Anjuma Startet 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2010 Før i verden så oppgav man båtlengden ut i fra hvor lang selve båten var... fra baug til akter. Men jeg ser på nyere båter så regner man med både bauspyd og badeplatform.... en kamerat kjøpte seg en Entry 25 i våres, men selve båten er dog knappe 23 fot. Er dette gjengs og omforent for alle båttyper... også en tilbakevirkende regnemåte?... Hvis man har en eldre båt med ettermontert badeplattform så har man plutselig en båt som er to fot lenger enn oppgitt? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Brodern Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 (redigert) De fleste selgere bruker den totale lengden som gjeldende antall fot etter hva jeg har lagt merke til. Var det ikke Nimbus som først blei ferska på dette ? Inntroduserte en "Ny og lengre Nimbus" og så hadde de bare slengt på et "nebb" foran som utgjorde et par fot :) Redigert 25.Juli.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
KongKing Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Er dette gjengs og omforent for alle båttyper... også en tilbakevirkende regnemåte?... Hvis man har en eldre båt med ettermontert badeplattform så har man plutselig en båt som er to fot lenger enn oppgitt? Tror det ble innført for noen år siden at totalen fra baugspyd tom badeplatform skal oppgis. Det ga noen litt merkelige Finn-annonser en stund...: "Nidelv 28 - 30 fot til salgs", "Scand Baltic 29 - 32 fot..." osv. Vet ikke om det var EU-regler som har vært inne i bildet? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Tror det ble innført for noen år siden at totalen fra baugspyd tom badeplatform skal oppgis. Det ga noen litt merkelige Finn-annonser en stund...: "Nidelv 28 - 30 fot til salgs", "Scand Baltic 29 - 32 fot..." osv. Vet ikke om det var EU-regler som har vært inne i bildet? Så det er innført som standard målemetode? Med andre ord så har jeg plutselig en 27 foter?? De to siste fot smaker litt "wanna-be-big" synes nå jeg da! :o) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
KongKing Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Så det er innført som standard målemetode? Jeg vet ikke, men mener å huske at det var noe med standarisering, men det er det sikkert noen kloke hoder her inne som husker Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Driver å ser på amerikanske båter, og de vokser etter at de kommer til Norge Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Driver å ser på amerikanske båter, og de vokser etter at de kommer til Norge Hehehe... morsomt! :) Tenker at jeg setter på et baugspyd på Møringen... så har jeg faktisk en 30 foter... og det er jo en voksen båt... øker sikkert verdien på båten med 30 lapper over natta! hehe Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Penny Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Jeg lurer på om de EU-reglene som nevnes er at badeplattformer, stupebrett etc som er støpt sammen med skroget skal regnes i skroglengden, mens tilsvarende som er skrudd inn eller på annen måte ettermontert etter støping skal ikke medregnes i skroglengde. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 [sitatslettet] Jeg lurer på om de EU-reglene som nevnes er at badeplattformer, stupebrett etc som er støpt sammen med skroget skal regnes i skroglengden, mens tilsvarende som er skrudd inn eller på annen måte ettermontert etter støping skal ikke medregnes i skroglengde. Pokker.. der røyk drømmen om 3 extra fot :) [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Fantino Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Har oppfattet dette slik Penny beskriver, men ser ikke at det er så veldig mange fabrikanter som er "ærlige" her..? Min egen båt er muligens et av unntakene: Total lengde 10,2 m (ca). benevnes som 31, da den siste snaue meteren er "pålimt" badeplattform. Nebbet er "integrert" og regnes derved med. 28-utgaven er samme skrog såvidt jeg vet, men med integrert badeplattform i stedet for pålimt. Redigert 26.Juli.2010 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Eg har en ENES 32... men der er 35 ft langt! (med badeplatform). Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Nonsense Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Jeg vet det er mange praksiser ute og går, men alt annet enn skroglengde blir bare tull mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Tja, i båthavna vår opererer vi med begge deler. Absolutt lengde - altså med nebb og klør og badeplattform (enten den er integrert eller skrudd) - for beregning av makslengde på enkelte av båtplassene. Andre plasser - der hvor manøverrommet er stort nok - brukes skroglengde. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 hehe, kanskje vi kan gå over til å pimpet og ribbet lengde... Pimpet er hvor mye lengdeplass båten opptar i båthavna = Total lengde fra utsiden av fenderlisten i baugen til ankertuppen på badeplattform-vinsjen. Ribbet lengde = Skrogets lengde. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 I usa målte man innvendig skroglengde, altså hvor romslig båten var. Vet ikke om det gjelder fortsatt... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Det finnes en CE norm for dette. Alt fastmontert utstyr som inngår som standard skal regnes med. Feks er Windy 37 bare 36 fot lang - men med fastmontert anker i baugen vokser den til 37 Vår båt er 43,5 fot lang alt i alt - men heter 420. Skroget er 38 fot langt. Så er badeplatformen boltet på og da blir den 42. Så kmmer baugspydet i tillegg og den blir 43,5. Samme båt annet overbygg kommer til å hete NordWest 420 sport.... Hva båten heter fra produsenten har lite med faktiske fot å gjøre. En fot i båtverdenen er 30,5cm Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Merkelig detta med fot..... Ligger ved siden av en Windy 28 fot. Vi har Scand 29 Baltic, men er ca 1-1,5m lengre..... Ligger også en Nimbus 42 ved siden av oss, den er max 1,5m lengre..... Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Men det er ikke alltid båtnavnet/modelbetegnelsen stemmer med lengden. For eksempen så hadde Bacaria en 34 foter som hadde modelbetegnelsen Bavaria 34. Den ble etterfulgt av Bavaria 32 som også var 34 fot. Finnes sikkert flere eksempler også. Man må nok se på spesifikasjonene. Der blir det som regel opplyst både LOA (length over all) som regel skroglengde uten båmonterte platformer eller spryd og LwL (legth water line). Vanligvis oppgitt i cm. Dette er i hvertfall vanlig for seglbåter som er det eneste jeg bryr meg om. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 litt peiling - jeg tror nok du er litt overpositiv med tanke på egen båtlengde når du sammenligner Nimbus 42 med din båt Man må også tenke på det økte volumet som følger økt skroglengde. 20 cm økt bredde på en båt gir enormt mye mer volum Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Her kan man convertere lengder blandt annet. En fot er i følge denne websiden 30,48cm Redigert 26.Juli.2010 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Anjuma Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Det finnes en CE norm for dette. Alt fastmontert utstyr som inngår som standard skal regnes med. Feks er Windy 37 bare 36 fot lang - men med fastmontert anker i baugen vokser den til 37 Så det ER en fastsatt regel på dette!? :) Med andre ord så skal min (sannsynligvis fabrikkmonterte) fastmonterte badeplattform medregnes... slik at når jeg skal bytte båt neste gang så kan jeg eeeegentlig annonsere den som 27 fot i stedet for de 25 jeg kjøpte Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 er skrevet mye om dette http://www.docksidereports.com/boat_specifications.htm jeg leter etter hva den europeiske normen heter Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 er skrevet mye om dette http://www.docksider...cifications.htm jeg leter etter hva den europeiske normen heter I følge artikkelen du linket til så har visstnok denne diskusjonen pågått siden 2'dre verdenskrig... det er visst ikke så lett å enes om en omforent standard skjønner jeg :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Til og med for vår nøkterne Saga27 uten bauspyd og badeplattform lyver faktisk tallet 27! 27' er 8,23m, mens skroglengden oppgitt i båtens papirer er kun 8,15m. Altså skryter de på seg hele 8cm, uhørt! Lars H. Nå 6 dager og 8 timer til 4 uker båtferie! Redigert 26.Juli.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 har alltid skjønt at det var noe skumt med deg Lars Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.