Tom Rør Startet 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2010 Det har lyst en lampe i båten min som sier "fault" ifbm. landstrømmen.Dette er bare tilfelle her hjemme, mens det i Holland,Danmark,England eller Sverige ikke har lyst en eneste gang. Hva kan dette komme av? Er det forskjell på strømmen i Norge og andre land? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 (redigert) KAN være at vi har IT nett i Norge også er det TN (?) nett i resten av Europa? Det har noe med hvordan jord er koblet Og ja, vi har et helt spesielt strøm opplegg i Norge http://no.wikipedia.org/wiki/IT-nett Redigert 24.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Det eneste må vel være strømspenningen. Båten er jo hentet i England, så kanskje den er litt fin på det? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 KAN være at vi har IT nett i Norge også er det TN (?) nett i resten av Europa? Det har noe med hvordan jord er koblet Da må jeg få noen til å se på det.Får håpe det ikke er farlig på noe vis? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 (redigert) Tja - send en IM til EvitaIV - han har forsket litt mer på dette. Her er det Mastervolt sier om el anlegget i min båt Skillnaden i systemen är att Norge inte har någon igentlig ”jord” i sitt nät samt att det är en ”aktiv” nolla. Eftersom Mastervolts skiljetransformator skiljer 100% på både nolla och fas så har inte detta någon praktisk skillnad i Norge jämfört med i Sverige. Den enda skillnaden är om båten står på land och man grejar med båten på marken och använder ström från båten, detta är något som man alltid skall avråda kunderna från. Elsystemet i Era båtar skall alltså fungera perfekt även i Norge. Jeg vet jo ikke om du har et slikt system som meg. Jeg har hatt mye tæring på anodene. Nå røk skilletrafoen vår for noen dager siden - det skal bli spennende å se om tæringen blir mindre med ny skilletrafo jegligerdegogså - dette handler ikke om ledningene - det handler om hvordan ledningene er koblet i boksene på land og i båten. TOmRør - hva er den lampa som lyser da? Varsler den jordfeil? Redigert 24.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Jeg bruker adaptere fra Engelsk til norsk kontakt. og det virker jo som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 dette handler ikke om adaptere eller hvilke ledninger eller spenningen. Jeg målte for noen dager siden spenningen i et svensk landstrøm anlegg - og den var fra 218 til 223V inn i kabelen min. Hadde du hatt et amerikansk landstrømanlegg for 110V hadde det nok vært litt annerledes Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Jeg synes anodene har tæret bra hos meg også, men får se til høsten om det har vært mer enn vanlig på en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 mine på flapsene var borte etter 3 måneder i sjøen. ligger stort sett alltid med landstrøm koblet til. Vi har skilletrafo på landstrømmen som skal ta bort egen galvanisk tæring. Spørsmålet er jo hva som er i vannet fra andre båter. Jeg vurderer å sette på VP's anti corrosion system. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Anlegget i båten er polarisert og varselinnretningen er noe ABYC krever for å få slike anlegg godkjente i USA. Det er imidlertid en rekke båter med dette systemet som ikke er lovlige innenfor EU fordi tilsynsmyndigheten sover. Jeg sendte en mail om dette til Sjo for ca 10 år siden uten at de skjønte problemet. Nå er imidlertid DSB tilsynsmyndighet for fritidsbåter i Norge, og jeg har derfor diskutert problemet på ny. De har samme syn som meg på dette, som er at mange av disse båtene er CE merket feil og derfor ulovlige. Er det Rina som har merket båten din Tom. (står på skiltet ved førerposisjon). Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Det kan ha med måten nettet er laget på... I TN-nettet som de fleste andre land i Europa benytter er spenningen 380-400V mellom fasene. Dette nettet har alltid en N-leder som ideelt sett ligger på samme spenningsnivå som jordlederen. 220V fås ved å koble lasten mellom N-leder og en av faselederne. I landstrømskabelen har du dermed en leder som under ideelle forhold ligger til jord og en som har 220V mot jord. I slike nett kan det være interessant å ha en overvåkning som sier fra om N- og fase er byttet om. I Norge har vi mange steder IT-nett med 220V mellom fasene. I landstømskabelen er det dermed to ledere som begge ideelt sett ligger med 127V mot jord. Dermed får overvåkningen problemer... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Jeg vurderer å sette på VP's anti corrosion system. Den vurderingen bør du la få utløp i installering av systemet. Det virker som at systemet til Volvo fungerer bra. Så på en båt i fjor som hadde fått 'galloperende tæring'. Drev og drevplater, tilt- og styresylindere hadde blitt spist opp i løpet av noen få sommermåneder. Denne båten hadde ikke systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 (redigert) Som nevnt over. Amerikanske båter har en "polarity reversed" lampe (også de med original 220V landstrøm). Dette emnet har vært diskutert tidligere. Løsningen for å slukke denne lampen er,om du har en SHUKO plugg (standardplugg) på ledningen å snu denne 180 grader i kontakten. Om du har en 3 pinners CEE plugg tipper jeg du må [få en godkjent installatør til å] bytte om på de strømførende ledningene. Redigert 24.Juli.2010 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Anlegget i båten er polarisert og varselinnretningen er noe ABYC krever for å få slike anlegg godkjente i USA. Det er imidlertid en rekke båter med dette systemet som ikke er lovlige innenfor EU fordi tilsynsmyndigheten sover. Jeg sendte en mail om dette til Sjo for ca 10 år siden uten at de skjønte problemet. Nå er imidlertid DSB tilsynsmyndighet for fritidsbåter i Norge, og jeg har derfor diskutert problemet på ny. De har samme syn som meg på dette, som er at mange av disse båtene er CE merket feil og derfor ulovlige. Er det Rina som har merket båten din Tom. (står på skiltet ved førerposisjon). Båten er Produsert i England, så det bør jo være etter europeisk standard? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Og som nevnt over er ikke nødvendigvis europeisk standard det samme som norsk standard. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Og som nevnt over er ikke nødvendigvis europeisk standard det samme som norsk standard. Neida, men den er ikke ce godkjent av Rina, da den er fabrikkprodusert og godkjent i England. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Har du strøm i båten når det lyser "fault"? Prøv å snu kontakten 180 grader og se om lyset forsvinner. Såvidt jeg husker fra de forrige trådene er restaurantversjonsforklaringen på dette at norsk standard ikke operer med en "live" og en " neutral" ledning i kabelen, men med to "live" (som begge har drøyt 115V forskjell fra jord, og 230V seg imellom). Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
logget av Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Båter som settes ut på EU markedet skal tilfredstille de samme byggestandarder. Det er jo det som er problemet, at det elektriske systemet som er i båten kanskje ikke tilfredsstiller byggestandarden for vekselstrøm selv om båten er CE merket. Om båten er bygget i UK trenger den ikke å være gogkjent av et selskap i UK, akkurat som DNV kan godkjenne i utlandet. http://www.rina.org/EN/CATEGORIE_SERVIZI/Certificazione/SERVIZI/marcatura_ce_diporto.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Anlegget i båten er polarisert og varselinnretningen er noe ABYC krever for å få slike anlegg godkjente i USA. .... ... som er at mange av disse båtene er CE merket feil og derfor ulovlige. .... Kan du forklare hva som er forskjellen på et anlegg som er polarisert og et som ikke er det? Hvilke konsekvenser får det for forbrukere som kobles til et polarisert anlegg og som ikke er beregnet for det (om noe slikt finnes). Om det er slik at forbrukere som kobles til lykkelig spiser den strømmen det får så lenge det er riktig voltstyrke og frekvens, så er det vel bare å nappe ut varsellampa? Eller er det slik at dette er skadelig? Jeg formoder at du med siste mener at disse båtene er feilaktig godkjent og ikke merket feil? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
lippert Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Har du strøm i båten når det lyser "fault"? Prøv å snu kontakten 180 grader og se om lyset forsvinner. ). Var uten strøm i gjestehavna i Strømstad. Snudde kontakten og alt var i orden..... Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Snudde kontakten og alt var i orden..... Så, du bruker altså ikke godkjent CEE stikkkontakt men vanlig støpsel?? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
lippert Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Jepp, blir ofte sånn når to deler et uttak :-) Men nå finnes det jo fortsatt landstrømsanlegg som bruker vanlig kontakt da. Ikke bare skal man bruke CEE, det skal jo være sammenhengende ledning fra uttak til båt, ingen skjøter Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.