Jump to content

Bærbar marine pc, finnes det?

Polarn

Recommended Posts

Enig med Fantino.

Nå vet ikke jeg hvordan du skal bruke PCn ombord. Selv har jeg en liten Asus EEe 1201 og er kjempefornøyd. Laaaang batteritid.

Har du sjekket marinepc serien fra Digital Yacht i England. Langt billigere enn Toughbook og er så små at de kan moteres sjult i innredningen. Bruker også så lite strøm at de kan stå stand by hele sessongen. Ypperlig for en Polar vil jeg tro.

Jeg bruker dagslysskjermen på PC navigasjon. ((TIKI) Og da er jeg ikke på baatplassen. Selv om jeg dro på grunn i sommer. Når jeg ligger i havn er det ikke noe problem å bruke den skjermen bortsett fra at den trekker mye strøm. (ca 5,5 A). Så det blir til at jeg da bruker skjermen på Asusen til surfing på nettet.

Olorin skjermen er ikke vanntett så den er festet i skottet mot lugaren. Trodde jeg hadde et bilde men finner det ikke akkurat nå.

Når jeg ligger i havn er det ikke noe problem å bruke den skjermen bortsett fra at den trekker mye strøm. (ca 5,5 A).

5,5A !? altså 1100W!?

Det var voldsomt... der må du da ha skrevet feil!? :) Du kjører denne på 220v og adapter?

Typisk strømtrekk for en slik skjerm vil da være rundt 30 - 50W i drift og ca. 5W i st.by

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Ja det er en slik kombinert varmeovn og skjerm.

Neida. Den trekker 5,5 A via en sinusinverter ved 12,8 V. Altså ca 70 W. Inverteren trekker vel 1 A av dfisse 5,5 Amperene. Derfor nevnte jeg "havn" for der har jeg oftest tilgang på 220V. I uthavn synes jeg det er vel mye å bruke såpass for å surfe på baatplassen. Men det er jo demping på skjermen og har ikke testet forbruket hvist jeg skrur ned strømstyrken.

Olorin levere også innbygningssett som øker IP graden.

Skjermen jeg har koster mellom 7 og 8.000,-

Men det er jo litt gøy da. Kom til son med snekka mi fra 1977 og nabobåten kommenterte at " Det er den råeste plotteren jeg har sett noen gang"

Ikke at jeg liker å flashe noe, men gøy å få en kommentar innimellom

Jeg har i denne tråden og andre tråder forsøkt å få tips om PC med god dagslysskjerm. Det nærmeste jeg har kommet er i en annen tråd som tipset om Panasonic Toughbook. Denne synes jeg er uaktuelt dyr. Ingen som har en "vanlig" bærbar PC som fungerer bra i sollys?

Jeg fant også at toughbook er for dyr. Det finnes et par andre alternativer i samme prisklasse som fristet, men fornuften seiret til slutt, og jeg endte opp med en Dell Latitude ATG.

Den får du fra ca 12.500, min konfigurasjon endte på ca 20.000 for 6 mnd siden.

Skjermen er vesentlig bedre til utendørs bruk enn vanlige laptoper, den er mye bedre egnet mht vibrasjoner, den tåler litt vannsprut og er mer støvsikker enn vanlige pc'er. Den er vel en såkalt "semi-rugged" laptop.

Jeg er ihvertfall meget fornøyd, og bruker den både på kontoret og utendørs i røft miljø. Ingen feil oppdaget ennå.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Den får du fra ca 12.500, min konfigurasjon endte på ca 20.000 for 6 mnd siden.

Har nå studert hjemmesiden, og det ser ut til å være en fin maritim bærbar PC.

Håper ikke det blir for mye off-topic å spørre om hvilken konfigurasjon du valgte, og med hvilke begrunnelser.

Kan eventuelt tas som IM.

Buster X med Yamaha 70

Jeg mener å huske at valg av største prosessor, største HD og max minne var de endringene som kostet en del ekstra. Men dette trengs jo ikke for normal bruk ...jeg bruker en del applikasjoner som er ganske ressurskrevende i jobbsammenheng. Men ser av Dell sine sider at pc'en fås med samme ytelse til lavere pris nå :-)

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...