Proxor Startet 25.Juli.2010 Del på Facebook Startet 25.Juli.2010 Merka idag når eg var ute og kjørte i litt vind og det var litt bølger hvor båten hoppet litt bortover bølgene drev motoren og automatisk sakket ned hastigheten? va egentlig ikke så mye bølger men for gummibåtn på 9 fot var det nokk til at den hoppa litt på bølgene.. lese i brukermanualen at motoren har eit beskytelsesystem mot for høy motorhastighet? som aktiverer seg om motor overskride maksimalt tillatt grenseverdi, for og beskytte motor for mekanisk skade. tror dere at det er det som slo in da som gjorde at motor sakket på farten? pgr av kansje propelen kom for nermt overflaten og fekk høyere turtall? var vertfall veldig iriterende, båtn for jo utav plan og alt på det verste.. eller kan det vere andre forklaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Hvis det er en 4takter (er vel det hvis motoren er fra 2010) så kan det også være et system som reduserer turtallet ved lavt oljenivå. Ved hoppinga kan det jo være at motoren tiltes mye og at den da føler lavt oljenivå. Har du en rød lampe foran på motoren som lyser litt etter start, og slukker ganske fort ? på min Merc 9.9 4takt som jeg kjøpte i fjor er det et slikt system som setter motoren i nødmodus ved lavt oljenivå, og en slik lampe Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Proxor Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Hei, ja 4 takter, og ja rød lampe i front som blinker i det eg drar i startsnora så forsvinne det, fyllte på 450ml kanne som fulgte med motor, men merket at det flimret ved lavt turtall så eg kjøpte ei til kanne og helte nedpå ca 100ml til slik at flimringa forsvant, kansje eg skal helle i litt til da? la ikke merke til om lyset kom på da eg konsentrerte meg med og holde meg fast hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Da kan det være det som har vært årsaken, lite olje. Men er det ikke peilepinne til olja på den da ? Det skulle vært en lyd i tillegg til den lampa, ihvertfall hvis lampa begynner å lyse under kjøring. De færreste sitter med øya på den lampa hele tiden. Hvis jeg ikke husker feil så skal det stå på motoren hvor mye olje det skal være. Og det står uansett i manualen. på min motor skal det være 0.7ltr, eller 700ml :) Men du vil jo merke om problemet med manglende turtall blir borte nå som du har fyllt på olje ihvertfall Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Proxor Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Jo er sån sak på korken som vise 2 merker, men oljen er jo ikke mørk så vanskeli og se på den hvorlangt opp oljen går, får se nermere på det imorra og ha med ei fille eg kan tørke bort olje med først. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Jupp, oljenivået skal ligge imellom de, ikke over øverste, ikke under nederste :) Her er mine 2 4taktere fra Mercury. Men har 50 og 90 2takt også, selvfølgelig Mercury Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Proxor Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 va skjer vist det er formye olje da? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Del på Facebook Svart 25.Juli.2010 Motoren vil vel kaste ut olje et eller annet sted fordi det er mer enn hva motoren er beregnet for. Har hørt at det kan skade motorer også ved for mye olje. Jeg har fyllt for mye olje på noen motorer før og tappet det ut igjen, men har også gitt beng, for da slapp jeg å fylle så ofte :) Var på en gammal bil da. Men en 4takt båtmotor er jo i prinsippet lik. Så du bør nok etterstrebe et korrekt nivå. Det er jo en grunn til at peilepinnen har en min-maks strek Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Proxor Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) sjekket oljenivået idag og det skal vere rikeligt, det var visst mer en det burde vere, kan det vere at det er fordi det er formye olje i at den driver og saker ned på farten i bølger, at den på ein måte drukner i olje når det begynner og skvulpe rundt der inni? det står den skal ta 450ml, men det var jo den flaska eg fekk med motor på, har sikkert fullt på rundt 200ml utenom den flaska pgr av opplevde lyset flimra av og til da eg kjørte første dagen, nå flimrer lyset kun rødt når eg kjører helt på tomgang men ikke ellers (kan vere fordi motor er helt ny og forsatt i inkjøringsperioden sin) hadde ein test tur idag også og sålenge eg kjørte i rolig sjø jekk det helt fint, men når eg kom inni eit område med litt vind og bølger begynte motor og gasse ned og opp og ned og opp osv olje lyset fulgte eg med på da motor oppførte seg slik og det ble ikke tent.. men om det da er fordi motor kansje kveles i olje (viss det er muligt) når det begynner skvulpe rundt inni der kan jo det vere pgr av formye olje? Redigert 26.Juli.2010 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 for mye olje er ikke bra. Kjøp deg en oljepumpe på Biltema. Jula, Clas Ohlson eller Bilextra eller noe sånt og få det ut. Ikke belast motoren mer før du har gjort det. Den har mer enn sagt i fra at den ikke trives med dette Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Man trenger ikke pumpe :) Bruk ei fille og stapp nedi, eller snu motoren litt på siden slik at det renner ut. Påfyllinga ligger så åpent til at man ikke trenger pumpe for å få ut litt olje. Men ikke bruk papir, det løser seg opp når det blir vått. Fille fungerer fint. Det er jo ikke mye som skal ut. Man kan også bruke en gjennomsiktig slange og suge ut olja. Da ser man når det kommer opp i slangen, tett med tunga og du kan løfte ut slangen uten at det renner tilbake. og man suger jo bare litt slik at man ikke får det i munnen. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Proxor Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) eller eg kan skru ut dreneringsmutteren for motorolje som ifølge brukermanualen skal befinne seg ca like under motoren i område under der man kobler til dødmansnora:p Redigert 26.Juli.2010 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 Greit nok å ta dreneringspluggen - men da er det vanskelig å få stoppet opp etter et par desiliter. Om man da ikke drenerer alt i en brusflaske og heller tilbake det man skal ha på da. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) der va brodern komt med svar og ja:) ja kan teste tilte motoren slik at eg heller litt ut i ein beholder. det med gjenomsikti slange var også smart Redigert 26.Juli.2010 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 sån da har eg vert og tømt den for 250ml motorolje slik at nå er oljenivået midt mellom dem 2 strekene, gjorde det på den opptilta måten og vendte den litt mot siden så begynte det og renne. men problemet med at den drev og sakket ned og opp da eg kjøre i litt røff sjø forsvant ikke, men eg tror eg fant ut løsningen, fordi da eg såg på bensinkanna da eg kjørte i bølge såg eg at måleren jekk opp og ned fra halvfull til tom.. Så er nokk bare bensinen som skvulper rundt og gjør at det blir små lufftgap i bensinslangen tror og håper eg.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 jeg har opplevd at lufteskruen har skrudd seg igjen i litt sjø Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2010 (redigert) ok, jau men var nokk ikke det fordi lufteskruen var åpen, fordi skrudde den igjen før eg la den baki i bilen så den va åpen. så eg satser på at det er bensinen i kanna som skvulper rundt i og med måleren jekk fra halvfull til tom opp og ned i røff sjø. Redigert 26.Juli.2010 av Kurt-Inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 25.April.2020 Del på Facebook Svart 25.April.2020 Gml tråd, men drar den opp igjen. Kjøpte en båt der RIB og 6 hk Mercury fulgte med. Poden har prøvde den for første gang i dg, ikke noe rødt lys overhode når den startes, men det lyser når motoren suger luft og turtallet går høyt. Normalt? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
ballistic Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 Da er det vel turtallsperra som slår inn for å hindre overrusing og evt skade på motoren som slår inn. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 Ok, jeg tok meg en lengre tur i går, det kom ikke noe lys på. Jeg tok ikke sjansen på å fremprovosere luft i propellen igjen, men ser ut til å fungere iallefall. Jeg fikk ikke tak i 10-30 olje så kjøpte 5-30. Er det noe vesentlig forskjell? Dette var helt nederst på merket når jeg skrudde inn målepinnen så ja, det var lite olje på den så vi får håpe den ikke har blitt skadet, men nå har ikke selger annonser så kraftig dette med verken RIB eller motor så kan liksom ikke klage når en fikk med dette:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Båteksperten123 Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 Helt enig med Proxor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.