Chipsrederx85 Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 På båter med utenbordsmotor kan man jo bare kjøpe Power-lift med 20 cm Setback og få en fot til. Kan jo også kjøpe en ekstra tykk fenderlist... Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) På fremsiden av "Owner's Manual" på min Sundancer 300 står det: Sundancer 300 International: 335 Sundancer Der er skroget 30.6 fot/9.3m. Med badeplatformen som er skrudd, men ganske integrert, 33.6 fot/10.2m. Kanskje jeg om noen år skal begynne å kalle den en 33 fot'er. Så sparer jeg meg for penger når 3 fot syken slår inn Edit: Oj, ser jo nå at jeg faktisk har vært ganske nøktern når jeg laget profilen. Redigert 26.Juli.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Anjuma Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 På fremsiden av "Owner's Manual" på min Sundancer 300 står det: Sundancer 300 International: 335 Sundancer Der er skroget 30.6 fot/9.3m. Med badeplatformen som er skrudd, men ganske integrert, 33.6 fot/10.2m. I Skien er det vel masthøyden som er mest interessant... om broene må opp eller ei når du kommer nedover elva i en fei! Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Mariell Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 I usa målte man innvendig skroglengde, altså hvor romslig båten var. Vet ikke om det gjelder fortsatt... Må se å få målt Mariell. I følge målebrevfra produsent og i skipspapirene er den 10.98cm, alltså temmelig nøyaktig 36 fot. Når jeg sier det til folk så bare ler de, eller som havnevakta i Strømstad sa " Det der er den største 36 foter jeg nogon sinn har sett". Men hvis det er som Frøken Fryd skriver. Så er disse 10,98cm målt fra luke inn til kjettingrommet i front av forrlugar og til panelskott i akterlugar.Da blir nok totallengden minst 2 meter lenger. PS. ikke si det til havnevaktene, jeg kun smiler og peker på 36 skiltet, når de spør om størrelse. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
rover Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Må se å få målt Mariell. I følge målebrevfra produsent og i skipspapirene er den 10.98cm, alltså temmelig nøyaktig 36 fot. Når jeg sier det til folk så bare ler de, eller som havnevakta i Strømstad sa " Det der er den største 36 foter jeg nogon sinn har sett". Men hvis det er som Frøken Fryd skriver. Så er disse 10,98cm målt fra luke inn til kjettingrommet i front av forrlugar og til panelskott i akterlugar.Da blir nok totallengden minst 2 meter lenger. PS. ikke si det til havnevaktene, jeg kun smiler og peker på 36 skiltet, når de spør om størrelse. Mariell og andre trawlereiere har nok et litt artig forhold til lengder i fot. Mange trawlere er målt i vannlinjen. da blir en 38 foter fort 43 - 45 fot:-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) Det finnes en CE norm for dette. Alt fastmontert utstyr som inngår som standard skal regnes med....... Fullt så enkelt er det ikke. Den relevante CE-standareden er EN ISO 8666. Den definerer tre slags skroglengde: Lmax = samlet lengde inklusive alt fastmontert utstyr. Dvs. den lengden båten din opptar i marinaen. LH = skroglengde. Her inngår ikke fastmontert utstyr som med enkle midler kan demonteres. Dvs. også baugspyd og badeplattformer som er skrudd fast inngår ikke i Lmax. Badeplattformer og baugspyd som er støpt fast i skroget deriomot, inngår i LH. LW = lengde i vannlinjen. Med grunnlag i ovenstående synes jeg det er rimelig at produsenten oppgir LH. Og tilslutt: Etter EN ISO 8666 skal skroglengden angis i meter. Tommer og føtter er UT. Vi er metriske i Europa og mesteparten av verden, bortsett fra USA og Burma (og Norge hvor det brukes HESTEKRAFTavgift). Redigert 27.Juli.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tuffff Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Det er tilnærmet denne standarden vi bruker i havna vår. Lmax er jo grei, men LH har vi modifisert litt sånn at vi regner uten nebb og plattform osv enten det er faststøpt eller ikke. Det synes litt mer rettferdig når det gjelder begrensning av båtstørrelse på de enkelte båtplasser. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Så hva har dere kommet frem til? Hele lengden måles, med alt utvendig tillegsutstyr? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Hele lengden måles, med alt utvendig tillegsutstyr? Det kommer vel an på hvilket mål man trenger, men NilsPils har jo alt skrevet det som gjelder her.. Om det er å angi båten størrelse ved salg så er vel LH den mest fornuftige enheten siden den er mest brukt... Ser at mange bruker Lmax, men sjøfartsdirektoratet i Norge bruker LH ved oppmåling av båten... Dog fikk jeg fratrekk for fenderlisten siden den kunne fjernes.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Trophy Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 I usa målte man innvendig skroglengde, altså hvor romslig båten var. Vet ikke om det gjelder fortsatt... Jepp, min ble 2,5 ft lengre etter at skipsregisteret hadde tatt sine mål.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Blue_Dragon Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Når man kjøper båt så bør man studere alle målene og selv vurdere om båten har spyd, lang badeplatform etc. også bredde i vannlinjen og innsving bak angir en del om størrelsen innvendig. Men vels så viktig er og velge en båt som har de løsningene en liker. Scan Baltic som er nevnt er 32 fot. Sitér dette innlegget Link to post
The sailor Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Årsaken til at det er forskjelleige mål, er at man i Norge måler båten etter største lengde. Her regnes alt av innretninger med bla. bauspyd og badeplatformer. I andre land er det vanlig å måle båtlengden i vannlinjen. Dette medfører at båter kan "vokse" når de kommer til Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Scan Baltic som er nevnt er 32 fot. etter de nye reglene ja! vet ikke når de trådde ikraft, har prøvd å finne det men før var scand baltic 29 fot. da var det innvendig total lengde, nå er det utvendig total lengde. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Ifølge EU-Direktivet skal det følge med en brukerhåndbok. Den skal inneholde båtens vitale mål og andre data, bl.a. LH, Lmax og LW. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Årsaken til at det er forskjelleige mål, er at man i Norge måler båten etter største lengde. Her regnes alt av innretninger med bla. bauspyd og badeplatformer. Nå går det en grense på 15 meter mht krav til sertifikat, og mener at en badeplattform som er integrert inngår som en del av båtens lengde, men hvis samme plattform er skrudd fast til skroget så gjør den det ikke så vi er vel ikke helt konsekvente her? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Hei, Tror dette er et resultat av hvordan man generelt omtaler ting i dag, kontra tidligere. Husker tilbake til 80 tallet, da snakket både vi og båtbladene om den største/romsligste 30 foteren osv. Det som var gjevt var vilken båtleverandør som fikk mest plass ut av en gitt lengde. I dag er båten mer til skryt både i båtbladene og privat. Man spør gjerne om hvor stor den er, hvor stor motor den har, og hvor fort den går. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.