Jump to content

Atter en krabbepost!


sunshack

Recommended Posts

Jeg var ute og lyste etter krabber for litt siden (uten noe hell forresten). Har lest igjennom diverse andre poster om lysing av krabber her på forumet, og det virker som om vi var på en god plass under de rette forholdene. Det var veldig mye tang og tare der vi lyste, vet ikke om det er riktig så ideelt i og med at det blir håpløst å se om det er krabber under uten å løfte på tanga med krabbehåven...? Men det var i alle fall godt med rur der :P

 

 

Jeg leste en eller annen plass at krabber ikke liker fullmåne, men de jeg var med på krabbefiske sa at krabbene holder seg på dypet om det ikke er "månelyst". Ja, jeg er totalt uerfaren når det kommer til krabbefiske og saltvannsfiske generelt :P Men det hadde vært kjekt å få litt "input" på det med månelys og krabber :P Er det bare "bullshit", er det kún rur som står i hodet på krabba når den krabber opp mot overflaten?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at månelys eller ikke spiller liten rolle. Rent logisk tviler jeg også på at krabber "faster" ved finvær og fullmåne. Langt viktigere er det med flo/fjære. Jeg prøver alltid å lyse krabber ved høyvann +/-. Da vil ofte også problemet med tang/tare være mindre, da det er mindre av dette jo nærmere høyvannsmerket du kommer.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg må si meg enig i at det høres tvilsomt ut at de "faster" hvis de ikke er fornøyd med været :P En anna ting jeg tenkte litt på, hvor mye vind (m/s) er ideelt for å lyse krabber? Var ikke veldig mye vind når jeg var ute, men fortsatt veldig vanskelig å se noe som helst... :/ Kanskje et spørsmål som er litt vanskelig og svare på, og avhengig av hvor man lyser, men det er så greit å kunne sjekke ut yr- eller storm.no for å se om det blåser utpå sjøen eller ikke, før man tar turen ut i båt :P

Link to post
Share on other sites

Hadde du problemer med tang og tare tyder det på at du ikke lyste ved full flo. Det må det være.

 

Lyset ditt må være bakover i forhold til retningen du beveger deg, selv 2-3 sek med lys fra lykten din får krabben til å slippe seg, evt. gjemme seg.

 

Krabbelysning er kjempegøy, så lykke til med neste forsøk :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det var faktisk flo når jeg var ute, godt mulig det ikke var full flo men... Tangen og tara var under vann, men litt vegetasjon må man vel regne med :P Uansett, ettersom jeg aldri har gjort dette før, og hører om folk som tar flere titals krabber på en tur, begynner jeg å lure på hva jeg gjorde galt. Brukte en veldig kraftig lykt drevet av et bilbatteri, drev rundt diverse skjær og lyste litt her og der, både helt oppe i vannkanten, og ned til halvannen meter (ca.). Vi var ikke spesielt forsiktige med hvordan vi lyste, så kanskje vi skremte bort krabbene? =P

 

Uansett så var det veldig spennende for en innlandsgutt og speide ned i havet etter krabber selvom vi ikke fant noen xD Gleder meg til neste forsøk :D

 

Hvis noen kommer på andre ting som vi kan ha gjort feil, er det bare å poste i vei! Alle tips tas imot med stor takk!

Link to post
Share on other sites

lyste etter krabber for litt siden

Da var det kanskje litt tidlig i sesongen å lyse krabbe, det må være skikkelig mørkt

 

Er det bare "bullshit", er det kún rur som står i hodet på krabba når den krabber opp mot overflaten?

Ja, det er rur den er ute etter, men den er forsiktig, vil ha vann over hodet, ikke for mye lys, støy(kan ikke bruke motor). Ja det var det jeg kom på i farten.

 

PS. Titalls krabber er ok, men ikke limit for hva som skjer. Vi har mange ganger tatt vel 400 krabber på natt, da måtte vi gi oss fordi det skal jo kokes, renses osv. og neste dag er man jo trøtt etter å ha vært oppe halve natten.

 

Spør lokalbefolkningen om steder krabben kan lyses, alle er tjent med at bestanden i lysningsområdet er full i mat og ikke er tom fordi all kraft har gått med til slossing om revir og små matbiter.

 

Tvi tvi til deg

Link to post
Share on other sites

Sunshack: Du sier ikke hvor du er (tror jeg). Sesongen er slik jeg har forstått det temmelig varierende langs kysten. På Sørlandet snakker de jeg kjenner om "krabbepitling" allerede i juni. Jeg kommer fra ryfylkefjordene og er vant med sen august/tidlig september som "høysesong". Ikke sikker på hvordan det forholder seg andre steder, men det finner en vel ut på "lygekrakken" på brygga...

 

Andre ting:

 

må være så godt som blikkstille for å se skikkelig (forutsetning),

bør være flo sjø, eller rundt flo sjø,

fordel med lykt under vannet (billigversjon bil-lampe på 55W i glass som tettes med silikon og monteres på kosteskaft) - men ingen forutsetning, foretrukket redskap; jernrive med litt hønsenetting oppover skaftet,

lokasjon; helst loddrett stup i sjøen ned til minst 2-3 meter om mulig - enklest å plukke da de sitter i "rurbeltet",

en må ro eller dra seg langs land, optimalt er en min 3; en ror, en lyser og en plukker (hodelykt funker også brukbart)

vi pleier å gå ut i ca. 22-tida og det tar ofte litt tid å finne "the sweet spot", men da kan en ofte plukke så "mye en vil".

 

Gudd Løkk!

Link to post
Share on other sites

(kan ikke bruke motor).

 

Og joda! I fjor var vi tre i båten, selv kjørte jeg (bakket!) tett opp til land med en lykt rettet mot propellen, de to andre lyste og pellte. Aldri opplevd mere effektiv pelling, "speed-pelling", noen gang! Brukte 12 fots jolle. Og propellen er like hel! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er i Grimstad, så det er ganske langt sør ja. Og jeg har også forstått det sånn at man kan begynne en god del tidligere her nede. Eneste problemet med å begynne så tidlig som kl 22, er at det fortsatt er temmelig lyst ute, men det må vel være veldig mørkt for å lyse krabber? Krabbehåven lagde jeg selv, av et forholdsvis kraftig kosteskaft, patent bånd til ramme, og hønsenetting. Ikke akkuratt den billigste løsningen fant jeg ut etterhvert, men den ser ut til å fungere ok selvom jeg ikke har fått prøvd den på en krabbe enda :P

 

lokasjon: Vi holdt oss ved skjær der vi kunne se opptil et par meter ned, og deretter gikk det brått rett ned mot havbunnen (så sånn ut i alle fall).

 

Forresten Fantino/Mouche, har dere hørt noe om at månelys er avgjørende for om man får krabber eller ikke? =P

Link to post
Share on other sites

Mouche, er det mye støy i området du lyser? Kan krabben ha vent seg til lydnivået?

 

Vi lyser langt fra folk, og krabben slipper seg hvis vi prater for høyt. Motor er ikke til å tenke på.

Andre krabbelysere fra området som gjennom generasjoner er vant til lysing på plassen bruker aldri motor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Er det en ny ferdig middag på trappene,fjordland. hehe

 

 

Fra spøk til revolver. På denne tiden av året er det nok lite mat i krabben og den vil nok ikke smake allverden. Krabben skal være best i månedene me R i hørte jeg på radioen i fjor. Når det gjelder å sette etter krabben nå så tror jeg no du må dypere enn om sommeren. Vet at fiskerne her oppe må dypere med teinene sine på slutten av sesongen. Hvor dypt osv vet jeg ikke...

Link to post
Share on other sites

Neida jeg er rimelig sikker på at dette er riktig.

 

Det samme gjelder jo f.eks for torsk (her er vel noen uenige, men det får så være. Unntaket er hvis du fisker velidg dypt. Som barndomsminne husker jeg at jeg dro ut i Åslundstø på sommeren hvis vi ville har torsk. Den mea var over 100 favner dyp)Videre så sier de visst det samme om blåskjell.

 

Det hele er jo egentlig ganske logisk mener jeg. Om sommeren har de god næringstilgang og får "fetet" seg godt opp. Dermed smaker de bedre utover høsten når månedene med R i begynner.

 

Grunnen til at vi spiser mest skalldyr om sommer er jo nettopp fordi det er sommer. Blir ikke samme kosen å sitte på svabergene å koke krabbe i liten kulig og sludd i september....

Link to post
Share on other sites

Det samme gjelder jo f.eks for torsk

Jeg har hørt at det er samme fisken som svømmer rundt hele året, men at det som varierer mest, er lufttemperatiren fisken oppbevares i etter at den kommer over ripa.

 

Mao, ta med en kasse is å legge fisken på, så kan du få god torsk på middagsbordet også i sommerferien :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er nok samme fisken, men se når du er på fjellet og fisker. Ørreten og røya er som regel i mye bedre hold på høsten, enn den du får i råkene når isen går på våren. Det er mye av det samme forholdet som gjelder i havet. Eller blant dyrene vi jakter på osv.

 

Grunnen til at man sier dette om torsk er hva torsken spiser når den går grunt om sommeren. Her sier vi at den smaker lysbotten. Fisken påvirkes mye av maten den får i seg, og sikkert alle andre fiskeslag også. F.eks sei og torsk som har gått i sild blir blir feitere enn hva som er normalt for artene og blir også veldig løs i fisken og har lett for å spalte seg i kjøttet.Denne fisken bør tas hånd om og spises så raskt som mulig da den forringes fort.

 

Så har du fisk som går i rauåte, ikke verdens beste kvalitet det heller.

 

Når man før en fisk over rekka så sille jeg bløgget den umiddelbart og hatt den i et kar med is og vann (får du mye fisk så bør det være rennende vann) Dette for å blø ut fisken skikkelig. Så ville jeg lagt den på is i kasser eller i kar med is og vann. Den kan gjerne blø ut i tre kvarter. (husker ikke tallene helt) Om sommeren blir det jo en vurderingssak siden det ikke er noe gost med en godt utblødd fisk som er redusert pga høy vanntemperatur.

Link to post
Share on other sites

se når du er på fjellet og fisker. Ørreten og røya er som regel i mye bedre hold på høsten, enn den du får i råkene når isen går på våren.

 

Det er nok riktig som du sier om beite og dybde på torsk, har ingen grunn til å tvile på det, og har egentlig ikke inngående greie på det heller.

 

Men har fiska endel ørret på fjellet om høsten, og der går det ett markant skille på før og etter at den har gytt synes jeg.

 

Mao den fisken du får rett før isen kommer, som fremdeles er om høsten, og ikke så lenge etter at fisken var feit og fin, er sterkt redusert i forhold til noen uker tidligere.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Der har du et veldig godt poeng. Har samme erfaringen selv. Er ikke så ofte vi er å fisker så seint på året. Er redd for at bilen skal snø inne, 15 km fra brøytet vei :-)

 

Hvis jeg ikke husker feil så slutter de vel å spise en stund før gyting, men nå har vi vel sporet laaangt av fra krabbe som tråden egentlig handler om...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...