Marko Startet 24.Juli.2010 Del på Facebook Startet 24.Juli.2010 Jeg har over tid fulgt med her på båtplassen, og har lagt merke til at det er mange vettuge folk her. Nå lurer jeg på om det er noen som kan gi meg et råd. Min frue og jeg er nå pensjonister. Vi er bosatt et sted i Nordland. Barna våre har nå flyttet sørover og bor på forskjellige steder i Vestfold. Vi er begge to glade i båtliv og fiske. Kysten her nord er helt eventyrlig og fisket likeså. Får alltid mer fisk enn jeg trenger, og må alltid stoppe å fiske for å unngå å få for mye arbeid når vi kommer hjem. Nordlandskysten er verdens flotteste med strender og holmer i overflod. Finner du ei strand eller holme med en båt fortøyd utenfor, drar du heller til neste hvor du får stranda eller holmen helt for deg selv. Men det er alltid et men, er det ikke? I vårt tilfelle er det klimaet. Denne sommeren har vært helt forferdelig. Hva nytter det med alle disse positive sidene ved Nordland når sydvesten skummer bølgene og regnet motiverer mest til inneliv. Og blir det er lite opphold og en drister seg ut og gløtter mot vest for å se hvor er neste byge, så kaster horder av uthungrede knott seg over deg og skal ta igjen for at du ikke har vist deg ute den siste uka. Så det vi lurer på. Finnes det et paradis i Norge med stabilt godt sommerklima hvor knotten ikke spiser deg opp? Skulle det være gode fiskemuligheter er det av det positive, men en kan vel ikke få alt her i verden. Men nødvendig er det at det er muligheter til å få en båtplass innen rimelig tid for en innflytter. Skulle også folk være hyggelig og åpne overfor noen forfrosne og vasstrukne nordlendinger, vil det være av det gode og ikke å forakte hvis vi forlater gode venner her oppe. Siden avstanden til utflyttede barn ikke bør være for stor, tenker vi spesielt på kysten sørover fra Vestfold: Telemark og Agderfylkene. Så hva sier dere som er lokalkjent, finnes det et slikt tilnærmet paradis? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 (redigert) Velkommen til BP. For ikke å være alt for beskjeden kan jeg anbefale Bamble i Telemark. Spesielt Langesund og Stathelle området kan anbefales. Her har du en aldeles fantastisk kystlinje i tillegg til kort vei til fjellet om du ønsker det. Kommunen ligger midt i mellom Oslo og Kristiansand. Tror det må bo opp til flere hundre nordlendinger i Bamble Kommune. Om det kommer noen til så skal i alle fall jeg ønske de velkommen. Redigert 24.Juli.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 vil også anbefale telemark, er akkurat kommet hjem fra 10 dager i paradisbukten og andedammen, begge rett ved langesund.. fint vær og ingen insekter Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Tror det må bo opp til flere hundre nordlendinger i Bamble Kommune. Om det kommer noen til så skal i alle fall jeg ønske de velkommen. Uansett hvor i Norge man er, er det vel noen hundre nordlendinger i nærheten. Grunnet klimaet i nord er det jo tross alt vi som har befolket dette landet Har selv bodd ca. 15 år i Tønsberg, og vil tro strekningen mellom Tønsberg og Stavern vil by på mange fristende steder. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 som flere nevner, har hytte ved langesund, ofte fint vær, men igjen ofte litt sjø, men som nordlending skremmer vel ikke det. nesten kjedelig å fiske da du alltid for så mye. er endel rimelige steder i brevik med boplikt, og de ligger idyllisk/skjermet til, så rett ut fjorden er du i langesund og åpent hav med fisk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Og den mest solrike kystlinjen strekker seg i en bue fra ca. Stavernsodden og over mot Sydkoster. Det er sikkert en statistisk årsak til at Meterologisk Institutt en årrekke leide (kanskje fremdeles leier) Stavernsodden fyr som feriehjem. Så det er mange bra plasser på østsiden av Oslofjorden også. Men det er ikke så mye fisk igjen. Makrellen på ettersommeren er dog en sikker gjest. Personlig blir jeg dønn lei makrell etter å ha satt til livs et par kilo over noen dager. En annen ting er at vi her sydpå kan hoppe i havet om sommeren uten å få hjertestans. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 24.Juli.2010 Del på Facebook Svart 24.Juli.2010 Larvik, naturligvis! Flest soldager på sommeren, og mildt klima på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Marko Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Takker for mange fine svar, men hvordan er det med båtplass? Hvor kan man som innflytter regne med å kunne få båtplass? Har lest at flere steder langs solkysten må man stå i kø i lengere tid for å få en plass. Men gjelder det over alt? Trodde det var fritt for fisk i Oslofjorden? Angående makrell, i motsetning til nordlendinger flest elsker vi makrell. Heldigvis er den blitt mer og mer vanlig her nord også. Vi spiser den både kokt og stekt. Den er også nydelig som røkt. Har et gammelt kjøleskap som jeg bruker som røkerom. Fungerer ypperlig og min kaldrøkte makrell er etterspurt hos venner og familie. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Ikke noe problem å få båtplass i Telemark (Grenland) for tiden. Så det er bare å ta med seg båten å komme! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Nå ser jeg at det er ingen som har belyst knottplagen her sydpå. Har ikke sett en knott på flere år, den er sjeldnere enn koketorsken. Ellers så er jo dette med båtplass en utfordring på kyststrekningen Stavern til Sydkoster. Selv om det i Strömstad (den nye delen av kongeriket Norge, ikke erobret, men kjøpt opp)ser ut til å være en hel del ledig. Mange ivrer for Telemarkkysten, det er slett ikke noe dumt valg heller. Jeg hadde en tur til Toscana for et par uker siden. 20 mil sammenhengende sandstrand, glødende varm. Lengta hjem til kaldt vann og brennmaneter her oppe etter en dag ved Middelhavet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Når det gjelder Agder så er vel det å få båtplass stort sett et sorgens kapittel og meget vanskelig, kommer selvfølgelig litt an på størrelse båt vi snakker om. Mitt favorittområde (også med tanke på bosetning!)er strekningen Grimstad til Kristiansand og stedet med stor S er Lillesand hvor jeg nå sitter og ser utover fjorden. Kjenner også Telemark/Bamble godt siden jeg som sommergjest har oppholdt meg der totalt i det som tilsvarer 6 år sammenlagt, ikke samme sjarmen som lenger "nede", etter mitt syn. Har fortsatt hytte i Kragerø. Et alternativ til båtplass fra dag 1 er jo å ha en båt som man kan ha på henger, og det fungerer utmerket her i byen (Lillesand). Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hansi Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) Ikke noe problem å få båtplass i Telemark (Grenland) for tiden. Så det er bare å ta med seg båten å komme! Båtplasser i regi av båtforening / kommune er ikke hyllevare for å si det slik, må nok stå på venteliste. Når det gjelder båtplasser i regi av private aktører / marinaer stiller saken seg annerledes. Der kan en nok få kjøpt seg inn på dagen om det er ønskelig. Redigert 25.Juli.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Når det gjelder knottplagen langs sørlandskysten så forekommer den bare på steder med myrlendt terreng. Dette finner man f. eks. på Rapentangen utenfor Kragerø. Selv har vi et vennepar som kjøpte hytter der for noen år siden. Hytta var fin, utsikten upåklagelig, men den første helgen de var der fant han kona si sittende gråtende da hun hadde oppdaget at det nesten var umulig å oppholde seg utendørs når det var ugunstig vær. Uten vind flyr ikke knotten, med for mye vind flyr den heller ikke, men med litt drag i lufta er den der..... Så, sjekk om det er myrlengt landskap i nærheten, er det ikke det så er knotten ikke noe problem. Hold deg også unne områder med mye kuer(f.eks. Jomfruland), der tusser det av veps. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Marko Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Båtplasser i regi av båtforening / kommune er ikke hyllevare for å si det slik, må nok stå på venteliste. Når det gjelder båtplasser i regi av private aktører / marinaer stiller saken seg annerledes. Der kan en nok få kjøpt seg inn på dagen om det er ønskelig. Men da er vel prisen tilsvarende høy? Sitér dette innlegget Link to post
Marko Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Uten vind flyr ikke knotten, med for mye vind flyr den heller ikke, men med litt drag i lufta er den der Min erfaring, som er omfattende når det gjelder knott, er at den liker stille og fuktig og mildt vær. Med litt vind får den problemer, den blåser rett og slett vekk. Knotten er den verste, mye verre enn klegg og mygg. Den er over alt, i håret, i nesen, den kryper inn under klærne og inn i ørene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 På høyde med en bra familiebil. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Jeg er fra Nordnorge blant mange andre som bor i Tønsberg, vi flyttet ned hit pågrunn av båtlivet alene dengang vi flyttet. her er det ikke knott og mygg og slikt men det er en veldig fin skjærgård. Har aldri forsøkt å fiske her men det er mange rundt meg som haler opp fisk, krabber osv så forholdene er nok fine til det. Båtplasser er null problem her i kommunen, til en mindre båt så tror jeg neppe det er problemer å finne en overkommelig båtplass, større båter må nok derimot ut og leie hos firmaer som driver med båtplass og da blir prisen deretter. I havnen jeg ligger tror jeg vanlig pris er rundt 4500.- pr breddemeter for sommerplass. Ellers kan man kjøpe plass for rundt 50000.- pr breddemeter men da kommer det ofte i tillegg til avgift for vaktmester,renovasjon,forsikring av brygge osv som gjerne renner på med en 1000.-lapp pr breddemeter. Livet er for kort til å bo et sted der man ikke kan utøve det man brenner for å gjøre, dessuten så er det ikke ulovlig å flytte tilbake om noen år om man ikke trives. Det er bare å kaste dere ut i det. Alternativt, kjøp en stor båt og flytt ombord det er som å være på ferie hver gang man kommer "hjem" Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Alternativt, kjøp en stor båt og flytt ombord det er som å være på ferie hver gang man kommer "hjem" :yesnod: Absolutt. foreløpig så koser jeg Ræva (for å si det folkelig)av meg når jeg er hjemme. Er på tur i 5 uker i strekk, hver fri periode fra jobben. Vil også støtte Enzo om at Vestfold kysten spessielt Tønsberg område og Sandefjord (bortsett fra Sandefjords fjorden)har masse fine plasser for både dagsturer og overnattinger. Rimelige Komunale båtplasser er det vel manko på, iallefall hvis man skal ha en 3,5mtr eller større. Private plasser kan en få nærmest på dagen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) Flytt nære ungene. Snart kommer det kanskje barnebarn - og da er det hyggelig for alle at besteforeldrene er i nærheten. En bestefar som drar med seg lillemann på fisketur er drømmen for mange småttinger Om det er Vestfold eller Østfold tror jeg er hipp som happ. Jeg bor i Moss og drar vi til høyre har vi hele Vestfold og Sørlandet for oss. Og holder vi til venste har vi hele Hvaler og Svenskekysten nedover. Skjønner ikke at det kan bli bedre jeg Samtidig er man nære både kultur og kommunikasjonsknutepunkter ved at man max er 1,5 timer fra Oslo. Og liker dere litt snø om vinteren er avstanden til skiløypene og fjellet kort. Redigert 25.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marko Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Jeg takker for alle gode forslag og tips. Får se hva det blir til. Hadde forresten en kjempefin båttur i nydelig vær i dag. Det skal ikke mange slike godværsdager til så glemmer man fort alle de grå. Det er som med haren: Om vinteren sier han: Hutte meg tu, lever jeg til sommeren skal jeg bygge meg hus. Men når sommeren kommer sier han: Hus i hver busk, hus i hver busk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 (redigert) Tror det må bo opp til flere hundre nordlendinger i Bamble Kommune. Om det kommer noen til så skal i alle fall jeg ønske de velkommen. Det værste er jo at vi trives også... selv om jeg nok ikke er ekte nordlending geografisk sett siden jeg er finnmarking, men for søringer så regnes vel alt fra Nord Norge for "nordlendinger"... men at solkysten her i Bamble er vakkert som utgangspunkt for båtlivet sommer som vinter er det liten tvil om.. Redigert 25.Juli.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Det værste er jo at vi trives også. dere ja. Det er vel værre med urinnvånerne i Bamble etter at dere har invadert skjønnhetene deres Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Selvsagt er vi det... Vi klorer oss fast der det er sol og ikke mygg eller knott og annen djevelskap.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Baatlaus Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Men da er vel prisen tilsvarende høy? Om du mener ca 5000 pr breddemeter er høy så. Synes selv ikke det er så ille! ;) Har selv kjøpt 4 meter lysåpning for kr 20 000 å 3000 i året inkl strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Som jeg har nevnt i tidligere tråder så er prisen på nye båtplasser i Asker, Leangbukta, beregnet til ca 30.000 per breddemeter. Dette er en utvidelse av eksisterende havn med utfylling i sjøen, grunnen er kommunal og driftes av en non-profit båtforening og dekker de reelle utgiftene til utvikling av de nye plassene. Nå blir dette en flott havn med god infrastruktur, parkerinsplasser, båtrampe osv osv, men som sagt er dette den virkelig utgiften/kostnaden i denne havnen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.