Bitteliten Startet 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2010 Uhellet kan være ute for alle. Jeg leste en link i båtrelaterte nyheter om en NordWest 355 som gikk ned ved Fredrikstad. Slikt kan skje oss alle - og da kan det være greit å ha tenkt gjennom hva man skal gjøre. Om dere opplever en slik situasjon der dere ikke klarer å holde tritt med vannet og hjelp er langt unna er nok den beste løsningen å sette båten på land. Finn en holme, skjær eller strand og kjør båten så langt inn dere kan. Synker båten blir den oftest totalvrak. Setter dere båten på land så går det litt gelcoat og en propell eller to - men båten er i det minste berget. Helt sikkert veldig enkelt sagt og vanskelig gjort Jeg fikk dette rådet av Windy forhandler da vi kjøpte vår forrige båt. Han var helt klar på det - sett båten på land. http://www.f-b.no/nyheter/cabincruiser-sank-til-bunns-1.5482877 Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Ja du sier noe, hva gjør vi da? Jeg ville nok gjort det samme som du skriver, komme meg på land fortest mulig. Om lekasjen hadde vært moderat hadde jeg nok prøvd å undersøke hvor det kom fra før jeg raste opp på land. Jeg har flytevester som jeg sannsynlig hadde satt på meg og eventuellt passasjerer, om jeg i det hele tatt hadde tenkt på det om situasjonen hadde vært kritisk. Det vet man jo ikke før man er i den situasjonen. Man kan planlegge katastrofer ganske godt, men det går ofte ikke slik som planlagt! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
jørn Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Noen son veit hvor dette skjæret som det refereres til i Fredrikstad Blad ligger? (koordinater) Jeg har "vanka" i det området siden jeg var 12 år, men har aldri sett det før. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Mye vann som trenger inn bør vi vel ha en grab bag på ? Men hva skal vi ha oppi den da? Forslag til mulige måter vann kan trenge inn på: 1. Rør og flens til disse som går gjennom skutesiden. Forslag: Tøyfille/Gummimatter/kryssfiner/vannfast papp som smøres med teck7 eller matfett alternativt vannfast greese. Så dykker man ned (breeee...) og klistrer inntil, undertrykket på innsiden burde få det til å holdt til vi er trygg. Er lekkasjen innvendig i røret, så er kone treplugger visstnok vanlig beredskap, ellers er vel fettinnsmust klut inn i åpningen greit nok. 2. Sammenføyninger som sprekker opp i trebåt Forslag: Fett som presses inn i sprekkene, evt med sagmugg,tekstil osv. Det er ofte overskudd av greese rundt akslingen. 3. Slag mot skutesiden som knuser laminat, f.eks skvalpskjær som ikke overholder vikeplikten, tømmerstokker, båtkollisjon, bryggekontakt osv. Forslag: Dette er nok det vanskeligste, men en stor gummimatte i grab-bag'en sammen med teck 7? 4 Akselgjennomgang for motor og ror Ingen forslag ! Sitér dette innlegget Link to post
Onsing Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Noen son veit hvor dette skjæret som det refereres til i Kan det være dette? 0.1m utenfor odden ved Fjeldkilen Marina Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Tror det er en umerket 2 meter inn mot Fjellskilen også - der det står at det er 5 meter rett før holmene før du kommer inn i Fjellskilen (heter det Marnet eller noe sånt der). PÅ vei inn til bryggene på Vest sida der. Mener det var her ei skøyte stod på tidligere i sommer. Det finnes et uttall av umerkede grunner. Sjømerken sier ikke hvor du ikke kan kjøre. De sier hvor du kan kjøre. Redigert 26.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Har kjøpt to presenninger som jeg har i båten. Kjører jeg på og slår av drevet er planen å trekke presenningen forfra og bakover, en mann på hvert dollbord. Håper det virker om uhellet skulle skje... Noen som tror det funker ?? Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Og står du på et skjær så ikke kom deg løs før du er sikker på om du tar inn vann. Bedre å stå tørt og sikkert og vente på hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 http://www.moss-avis.no/nyheter/redningsskoyta-sundt-berget-bat-ved-lovoya-1.5486908 snakker om sola... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) også om du gjør det med hensikt? Redigert 26.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Kan det være dette? 0.1m utenfor odden ved Fjeldkilen Marina Det jeg trodde også, men står i artikkelen at det ikke er merket i kartene. Er da godt merket både i båtsportkart og Bluechart jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Strandsetting er et bedre ord enn "kjøre båten på grunn" når det er fare for at båten skal synke. Enig meg trådstarter at det er fornuftig å tenke igjennom hva en skal gjøre i en slik situasjon. Egnede steder for strandsetting i nærområdet med sandbunn kan være greit å merke seg. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Man bør kanskje ha en plan b hvis propellutstyr og eller drev er så ødelagt at man ikke har fremdrift. Trente masse i sjøforsvaret på å sette "lekkmatte" tror nok det er raskeste måte å få stoppet en ikke altfor stor lekkasje i en båt med glatt skrog, en klinket trebåt blir nok verre, men med litt plank og godt med fett og spiker kan man stoppe det meste! men hvor mye skal man ha med seg i båten?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Mariell Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Hvis jeg går på grunn blir jeg flau. Er du ikke med i "Tulipan klubben" du da? Det er 2 typer båtførere. De som har gått på grunn og de som kommer til å gjøre det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Onsing Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Det jeg trodde også, men står i artikkelen at det ikke er merket i kartene. Det virker rart at det ikke er merket i kartet, har vært mye i akkurat dette området. Har aldri hørt om, eller sett skjær som ikke står i kartet der Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Er det her dere snakker om? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Onsing Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Ja det er riktig Polarn. Jeg trodde det var skjæret like over der det står Store Marnet nederst i kartutsnittet ditt Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Det å kjøre båten på land, tror det kan være lettere å si en å gjøre. Er man heldig å være i nærheten av grunne kan det gå bra. Ser for meg at det er forskjell på om man er alene eller med barn og dyr. Heller en rolig, trygg og sikker bording over til slepejolle / redningsflåte en å være uheldig å kjøre på land som ikke går etter planen... Båten er uansett forsikret... Enige? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Det å kjøre båten på land, tror det kan være lettere å si en å gjøre. Er man heldig å være i nærheten av grunne kan det gå bra. Ser for meg at det er forskjell på om man er alene eller med barn og dyr. Heller en rolig, trygg og sikker bording over til slepejolle / redningsflåte en å være uheldig å kjøre på land som ikke går etter planen... Båten er uansett forsikret... Enige? Sønnen til en kamerat var ute for dette i en gammal tresnekke... han var alene i åpen sjø og merket plutselig at svinghjulet gikk i vann... og det steg fort. Han siktet seg inn på land og ga full gass. Når han nådde stranden så sto nesten hele motoren under vann. Et par minutter til og magnet og luftinntaket hadde kommet under vann. Dette var om kvelden og han hadde neppe klart seg lenge i vannet uten redningsvest (selvsagt) og høst. Tror ikke forsikringspremien var det som opptok tankene hans mest akkurat i de minuttene :) Redigert 26.Juli.2010 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 I ren panikk tror jeg man gjør det automatisk om man ikke greier å tenke klart. Man har jo ikke lyst til å bli vått og samtidig har man lyst til å berge båten, så jeg hadde nok gjort det samme. Problemet hvor jeg ferdes er det lite strender og mer fjell. Alikevell tror jeg man prøver å komme seg på land uten å bli våt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Anjuma Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 I ren panikk tror jeg man gjør det automatisk om man ikke greier å tenke klart. Man har jo ikke lyst til å bli vått og samtidig har man lyst til å berge båten, så jeg hadde nok gjort det samme. Problemet hvor jeg ferdes er det lite strender og mer fjell. Alikevell tror jeg man prøver å komme seg på land uten å bli våt. Det hører til historien at han ble våt..... motoren var montert høyt (Flaks) og han satt i vann som tilslutt vistnok nesten nådde opp til rælingen.... Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Med vind Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Et par stykker holder på med en diskusjon som er OT. OK? Tråden handler ikke om beliggenheten til et skjær i ditt nærområdet..... Når vannet fosser inn er det ikke riktig å først se på sjøkartet etter noe å krasje i, jeg ser at noen argumeterer for det. Det er knapt med tid, det er viktig å gjøre det rette fort og uten å nøle. Normalt vil det være for langt til et passende sted å lande, det er enten for bratt, for mye sjø, for langt unna OG fokuset ditt skal være å fikse problemet, tenke utenfor boksen. Hvilke ressurser er tilgjengelig i båten? En boks peanøttsmør?, margarin?, nugatti?, greese fra aksling?, skjære ut kalesjebit og kombinere? Shetlands Larsen berget mannskap ved å åpne hermetikkbokser i begge ender og spikre blikket over kulehull i lettbåten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.