theppan07 Startet 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2010 Vi har hatt flere diskusjoner, men mangler fasitt svaret. Kan man miste bilsertifikatet ved grove lovbrudd på sjøen som feks. uaktsom kjøring, kjøring med stor promille? Hvor grov må overtredelsen i såfall være. Kan noen gi konkrete reelle eksempler? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Jeg vet om et eksempel der båtfører i drittfylla kjørte ned en stake, og ble tauet inn til utvidet promillekontroll.Det fikk ikkenoe følger for førerkortet på bil. Dette er jo helt på trynet, da han knakk staken, og fikk den tredd en halv meter inn i dekket på båen sin.Hva om det hadde vært en jolle med noen unger i som vedkommende ikke hadde sett? Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 (redigert) Tom Rør...ta deg sammen. Vær edru når du poster. Du kan ikke mene i fullt allvor at dette, ditt eksempel, skal straffes med inndraging av førerkortet for bil? Godt rettsstaten Norge har kommet noe lenger enn du synes er greit. ...makan.... Redigert 24.Juli.2010 av DuikerMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 (redigert) For dumt til å kommentere!Beklager. Trudde du mente at jeg bløffet. Redigert 24.Juli.2010 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 [sitatslettet] Tom Rør...ta deg sammen. Vær edru når du poster. Du kan ikke mene i fullt allvor at dette, ditt eksempel, skal straffes med inndraging av førerkortet for bil? Godt rettsstaten Norge har kommet noe lenger enn du synes er greit. ...makan.... Vil du møte dritfulle folk i full fart i halvsvime på sjøen? Håper du tuller med meg! [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
DuikerMan Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 (redigert) Tom Rør...er du rørlegger eller jurist? Eller driver du selvjustis? Det du 'sier' her er jo at når man blir tatt på sjøen i 'dritfylla' så er det OK å inndra alle sertifikater, den på bil inklusiv. Kan du vise til noen rettspraksis på området? Det er rikig at myndighetetene kan vurdere deg som uegnet til retten å føre motorkjøretøy pga. man ikke er edruelig. Men DET er ingen automatikk i det. Og om jeg vil møte halvfulle svimete folk på sjøen? Selvfølgelig vil jeg det, jeg MÅ det, fordi jeg lever i en virkelig verden, og møter daglig fyllekjørere på sjøen. Jeg og du har ikke noe valg. Men det er ikke dermed sagt at jeg synes det er OK at de frataes rettighten til å kjøre bil, om de er edru da. Det synes imidlretid du er helt greit. En skal straffes for den forbrytelsen / forseelsen en har gjort. Så kan du og alle andre like det eller ikke....jeg kaller det DEMOKRATI...og en rettstat... Redigert 24.Juli.2010 av DuikerMan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sailing Moana Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Ved manglende edruelighet kan en miste retten til førerkort for bil. Båtkjøring i stupfylla er et eksempel på manglende edruelighet i mine øyne. Sak fra VG: Mistet førerkort pga manglende edruelighet Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
DuikerMan Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Vi har hatt flere diskusjoner, men mangler fasitt svaret. Kan man miste bilsertifikatet ved grove lovbrudd på sjøen som feks. uaktsom kjøring, kjøring med stor promille? Hvor grov må overtredelsen i såfall være. Kan noen gi konkrete reelle eksempler? ...ja selvfølgelig kan man det, miste sertifikatet på bil. Det er opptil myndigheten å vurdere, og ikke vi her på båtplassen, meg og Tom Rør inklusiv. Ikke tulle med myndighetenm de er mere lunefulle enn man skulle tro. Ved gjentatte brudd på promillelovgivningen kan myndigheten gå inn og kvalifisere deg som uegnet til å føre både båt og bil. Står helt klart i loven. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Kan du vise til noen rettspraksis på området? Det er rikig at myndighetetene kan vurdere deg som uegnet til retten å føre motorkjøretøy pga. man ikke er edruelig. Men DET er ingen automatikk i det. Nei, det er ikke noen automatikk, men det finnes rettspraksis, mener å huske det var en sak i fjor hvor en ung mann ble fratatt sertifikat på bil fordi han hadde hatt mange fester i sin leilighet utover den tiden som politiet fant akseptabel. Men det er ikke dermed sagt at jeg synes det er OK at de frataes rettighten til å kjøre bil, om de er edru da. Det synes imidlretid du er helt greit. En skal straffes for den forbrytelsen / forseelsen en har gjort. Så kan du og alle andre like det eller ikke....jeg kaller det DEMOKRATI...og en rettstat... Jeg er enig i at det ikke skal være OK at man skal fratas rettigheter som ikke har noe med den forseelsen/lovbrudd en har begått, men ser ikke helt koblingen til demokrati?!? Rettstat, jepp Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 [sitatslettet] Tom Rør...er du rørlegger eller jurist? Eller driver du selvjustis? Det du 'sier' her er jo at når man blir tatt på sjøen i 'dritfylla' så er det OK å inndra alle sertifikater, den på bil inklusiv. Kan du vise til noen rettspraksis på området? Det er rikig at myndighetetene kan vurdere deg som uegnet til retten å føre motorkjøretøy pga. man ikke er edruelig. Men DET er ingen automatikk i det. Og om jeg vil møte halvfulle svimete folk på sjøen? Selvfølgelig vil jeg det, jeg MÅ det, fordi jeg lever i en virkelig verden, og møter daglig fyllekjørere på sjøen. Jeg og du har ikke noe valg. Men det er ikke dermed sagt at jeg synes det er OK at de frataes rettighten til å kjøre bil, om de er edru da. Det synes imidlretid du er helt greit. En skal straffes for den forbrytelsen / forseelsen en har gjort. Så kan du og alle andre like det eller ikke....jeg kaller det DEMOKRATI...og en rettstat... Jeg svarte på trådstarters spørsmål om man kunne miste lappen på bil ved å gjøre gale ting på sjøen, og refererte til en spesifikk sak.Hva jeg mener har egentlig ikke så mye med saken å gjøre. Jeg synes også at graden av alvorlighet bør ha noe å si i forhold til følger for rett til å føre motoriserte framkomstmidler. Det er min demokratiske rett å mene det. [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Jeg svarte på trådstarters spørsmål... ...Og du svarte rett. JA man kan miste førerkort for alle motorkjøretøyer om du anses som uegnet til å inneha et slikt. Det kan skyldes helsemessige årsaker eller andre forhold. Synes personlig det er helt ok. Tror egentlig DuikerMan er en som elsker å provosere for å få til en "het" diskusjon Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 [sitatslettet] ...Og du svarte rett. JA man kan miste førerkort for alle motorkjøretøyer om du anses som uegnet til å inneha et slikt. Det kan skyldes helsemessige årsaker eller andre forhold. Synes personlig det er helt ok. Tror egentlig DuikerMan er en som elsker å provosere for å få til en "het" diskusjon Ja, og jeg gikk rett på [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 [sitatslettet] Hvis du møter meg på havet og jeg hører på en filipinsk artist som heter Freddie Aguilar da er jeg dritings, så da kan dere bare ringe etter lensmann å få meg arrestert. Fordi du er full, eller fordi du hører på Freddie? [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Jeg fikk flashback nå, siden jeg prøvde karaoke etter fillipinske låter på nettet en gang, og som du sier så funker det best når man er litt "svimmel". På en annen side så var jo Freddie flink da! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 [sitatslettet] Ja han kan synge, men det kan ikke jeg. Det fikk jeg høre at jeg heller ikke kunne! [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Jeg er dritings når jeg hører på filipinsk musikk, det er vel ingen etniske nordmenn som hører på slikt i edru tilstand. Neppe.. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Kan man miste bilsertifikatet ved grove lovbrudd på sjøen som feks. uaktsom kjøring, kjøring med stor promille? ? Ja, uten snev av tvil. Hvor grov må overtredelsen i såfall være. Kan noen gi konkrete reelle eksempler Skjønnsmessig avgjørelse, litt avhengig av omstendighetene, kvinnelig/mannlig dommer, ikke minst advokatens kompetanse, landsdel, samt alt det andre som dessverre gjør juss komplett uforutsigbart ! Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Takk for svar. Da er det altså mulig, men ikke vanlig. :) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Ser ut som om jeg må bli flinkere til å sitere.Sånn går det når man ikke har dataforståelsen skikkelig inne. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Hørte om en som fikk lappen fratatt på grunn av fyllekjøring på tråsykkel i Oslo... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Tom Rør Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Hørte om en som fikk Jo men det var på veien, og det skilles nok litt på det, og på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.