treffer røret sitt. Litt jokking så smetter det på plass og man skrur det hele sammen igjen. Husket selvfølgelig å blåse igjennom kjølevannsrøret før montering. Så var alt montert. Så var det bare å fylle badekaret sitt. Plasttønne med biltema kran i bunn for enkel tømming. Så fyra jeg den og fikk kontrollstråle så det holdt etter. Problem 2 Nå den står på choke så er det en svart plastplaste som står helt åpen. Lukker jeg den kveles motoren, derav ordet choke? Den ryker en del så jeg lurer på om det skal være sånn eller hva skjer her? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Flott hva lagde du kilen av? Er kilen del nr 24 på bildet her? at den bare går med choke - har du nye plugger? (er mitt standardsvar på 2-taktere). Redigert 26.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 POLARN, du choker når du lukker for hullet. Ingen choke, åpen, er til normal drift. Slik jeg leser det du skriver så stopper den når du stenger/choker, og det gjør den jo når motoren har gått litt. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Man bruker choke når motoren er kald og trenger ekstra feit blanding. Da ryker det ekstra. Når motoren har gått litt så dytter du choken forsiktig inn. Varm motor med choke på går ikke pent. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Ble fortalt dette av Droll, aner ikke hvorfor. Fettet er der pga korrosjon ( men den delen viste du ), for mye fett kan skape problemer når du dytter akslingen opp i veiva ( luft tett, blir en slags støtdemper effekt )... Kan også gi problemer ved demontering, men da i form av vakuum... akslingen kan suge seg GODT fast oppe i veiva ( vil fjære når en prøver og dra den ut ). Derfor lite fett + la ET spor være uten fett ( for at lufta skal kunne unnslippe ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Da får jeg prøveå laste opp en video, sikkert jeg som driter meg ut men. Droll, laget av lageret til et messing hengsel. Redigert 26.Juli.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Redigert 26.Juli.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) er choken enten eller eller kan du gi halv choke? Disse totakterne må håndteres litt med varsom hånd. Prøv å møt med litt ekstra gass når du varsomt slår av choken Om den da går fint kan det hende at tomgangsturtallet er litt for lavt. er pluggene nye? Redigert 26.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Det er enten eller. Når den står mot choke er den svarte plata helt oppe så den får masse luft. Andre vei er den helt stengt og ser ut til å få null luft. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Daffy Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 den skal være åpen under drift. Platen skal være foran når du starter den kald. Mange motorer man ikke får startet uten Choke (når den er kald) Denne motoren ser jo ny ut Tror ikke den har sett mye hverken saltvann eller sol... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 ok, bare litt missvisende i grunn. Ser jo ut til at den har choke med pilen, men det er omvendt. Ja den motoren har vært godt tatt vare på. Bare gøy å kjøpe slike motorer. Denne beholder jeg til den eller jeg tar kvelden. Men den skal få stellet sitt videre. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 vil vel si at den choken er invers da. bryteren altså Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Hei igjen Polarn, morro å se den gode gamle Merc'en igjen, selv om jeg er lettere sjokkert over den impelleren . Har du åpnet lufteskruen på tanken? Gi litt gass (gasshåndtaket til START) når du drar i gang. Hjelp eventuelt til med choke, men skru av denne så fort motoren får tenning... Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Morn du, er det deg jeg kjøpte den av? Har gjort alt jeg skal med å ha lufteskruen på tanken åpen o.s.v til og med prøvd med hele lokket av. Når den chokes, skal bryteren være mot høyre da? Setter den til start på håndtaket o.s.v Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Aquarius Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Jaja men . Må innrømme at jeg ikke husker hvilken stilling chokebryteren skal stå i, men det ser du som flere skriver over - når choke er PÅ står det sorte spjeldet foran innsuget. Prøv å pumpe litt med belgen. Den var jo steinhard av alder og hadde vel også en liten lekkasje. Kan være denne som spiller deg et puss. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Åja, nei. Tanken har jeg kjøpt ny med ny slange og belg, så det ser ut til at man blir litt lurt av det man tror er choke. Ikke rart det tok 5 drag før den startet da Ang impelleren har jeg en teori at motoren har stått så lenge at vingene har blitt limt til metallet og blitt rivd rett av ved oppstart. Ganske det er best å kjøre igjennom glykolblanding før man setter den bort? Redigert 26.Juli.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Aquarius Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Mulig det med glykolen er fornuftig ja.. Tenkte aldrig på det da den alltid har vært lagret varmt inne om vinteren. Fikk forøvrig også noen dråper olje i sylinderen ved konsevering. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Men er den mye brukt i det hele tatt? Den ser jo ut som ny. Den har fått stå inn hos meg også og det skal den videre å samt få stellet sitt. Må si jeg er imponert over hvor bra den er tatt vare på Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Aquarius Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Har da gått noen timer ja, men kun i krystallklart ferskvann. Er ikke så vanskelig å holde korrosjon borte da. Så ble jo disse motorene produsert på en tid da ting skulle vare. Og med litt stell og omtenksom bruk - så gjør de nettopp det. (Kan jo bli spennende å se om en D-motor er i samme forfatning etter like mange år.) Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.