Jump to content

Erfaring med nye Raymarine C og E serie og HD radar

Bitteliten

Recommended Posts

Har erfaring med HD radar, byttet fra RD218 til 418HD i vår. Bedre målseperasjon, automatikken fungerer bedre. Bøyemodusen er super til å fange inn små mål som robåter. Full farge gjør det mye enklere å tyde radarbildet, ser lett forskjell på kraftige og svake signaler.

Har også brukt muligheten til å kjøre radaren med delt skjerm med forskjellig range. Bruker min sammen med en E80 så 48rpm og Bird modus har jeg ikke fått testet.

Flott takk :yesnod:

Jeg bruker radar mer og mer så jeg kommer nok ved anledning å vurdere en skillelig HD Super åpen antene tenker jeg.

Belamarin fortalte meg at den viktigste grunnen til å bytte for Raymarine var at widescreen skjermer var billigere å kjøpe inn. Jeg kjører veldig lite båt i bredden - så for meg er det viktigere at skjermen er høy enn bred. Er det slik at man må opp på en E140 for å få like høy skjerm som på gamle E120 tro?

Går også og sikler på en RD424HD (men har holdt litt igjen pga. at jeg selvsagt sikler litt på ny båt også..). Har E120-skjerm. Hva må til for å bruke 48 rpm? Er det andre begrensninger, f.eks. såkalt "dual range" osv?

Hvis en E120 er en 4:3 skjerm og en E140 en 16:9 skjerm så er høyden på en E120 ca. 7,2 tommer og ca. 6.9 tommer på E140. Kjører også for det meste nord-sør og kjenner ikke noe sug etter disse widescreenmodellene - som også er vanskelige å spa inn i "dashen"..

Jeg kjører veldig lite båt i bredden - så for meg er det viktigere at skjermen er høy enn bred.

Tidligere da jeg brukte mest "baug opp", var det ideelt med en høy skjerm. Nå Bruker jeg "N opp" og "true motion", og da er det bedre jo mer kvadratisk bildet er. Det er viktigere med en god "off set" funksjon.

På nyere kart med 3D vil dette kanskje delvis erstatte "off set" funksjonen. Dette har jeg ingen erfaring med utenom bilnavigasjon og Google Earth.

Jeg byttet radarantenne fra 3,9° (som er til salgs) til ca 2° (analog) og merket en formidabel forskjell på både bilde og MARPA-funksjonens evne til å følge målet.

Vurderte en periode å gå for nye E-serie, men i mitt tilfelle ble det så mye dyrere at det dukket opp en grense ellernoe............

Er usikker på om gammel E-serie snakker digital, men tror ikke det.

Radaren min står alltid i baug opp. Samme med kartet. Jeg bruker dette oppsettet på alle båtene jeg kjører. Vet at det er mange som liker nord opp på kart.

I og med at jeg alltid kjører baug opp så har jeg også offset på kartet. På radaren har jeg også det. På E120 kan jeg ikke sette den selv - men der bruker jeg vel 2/3 foran båten.

Dette med wide screen er noe tull mener jeg. Skulle gjerne hatt 25" skjermer ombord - men da blir det så lite plass til å se ut av vinduene :lol:

Men to skjermer - dvs separat radar og plotter ønsker jeg meg.

Men jeg lurer litt på om Furuno er bedre enn Raymarine? Er litt usikker på den styrekula deres - den er ikke enkel å bruke i mye sjø.

I min aftenbønn ligger det også inne at FLIR som nå eier Raymarine kommer med et nattkamera til under 20.000kroner som går rett inn i Seatalk

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Helt enig i at papirkart er primærkilden for navigasjon. Min erfaring er at med 25" skjerm så blir papirkartet mer overflødig.

I prinsippet blir det slik ja. Hos meg blir det vel omtrent slik

nw420_helm.jpg

Fra og med 2010 har NordWest endret førerposisjonen slik at kartplotteren nå står til venstre for rattet. Skjermen for radar står på samme sted

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...