milo Startet 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2010 Tenkte på en ting her forleden. Når man er på tur inn til en populær gjestehavn, og man vet at der kan det være mange båter og trangt om plassen. Hvor langt unna havna blir det sniking hvis en passerer andre båter på tur til havna. Noen har jo 5 kn fart og noen har 30 kn fart. så det er jo naturlig å bli passert av andre, men når blir det sniking i køen? Litt skikk og bruk dette kansje, men er det noen som har tenkt på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Dersom det er et trafikert omeråde inn mot en havn burde man vel ha folkeskikk nok til og holde lav fart og pent føye seg inn i rekken av båter på vei inn mot havnen Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Lå og ventet på plass i Holmsbu ganske nylig. Når det ble en plass ledig kom det en gedigen sunseeker inn som plutselig ga gass. Vi endte opp i diskusjon om retten til plassen, men vi ble enige om at jeg la meg utenpå han fordi plassen var stor nok for kun han.Men det startet faktisk med at han sa han så den først, hallo Hadde det vært rett type hadde det endt opp i Så flere ganger i Hankøfjorden hvor det er 5 knop at noen hadde 25 knop der og derav snek i køen for saktegående båter. Det er og forblir en del uten folkeskikk og slik vil det alltid være. De fleste er greie og livet er for kort til å irritere seg over andre. Gjør mot andre som andre gjør mot deg er en fin regel. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Helge Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Pent på rekke... blant masse andre båter? Hva om det er de siste 3 kilometer inn mot en gjestehavn og det er fri sikt (rett linje) inn slik at du ser det er bare 1 eller 2 båter foran deg på disse 3 km? Om denne/disse er snekker som går i 5 til 10 knop og du kommer i 30 til du oppdager dem det siste strekket inn mot gjestehavnen. Tja hva ville man gjøre i en slik situasjon? Hvis man fortsatte i samme fart ville man kanskje være framme mens de to andre hadde opptil 2/3 igjen av distansen? Jeg for min del har aldri vært i akkurat en slik situasjon mht gjestehavn, men har en gang vært i en litt lignende situasjon mht naturhavn. Jeg og en annen båt hadde vel begge ca 2 km igjen da jeg oppdaget den andre båten og vi hadde kurs ca 90 grader på hverandre. Nå er det imidlertid noe båttrafikk forbi dette stedet og de fleste båtene som kjører mot dette naturhavnen kjørter forbi den (med 100 til 300 m avstand) og ikke inn til naturhavnen. Sannsynligheten for at den andre båten skulle til naturhavnen kunne jeg altså anse som mye mindre enn 50 %, men man kan jo aldri vite Jeg beholdt min marsjfart på 25 knop og kom dermed "lenge før" tresnekka som det viste seg også skulle nettopp inn til naturhavnen. Men for en gangs skyld erfarte vi at de andre også la til i samme lille naturhavn - bare trivelig det, men ganske sjelden her på Sunnmøre hvor det er god plass til båtfolket. Man kan kanskje tenke i de samme baner når det gjelder "først fram" kontra det å holde igjen mht små naturhavner der det er plass til bare noen svært få båter (som gjestehavner)? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
rag Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 (redigert) Gjør mot andre som andre gjør mot deg er en fin regel. Det heter vel egentlig "Gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg". Redigert 26.Juli.2010 av rag (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Det er vel egentlig det det heter ja Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
KOB Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Flere gjestehavner burde ha havneverter som veileder og anviser plass samt ordner køen. Opplevde det i Grimstad for noen år siden. Fungerte veldig bra. Vi ble praiet og henvist til passende plass. Noen som kom bak og forsøkte å ta seg til rette ble høflig bedt om å vente. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
JubaTuba Svart 26.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2010 Vi endte opp i diskusjon om retten til plassen, men vi ble enige om at jeg la meg utenpå han fordi plassen var stor nok for kun han.Men det startet faktisk med at han sa han så den først, hallo Nei nei.. neste gang vinker du febrilsk med signalflagg K etterfulgt av tallet 2 før du drar opp megafonen og kjefter han huden full ;) Happy ship! Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
VannTro Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) Lå og ventet på plass i Holmsbu ganske nylig. Når det ble en plass ledig kom det en gedigen sunseeker inn som plutselig ga gass. Vi endte opp i diskusjon om retten til plassen, men vi ble enige om at jeg la meg utenpå han fordi plassen var stor nok for kun han Holmsbu beggynner å bli et eksempel på hvordan man ikke ønsker utviklingen på sjøen. Dette har blitt en meget populær havn og det nytter ikke å ligge utenpå bølgedemperen(ytterste brygga) da det passerer mye store båter i god fart her. Plassene innenfor fylles gjerne opp før kl. 19.00 fredager og da ligger folk hele helgen. I tilegg har en del av gjesteplassene nå blitt solgt til båteiere som også har plass ved Spa Hotellet litt lengre ut i fjorden. Dette slik at de skal kunne ta båten inn til Holmsbu når det måtte passe seg slik. Disse plassene er merket "Fast Plass" og det er en 4-5 av dem tilfeldig innimellom gjesteplassene. Slik sett er kapasiteten redusert mens popuræriteten har økt..... Folk har blitt mer og mer oppmerksomme på denne plassmangelen og det er for å si det mildt, et aldri så lite "rally" av båter på vei ut Drammensfjorden på fredags ettermiddagen. Jeg stiller selv i dette "rallyet" og er heldig som ikke har snekke. Har flere bekjente som har gitt opp å få plass i Holmsbu grunnet for liten fart på båten. Jeg har til og med blitt fortalt av enkelte at de kjører ut båten på Torsdagen for å så benytte bil ut på Fredag. Søndag kjører far båt hjem og mor bil..... Så en liten bønn til politikerne i Holmsbu: Legg ut flere bryggemeter, gjerne en lengde på utsiden av den som ligger der, og please, ikke selg unne enda flere plasser. (Kanskje "Lippert" har peiling om om det foreligger noen planer) Redigert 27.Juli.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Flere gjestehavner burde ha havneverter som veileder og anviser plass samt ordner køen. Opplevde det i Grimstad for noen år siden. Har opplevd dette på noen havner i Sverige og det fungerte meget flott... Der hadde de også oversikt over private plasser som var ledig og som ble benyttet... Meget fin ording... Mener iallefall Fiskebäckkil hadde denne ordningen... Enkelt og greit... Når det gjelder andre havner så mener jeg at en bør fint legge seg i rekken når en ser gjestehavnen og det er helt åpenbart at båter foran har kurs dit.. Hvor langt unna dette er varierer jo fra havn til havn Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Eureka Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Lå på betongbrygga i gjestehavna i Kristiansand i helga. Lå og tittet på båtfarten inn og ut og ventet på at det skulle smelle..Rett utenfor gjestehavna lå en 25-foter som hadde stoppet opp for å fendre før han skulle gli inn i havna. Mens han holdt på, kom 2 45+fotere og gled rett forbi og inn i havna. Havna var temmelig full og 45+foterene gled frem og tilbake for å lete etter plasser. 25 foteren kom ferdig fendret inn i hvana og gjorde som rett var å gli inn mellom båtene og fant en av de siste plassene... Man skal ikke "straffes" for å være seg ansvaret bevisst med fending :) Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Hei! Vi kjører som oftest forsiktig inn til nye havner.Putrer rundt og observerer, ofte flere runder, kjører nært og "måler", og viser oss frem, blide og positive. Legger samtidig ut fendre og tauverk og løsner dreggsikringer. Dette resulterer nesten alltid i at vi blir praiet: "Vi skal dra snart, du kan legge deg her!" - "Hei, ser du etter plass? Vi hjelper deg å forhale, og holder av plass til deg!" -dette går som oftest superfint! Vi er selv oppmerksomme i forhold til andre "havnsøkende" når vi selv har kommet trygt i havn. Dette holdningen ser vi ofte sprer seg. Det at vi, og andre, legger ut fendring på utsiden viser en inkluderende og velkommenholdning som i tillegg til det ovennevnte svært ofte gjør det hyggelig, selv om det ofte er trangt! Gode resultater fra havnverter i Sverige kan bekreftes! Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Tom Rør Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Jeg sitter med et inntrykk av at det er alt for mange som ikke sier ifra at de skal gå om en liten stund! Det koster så lite, og letter letingen for dem som surrer frem og tilbake i gjestehavnen! Dette skjedde meg i dag på Jomfruland, da en mann så meg midt i øya, men ikke sa at de faktisk holdt på å dra! Fikk plassen allikevel, men det var ikke med hans hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Her vi ligger nå (Jomfruland) er det "survival of the fittest" . Ikke særlig køkultur akkurat. Det snikes over en lav sko, og det som er skummelt med det, er jo at folk legger seg nærmere og nærmere de båtene som allerede ligger her, for å ikke gå glipp av den som blir ledig. Litt spennende, siden det blåser friskt. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Økt poulæritet har vel medført en del slike problemer, ja. Lillesand f.eks, de største båtene som klarer å ligge på utsiden av moloen har stort sett ikke problemer. men de mellomstore som må på innsiden og "krangle" med småbåtene om plassene sliter... Det dreier seg mer om manøvreringsegenskaper enn direkte størrelse. Og jeg finner det utrolig irriterende når jeg holder på å legge til og så smetter en jolle på innsiden - slenger en tamp i land og er langt oppe i byen før jeg får snudd båten.... Det hjelper ikke særlig om det blåser i tillegg - vinden betyr ikke mye for jolla, men for å snu en campingvogn så trenger man litt plass... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Tom Rør Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Føler det samme, men for ikke å få infarkt, så må man svelge en og annen kamel. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Føler det samme, men for ikke å få infarkt, så må man svelge en og annen kamel. He he I fellesferien føler jeg sterkt konkurransen med SV i kamelspisekonkurransen ja Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Tom Rør Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Det gjør vi alle, men DEM klarer vi ikke å slå Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Men for en gangs skyld erfarte vi at de andre også la til i samme lille naturhavn - bare trivelig det, men ganske sjelden her på Sunnmøre Dette var meget spesielt. Helst holder vi så god avstand at vi ikke kan bli gjenkjent med kikkert. I alle tilfelle godt utenfor hilseavstand. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
andersb Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 jomfruland er litt spesiell, man må omtrent være der på morgenen for å få plass. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 jomfruland er litt spesiell, Ja det ser sånn ut, den plassen jeg ligger på er ihvertfall den siste folk vil ha, da det hopper og spretter som f.... Det blir ikke tatt særlig hensyn fra de som kommer forbi i sundet utafor heller. Det virker nesten som om de kjører på akkurat værste fart, så bølgene blir store og "fine" Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 må omtrent være der på morgenen for å få plass. Du må ikke til sørlandet for å oppleve det. Prøv å komme inn i Horten gjestehavn på en lørdag. Den er fulle av båter som ankommer fredag etter jobben og drar igjen på søndag. Skulle bli tatt opp i camping-guiden, men ikke i havneguiden Sitér dette innlegget Link to post
espenal Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Angående Holmsbu og sniking. Har fast plass i Holmsbu og det er derfor ikke noe problem for meg å få plass. Men fyttirakkern så mange som sniker; når jeg tøffer mot havna i 5 knop så kommer de i 20 knop forbi nesten helt frem til "innseilinga". Også skal de kjøre kikkerunder og være i veien for meg som skal inn til min faste plass. Kan ikke annet enn å le... Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Hmm.. dette minner meg om hvorfor det er så deilig å få ut båten i april og ha havner og uthavner nesten for oss selv.. ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Det blir ikke tatt særlig hensyn fra de som kommer forbi i sundet utafor heller. "Sundet" utenfor havnen på Jomfruland er vanligvis omtalt som Jomfrulandsrnna og er vel knappast noe sund, men en meget trafikkert led. Å forvente, eller forlange, at folk der skal senke farten av hensyn til de båtene som ligger i havna er som å tro på julenissen på denne årstiden. Nå finnes det forøvrig mange fine steder å legge seg i rimelig nærhet, eksempelvis Skratta, Rauane, Korset, Stråholmen, Schweigårsholmen osv i tillegg til en rekke andre og mindre kjente steder hvor man ligger vel så trygt og sågar noe mere usjenert for både naboer og båttrafikk enn hva tilfellet er ved Tårnbrygga. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.