Jump to content

Mercury 75hk 2 takt med tikking i motor, uten mindre effekt

Al Bubba

Recommended Posts

Har en 92 mod 75hk 2 takt hvor det tikker i motor, høres ut som om det er noe som ligger inntil og slår.

Har hatt ettersyn på motoren i dag og ser det pippler vann ut av termostathus, men kan det være at termostaten står og slår i takt med at turtallet økes slik at lyden blir mer fremtredende ?

Lyden kom helt plutselig etter oppstart ca 1 time etter at vi hadde brukt den sist.

Jeg er litt i villrede her. Det kan jo ikke være ventiltikking ettersom det er en 2 takter. Og det som roterer i motoren din er jo koblet til veivakselen. Om klikkingen følger turtallet vil jeg tro at det er noe i den gata der.

MEN om lyden bare er der når motoren er i gear vil jeg tro at det kan være noe som er relatert til gearet ditt. Kanskje du kan føle noen vibrasjon i gearhuset?

Har du bare sånn for orderns skyld sjekket at det ikke henger noe rundt propellen og at denne sitter fast som den skal?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

lenge siden du sjekket gearoljen?

Når det er sagt hadde jeg en Mercury 50 (91 modell) i et par år som tikket uten at noen vet hvorfor.

mener den kun tikket på lavere turtall.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Første bud måtte være å finne ut HVOR lyden kommer ifra, har du et diy stetoskop ?? ( stor skruetrekker :yesnod: )skafte imot øret og spissen imot blokka ...

Ellers...

Ta en "quick and dirty" sjekk av råde lagre....

•  
  • Ta ut alle plugger.
  • Se inn i plugghullet mens du roterer motoren, når du SER at stemple beveger seg nedover STOP rotering.
  • Finn en stor skrutrekker og stikk inn i plugghullet ( PASS på å treff ca midt på stemplet ), dytt så stemplet litt ned med skrutrekkeren, kjenner du noe slark ( ved rådebank VIL det være litt dødgang før motoren begynner å rotere ).
  • Gjenta på ALLE 3 sylindre .

Ta av propellen ( + løse propell deler som skiver ++ ), noen endring i lyd ? ( ingen kontakt imellom sink og propell, eller propell og girhus ( fremedlegme.. )

Sjekk justering av gir wire, ingen mulighet for at noe kan ha flyttet på seg ?

Sjekk over ALLE HØYSPENT ledninger, KAN "tikkinga" du hører være overslag ?, prøvd å sett på motoren i mørke ? .

Sjekk også tenning innstillingene, feiltenning KAN gi bankelyder...

timing_new_l3.png

Fungerer olje blandinga på motoren eller er den koblet ut ??

•  
  • Olje pumpa er koblet til veiva via et lite snekkedrev nede på veiva, kan muligens gi slike lyder hvis drevene er slitt ?

En 2-takter KAN få skade på veiva under visse uheldige forhold ( lav belastning > lavt turtall > kaldt vann ),merkes spesielt ved kjappe endringer av turtall som en "whirr" eller "chirp" lyd ( lyd beskrivelse ifra manual :rolleyes: ... )

Arne Kjetil

Takk for alle tips så langt, kan se ut som jeg får litt å henge fingrene i kveld.

Kan nevne at jeg forsøkte å kjøre en tur i stad etter litt bytting av plugger, men da virket det som om motoren ikke ville over 3000 o/min da er pluggene nye :s.

Motoren er utstyrt med blandetank som fungerer, det ryker i allefall blått av eksosen på motoren, men kan snekka utøve mer bråk da jeg setter båten i gear ?

Lyden er veldig fremtredende når båten står i gear, men ikke ellers, rakler mer enn tikking.

Burde det ikke klakke i motoren om det var rådebank når den også står i fri ?

Har forsøkt med en skru trekker i øvre dødpunkt på alle sylindre, desverre greide jeg å flytte stempelet 1-2 mm hver vei så dette kan vel tyde på skjørtebank muligens så da spørs det om det blir boring av motor og nye stempler og fjører : S

Noen som tar på seg jobben med å fikse motoren her ?????

desverre greide jeg å flytte stempelet 1-2 mm hver vei så dette kan vel tyde på skjørtebank muligens så da spørs det om det blir boring av motor og nye stempler og fjører :

Hver vei ??, den testen jeg tenkte på innebar kun å presse stemplet ned, men klart ... HVIS du du hadde hatt en slark på 1 > 2 mm hadde det IKKE tikket men KNOKLET kraftig i motoren .

Hvis du tenker på 1 > 2 mm slitasje i sylinderne.... DA hadde IKKE motoren gått.

Så sett deg ned og pust godt ut/inn noen ganger og ta det ifra begynnelsen :smiley: ....

Men for å berolige deg litt kunne du fått tatt en kompresjons test, eller bedre en lekkasje test på motoren, DET vil kunne gi deg et bedre bilde på tilstanden....

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...