Jump to content

Hva er forskjellen på Svenske og Norske landstrømanlegg?

Tom Rør

Recommended Posts

Tja - send en IM til EvitaIV - han har forsket litt mer på dette.

Her er det Mastervolt sier om el anlegget i min båt

Skillnaden i systemen är att Norge inte har någon igentlig ”jord” i sitt nät samt att det är en ”aktiv” nolla.

Eftersom Mastervolts skiljetransformator skiljer 100% på både nolla och fas så har inte detta någon praktisk skillnad i Norge jämfört med i Sverige.

Den enda skillnaden är om båten står på land och man grejar med båten på marken och använder ström från båten, detta är något som man alltid skall avråda kunderna från.

Elsystemet i Era båtar skall alltså fungera perfekt även i Norge.

Jeg vet jo ikke om du har et slikt system som meg. Jeg har hatt mye tæring på anodene. Nå røk skilletrafoen vår for noen dager siden - det skal bli spennende å se om tæringen blir mindre med ny skilletrafo

jegligerdegogså - dette handler ikke om ledningene - det handler om hvordan ledningene er koblet i boksene på land og i båten.

TOmRør - hva er den lampa som lyser da? Varsler den jordfeil?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Anlegget i båten er polarisert og varselinnretningen er noe ABYC krever for å få slike anlegg godkjente i USA. Det er imidlertid en rekke båter med dette systemet som ikke er lovlige innenfor EU fordi tilsynsmyndigheten sover.

Jeg sendte en mail om dette til Sjo for ca 10 år siden uten at de skjønte problemet.

Nå er imidlertid DSB tilsynsmyndighet for fritidsbåter i Norge, og jeg har derfor diskutert problemet på ny. De har samme syn som meg på dette, som er at mange av disse båtene er CE merket feil og derfor ulovlige.

Er det Rina som har merket båten din Tom. (står på skiltet ved førerposisjon).

Det kan ha med måten nettet er laget på... I TN-nettet som de fleste andre land i Europa benytter er spenningen 380-400V mellom fasene. Dette nettet har alltid en N-leder som ideelt sett ligger på samme spenningsnivå som jordlederen. 220V fås ved å koble lasten mellom N-leder og en av faselederne. I landstrømskabelen har du dermed en leder som under ideelle forhold ligger til jord og en som har 220V mot jord. I slike nett kan det være interessant å ha en overvåkning som sier fra om N- og fase er byttet om.

I Norge har vi mange steder IT-nett med 220V mellom fasene. I landstømskabelen er det dermed to ledere som begge ideelt sett ligger med 127V mot jord. Dermed får overvåkningen problemer...

Jeg vurderer å sette på VP's anti corrosion system.

Den vurderingen bør du la få utløp i installering av systemet. Det virker som at systemet til Volvo fungerer bra. Så på en båt i fjor som hadde fått 'galloperende tæring'. Drev og drevplater, tilt- og styresylindere hadde blitt spist opp i løpet av noen få sommermåneder. Denne båten hadde ikke systemet.

Som nevnt over. Amerikanske båter har en "polarity reversed" lampe (også de med original 220V landstrøm). Dette emnet har vært diskutert tidligere. Løsningen for å slukke denne lampen er,om du har en SHUKO plugg (standardplugg) på ledningen å snu denne 180 grader i kontakten. Om du har en 3 pinners CEE plugg tipper jeg du må [få en godkjent installatør til å] bytte om på de strømførende ledningene.

Redigert av Whistler (see edit history)

Anlegget i båten er polarisert og varselinnretningen er noe ABYC krever for å få slike anlegg godkjente i USA. Det er imidlertid en rekke båter med dette systemet som ikke er lovlige innenfor EU fordi tilsynsmyndigheten sover.

Jeg sendte en mail om dette til Sjo for ca 10 år siden uten at de skjønte problemet.

Nå er imidlertid DSB tilsynsmyndighet for fritidsbåter i Norge, og jeg har derfor diskutert problemet på ny. De har samme syn som meg på dette, som er at mange av disse båtene er CE merket feil og derfor ulovlige.

Er det Rina som har merket båten din Tom. (står på skiltet ved førerposisjon).

Båten er Produsert i England, så det bør jo være etter europeisk standard?

Har du strøm i båten når det lyser "fault"? Prøv å snu kontakten 180 grader og se om lyset forsvinner. Såvidt jeg husker fra de forrige trådene er restaurantversjonsforklaringen på dette at norsk standard ikke operer med en "live" og en " neutral" ledning i kabelen, men med to "live" (som begge har drøyt 115V forskjell fra jord, og 230V seg imellom).

Båter som settes ut på EU markedet skal tilfredstille de samme byggestandarder.

Det er jo det som er problemet, at det elektriske systemet som er i båten kanskje ikke tilfredsstiller byggestandarden for vekselstrøm selv om båten er CE merket.

Om båten er bygget i UK trenger den ikke å være gogkjent av et selskap i UK, akkurat som DNV kan godkjenne i utlandet.

http://www.rina.org/EN/CATEGORIE_SERVIZI/Certificazione/SERVIZI/marcatura_ce_diporto.aspx

Anlegget i båten er polarisert og varselinnretningen er noe ABYC krever for å få slike anlegg godkjente i USA. ....

... som er at mange av disse båtene er CE merket feil og derfor ulovlige.

....

Kan du forklare hva som er forskjellen på et anlegg som er polarisert og et som ikke er det? Hvilke konsekvenser får det for forbrukere som kobles til et polarisert anlegg og som ikke er beregnet for det (om noe slikt finnes).

Om det er slik at forbrukere som kobles til lykkelig spiser den strømmen det får så lenge det er riktig voltstyrke og frekvens, så er det vel bare å nappe ut varsellampa? Eller er det slik at dette er skadelig?

Jeg formoder at du med siste mener at disse båtene er feilaktig godkjent og ikke merket feil?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...