Jump to content

Hva skal man gjøre om båten tar inn vann raskt?


Bitteliten

Recommended Posts

Uhellet kan være ute for alle. Jeg leste en link i båtrelaterte nyheter om en NordWest 355 som gikk ned ved Fredrikstad. Slikt kan skje oss alle - og da kan det være greit å ha tenkt gjennom hva man skal gjøre.

 

Om dere opplever en slik situasjon der dere ikke klarer å holde tritt med vannet og hjelp er langt unna er nok den beste løsningen å sette båten på land. Finn en holme, skjær eller strand og kjør båten så langt inn dere kan. Synker båten blir den oftest totalvrak. Setter dere båten på land så går det litt gelcoat og en propell eller to - men båten er i det minste berget.

 

Helt sikkert veldig enkelt sagt og vanskelig gjort :smiley: Jeg fikk dette rådet av Windy forhandler da vi kjøpte vår forrige båt. Han var helt klar på det - sett båten på land.

 

http://www.f-b.no/nyheter/cabincruiser-sank-til-bunns-1.5482877

Link to post

Ja du sier noe, hva gjør vi da? Jeg ville nok gjort det samme som du skriver, komme meg på land fortest mulig. Om lekasjen hadde vært moderat hadde jeg nok prøvd å undersøke hvor det kom fra før jeg raste opp på land. Jeg har flytevester som jeg sannsynlig hadde satt på meg og eventuellt passasjerer, om jeg i det hele tatt hadde tenkt på det om situasjonen hadde vært kritisk. Det vet man jo ikke før man er i den situasjonen. Man kan planlegge katastrofer ganske godt, men det går ofte ikke slik som planlagt!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Mye vann som trenger inn bør vi vel ha en grab bag på ?

Men hva skal vi ha oppi den da?

 

Forslag til mulige måter vann kan trenge inn på:

 

1. Rør og flens til disse som går gjennom skutesiden.

Forslag: Tøyfille/Gummimatter/kryssfiner/vannfast papp som smøres med teck7 eller matfett

alternativt vannfast greese.

Så dykker man ned (breeee...) og klistrer inntil, undertrykket på innsiden burde få det

til å holdt til vi er trygg.

Er lekkasjen innvendig i røret, så er kone treplugger visstnok vanlig beredskap, ellers er vel fettinnsmust klut inn i åpningen greit nok.

 

2. Sammenføyninger som sprekker opp i trebåt

Forslag: Fett som presses inn i sprekkene, evt med sagmugg,tekstil osv.

Det er ofte overskudd av greese rundt akslingen.

 

3. Slag mot skutesiden som knuser laminat, f.eks skvalpskjær som ikke overholder vikeplikten, tømmerstokker, båtkollisjon, bryggekontakt osv.

Forslag: Dette er nok det vanskeligste, men en stor gummimatte i grab-bag'en sammen med teck 7?

 

4 Akselgjennomgang for motor og ror

Ingen forslag !

Link to post

Tror det er en umerket 2 meter inn mot Fjellskilen også - der det står at det er 5 meter rett før holmene før du kommer inn i Fjellskilen (heter det Marnet eller noe sånt der). PÅ vei inn til bryggene på Vest sida der. Mener det var her ei skøyte stod på tidligere i sommer.

 

Det finnes et uttall av umerkede grunner. Sjømerken sier ikke hvor du ikke kan kjøre. De sier hvor du kan kjøre.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Man bør kanskje ha en plan b hvis propellutstyr og eller drev er så ødelagt at man ikke har fremdrift. Trente masse i sjøforsvaret på å sette "lekkmatte" tror nok det er raskeste måte å få stoppet en ikke altfor stor lekkasje i en båt med glatt skrog, en klinket trebåt blir nok verre, men med litt plank og godt med fett og spiker kan man stoppe det meste! men hvor mye skal man ha med seg i båten??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Det å kjøre båten på land, tror det kan være lettere å si en å gjøre. Er man heldig å være i nærheten av grunne kan det gå bra. Ser for meg at det er forskjell på om man er alene eller med barn og dyr. Heller en rolig, trygg og sikker bording over til slepejolle / redningsflåte en å være uheldig å kjøre på land som ikke går etter planen...

Båten er uansett forsikret...

 

Enige?

Link to post

Det å kjøre båten på land, tror det kan være lettere å si en å gjøre. Er man heldig å være i nærheten av grunne kan det gå bra. Ser for meg at det er forskjell på om man er alene eller med barn og dyr. Heller en rolig, trygg og sikker bording over til slepejolle / redningsflåte en å være uheldig å kjøre på land som ikke går etter planen...

Båten er uansett forsikret...

 

Enige?

 

Sønnen til en kamerat var ute for dette i en gammal tresnekke... han var alene i åpen sjø og merket plutselig at svinghjulet gikk i vann... og det steg fort.

Han siktet seg inn på land og ga full gass. Når han nådde stranden så sto nesten hele motoren under vann. Et par minutter til og magnet og luftinntaket hadde kommet under vann.

Dette var om kvelden og han hadde neppe klart seg lenge i vannet uten redningsvest (selvsagt) og høst.

 

Tror ikke forsikringspremien var det som opptok tankene hans mest akkurat i de minuttene :)

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

I ren panikk tror jeg man gjør det automatisk om man ikke greier å tenke klart. Man har jo ikke lyst til å bli vått og samtidig har man lyst til å berge båten, så jeg hadde nok gjort det samme. Problemet hvor jeg ferdes er det lite strender og mer fjell. Alikevell tror jeg man prøver å komme seg på land uten å bli våt.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

I ren panikk tror jeg man gjør det automatisk om man ikke greier å tenke klart. Man har jo ikke lyst til å bli vått og samtidig har man lyst til å berge båten, så jeg hadde nok gjort det samme. Problemet hvor jeg ferdes er det lite strender og mer fjell. Alikevell tror jeg man prøver å komme seg på land uten å bli våt.

 

Det hører til historien at han ble våt..... motoren var montert høyt (Flaks) og han satt i vann som tilslutt vistnok nesten nådde opp til rælingen....

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Et par stykker holder på med en diskusjon som er OT. OK? Tråden handler ikke om beliggenheten til et skjær i ditt nærområdet.....

 

Når vannet fosser inn er det ikke riktig å først se på sjøkartet etter noe å krasje i, jeg ser at noen argumeterer for det. Det er knapt med tid, det er viktig å gjøre det rette fort og uten å nøle. Normalt vil det være for langt til et passende sted å lande, det er enten for bratt, for mye sjø, for langt unna OG fokuset ditt skal være å fikse problemet, tenke utenfor boksen.

 

Hvilke ressurser er tilgjengelig i båten? En boks peanøttsmør?, margarin?, nugatti?, greese fra aksling?, skjære ut kalesjebit og kombinere? Shetlands Larsen berget mannskap ved å åpne hermetikkbokser i begge ender og spikre blikket over kulehull i lettbåten

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...