Jump to content

Hvordan beregnes antall fot (med eller uten badeplattform)

Anjuma

Recommended Posts

På fremsiden av "Owner's Manual" på min Sundancer 300 står det:

Sundancer 300

International: 335 Sundancer

Der er skroget 30.6 fot/9.3m. Med badeplatformen som er skrudd, men ganske integrert, 33.6 fot/10.2m.

Kanskje jeg om noen år skal begynne å kalle den en 33 fot'er. Så sparer jeg meg for penger når 3 fot syken slår inn :cheers:

Edit: Oj, ser jo nå at jeg faktisk har vært ganske nøktern når jeg laget profilen.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

På fremsiden av "Owner's Manual" på min Sundancer 300 står det:

Sundancer 300

International: 335 Sundancer

Der er skroget 30.6 fot/9.3m. Med badeplatformen som er skrudd, men ganske integrert, 33.6 fot/10.2m.

I Skien er det vel masthøyden som er mest interessant... om broene må opp eller ei når du kommer nedover elva i en fei! :tongue:

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

I usa målte man innvendig skroglengde, altså hvor romslig båten var. Vet ikke om det gjelder fortsatt...

Må se å få målt Mariell. I følge målebrevfra produsent og i skipspapirene er den 10.98cm, alltså temmelig nøyaktig 36 fot.

Når jeg sier det til folk så bare ler de, eller som havnevakta i Strømstad sa " Det der er den største 36 foter jeg nogon sinn har sett".

Men hvis det er som Frøken Fryd skriver. Så er disse 10,98cm målt fra luke inn til kjettingrommet i front av forrlugar og til panelskott i akterlugar.Da blir nok totallengden minst 2 meter lenger.

PS. ikke si det til havnevaktene, jeg kun smiler og peker på 36 skiltet, når de spør om størrelse.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Må se å få målt Mariell. I følge målebrevfra produsent og i skipspapirene er den 10.98cm, alltså temmelig nøyaktig 36 fot.

Når jeg sier det til folk så bare ler de, eller som havnevakta i Strømstad sa " Det der er den største 36 foter jeg nogon sinn har sett".

Men hvis det er som Frøken Fryd skriver. Så er disse 10,98cm målt fra luke inn til kjettingrommet i front av forrlugar og til panelskott i akterlugar.Da blir nok totallengden minst 2 meter lenger.

PS. ikke si det til havnevaktene, jeg kun smiler og peker på 36 skiltet, når de spør om størrelse.

Mariell og andre trawlereiere har nok et litt artig forhold til lengder i fot. Mange trawlere er målt i vannlinjen.

da blir en 38 foter fort 43 - 45 fot:-)

Det finnes en CE norm for dette. Alt fastmontert utstyr som inngår som standard skal regnes med.......

Fullt så enkelt er det ikke. Den relevante CE-standareden er EN ISO 8666. Den definerer tre slags skroglengde:

Lmax = samlet lengde inklusive alt fastmontert utstyr. Dvs. den lengden båten din opptar i marinaen.

LH = skroglengde. Her inngår ikke fastmontert utstyr som med enkle midler kan demonteres. Dvs. også baugspyd og badeplattformer som er skrudd fast inngår ikke i Lmax. Badeplattformer og baugspyd som er støpt fast i skroget deriomot, inngår i LH.

LW = lengde i vannlinjen.

Med grunnlag i ovenstående synes jeg det er rimelig at produsenten oppgir LH.

Og tilslutt: Etter EN ISO 8666 skal skroglengden angis i meter. Tommer og føtter er UT. Vi er metriske i Europa og mesteparten av verden, bortsett fra USA og Burma (og Norge hvor det brukes HESTEKRAFTavgift).

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hele lengden måles, med alt utvendig tillegsutstyr?

Det kommer vel an på hvilket mål man trenger, men NilsPils har jo alt skrevet det som gjelder her..

Om det er å angi båten størrelse ved salg så er vel LH den mest fornuftige enheten siden den er mest brukt... Ser at mange bruker Lmax, men sjøfartsdirektoratet i Norge bruker LH ved oppmåling av båten... Dog fikk jeg fratrekk for fenderlisten siden den kunne fjernes..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Årsaken til at det er forskjelleige mål, er at man i Norge måler båten etter største lengde. Her regnes alt av innretninger med bla. bauspyd og badeplatformer.

Nå går det en grense på 15 meter mht krav til sertifikat, og mener at en badeplattform som er integrert inngår som en del av båtens lengde, men hvis samme plattform er skrudd fast til skroget så gjør den det ikke så vi er vel ikke helt konsekvente her?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei,

Tror dette er et resultat av hvordan man generelt omtaler ting i dag, kontra tidligere. Husker tilbake til 80 tallet, da snakket både vi og båtbladene om den største/romsligste 30 foteren osv. Det som var gjevt var vilken båtleverandør som fikk mest plass ut av en gitt lengde. I dag er båten mer til skryt både i båtbladene og privat. Man spør gjerne om hvor stor den er, hvor stor motor den har, og hvor fort den går.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...