BårdK Startet 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2010 Skal ha båt til hytta vi nylig har kjøpt og ønsker en båt hvor man kan få litt ly fra sommerens regnskurer og som er grei å holde ren (les: selvlensende). Har sett litt på Antares 650, og den ser fin ut, men trenger tips om andre alterntiver - har egentlig null peiling på disse båtene og kan ikke skille snør fra bart. For søkingens skyld skulle jeg gjerne også få tips om hva man kaller denne typen båt, noen skriver speedsjark, noe jeg trodde var små fiskebåter som gikk fort. Bruksområdet: Holmer og skjær i nabolaget, en liten fisketur - og ikke minst turer til Strømstad som jeg regner med er ca. 40-50 minutter i ca. 25 knop (vi har regnet litt på det, og hvis vi spiser mye og drikker nok vin vil handling i Stømstad fort finansiere båten ). Størrelse: 18-22. Fart: Minimum 22-25 knop med 2 voksne og to barn, men om jeg passerer 30 knop eller ikke er ikke viktig. Pris: Maks 250.000-300.000. Nyere og pent brukt, eller helt ny. Bør også kunne fraktes og lagres på tilhenger. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 jeg er jo tilhenger av inneborsmotor og synns du bør gå for en med det Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Til en slik båt du skisserer ville jeg aldri vurdert annet enn utenbordsmotor. Og det er mange modeller å velge mellom, dette er en båttype som har blitt svært populær senere år... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Hva med askeladdet 660, eller Hansvik 630? Synes disse virker litt betre egna for norsk klima enn antares... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Uten å gå innpå sjøegenskaper så er problemet med Antaresen slik eg ser det at den har kun ett sete der en kan se ut. Dvs førerstolen. Man kan få en stol til over vasken som ekstrautstyr men likevel blir det kun 2 stoler. Mens resten må sitte foran uten utsikt. Og dèt er det ingen som gidder. Alle vil jo selvsagt ha utsikt til alt som skjer rundt båten, dette er nok ekstra spennende for barna. Så om du ikkje er avhengig av den cabinplassen til overnatting så ville eg sett litt på denne typen båter. Ikkje nødvendigvis akkurat den modellen men med den løsningen. da får iallefall alle vindusplass. Redigert 26.Juli.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Jeg forstår kritikken mot Antares 650 mht antall sitteplasser som ser ut. Samtidig er det en forbaska fin hyttebåt synes jeg. Den har jo en søster fra JEanneu som heter Merry Fisher som har to seter i fartsretningen. Jeg var en hårsbredd fra å kjøpe en ny Antares 650 for et drøyt år siden. Hadde tenkt å ha den som helårsbåt for fiske og bruk i nærområdet for bading og soling. Men av ulike omstendigheter forsvant pengene til noe annet. Hadde da tilbud på 259000 for en ny 650 med 90 hester ferdig på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) ja er absolutt en fin båt, spesielt til fiske og denslags da det er fleire kvadrat på dekk bak enn en med dekk foran men kan bli litt stusselig med såpass lange strekk som 50 minutt hver vei uten vindusplass til alle synes nå jeg da Redigert 26.Juli.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Sjekk ut disse : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23366584 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22518291 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23099626 Ideal er Finsk og er veldig billige faktisk :) Har lyst på en slik selv. Redigert 26.Juli.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Bella 582 C er også en OK båt. Jeg synes den er litt liten og trang. Bella er nok heller ikke kjent for å ha den aller høyeste kvalitet (les feks test i siste Båtnytt) Når du først ser på kabinbåter kandu se på Finmaster http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23495570 denne ble kåret til årets båt av Motorboats Monthly i fjor og Yamarin sine også http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23439421 Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Tusen takk for mange gode tips. Tenkte ikke over det med seter i fartsretningen, men Antares har et veldig flott akterdekk til å være så liten båt. Ser nå også at mange produsenter jeg ikke har hørt om engang lager lukkede små båter. Er "pilot house" den riktige generiske betegnelsen på disse eller brukes andre begreper? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 De som sitter på babord benk i kabinen på Antaresen har fin utsikt bakover. Enn grei plass å sitte under dorging for å holde oversikten, har aldri sittet der selv under forflytning. Dette er femte sesongen jeg bruker Antaresen, har ikke vært det minste problem hverken med båt eller motor på disse årene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Mener å huse en diskusjon om ombygging av kjølen på Antaresen -stemmer det? Merry Fisheren har jo mer kjøl en Antaresen om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Antares 650 og Merry Fisher 625 har identiske skrog. Har lest at Antares oppfører seg mye bedre i planingshastigheter hvis kjølen kuttes ca 20cm i bakkant. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Bør også kunne fraktes og lagres på tilhenger. Hvor mye kan du trekke med en bilen du har for du vil vel nødig også måtte kjøpe ny bil? Husk at henger med egenvekt over 350kg er det omreg.avgift på og det betyr vel totalvekt båt/henger/motor osv på maks rundt 1500kg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BårdK Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Jeg skal ha nok krefter til å trekke båt på henger (150 HK), men det var veldig nyttig info. vedr. det med vekt og omregistrering av henger. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Må ha en henger som kan laste minst 1500-1600 kilo for en Antares 650 med noe utstyr, jeg hadde ikke vill ha brukt en henger med noe særlig under 2 tonns lastekapasitet. Ville heller ikke ha brukt mindre trekkvogn enn type Landcruiser og Pajero for en Antares 650. Det blir fort hengeren som styrer bilen og ikke motsatt med en lett trekkvogn med myk fjæring. Har selv en henger med tillatt totalvakt på 2500kg og en 90 talls Pajero for dette formålet. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Det er snakk om to turer på 12 mil to ganger i året. Kan også kjøre gamle E6 i stedet for motorveien. Men skal ha det i tankene, og gi litt plussskår til båter rundt 18-19 fot. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 4.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 (redigert) Da er Rivieraen solgt til noe under prisforlangende og overlevert til ny eier som nok har gjort et godt kjøp. Trøsten får være at han kan skru og er kjent for å ha reva opp når han er i båten, dvs. han fikser og mekker. Planen nå er å bruke jolla som hyttebåt i høst og se etter hyttebåt til våren. Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal plassere båtplassenvimpelen min på jolla. Følger imidlertid med på finn.no og slår til hvis jeg finner noe jeg liker til en god pris ila. høsten/vinteren. Hytta overtas på fredag og jeg er spent på bredden på båtplassen som følger med. Har i dag bestilt tilkobling til vann og avløp til den nette pris av 300.000 - og jeg som trodde båthold var dyrt En epoke er forbi og en ny starter, litt vemodig. Redigert 4.August.2010 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 4.August.2010 Link til dette innlegget Svart 4.August.2010 gratulerer med salg av båt og en sikkert fin hytte (selv om båt er best ) og håper du finner den rette hyttebåten når det gjeller problemet med BPvimpelen din så ville jeg plasert den på en liten vimpelstang på akterspeilet så har du BO vimel der og Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Synes denne er interessant, Hansvik 630 Comfort Speed. Den har styrhuset trukket lengre frem slik at det frigjør mer plass på akterdekket. Det er jo genialt. 3,5 kvm. akterdekk bra på en slik. Så var det to versjoner, en med "sjarkvindu" og en med standardvindu. Er det noen som har erfaring med, eller har prøvd denne? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 15.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Den var veldig lekker, Brutus, men den blir for bred for meg. Har vært på hytta i helgen og målte båtplassen til ca. 215 cm. netto plass. Må vel ha plass til fendere også, så jeg må nok ned i størrelse ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.