Jump to content

Bærbar marine pc, finnes det?

Polarn

Recommended Posts

Sunnmøringen. Ringte i dag til Dell for å få mer info om denne PC'en som jeg synes hørtes fin ut til maritimt bruk. Ble så godt som frarådet å kjøpe denne, da den var kun for "spesielt interesserte". Forsøkte å si at jeg var spesielt interessert, og forklarte behovet for en god dagslysskjerm. Vedkommende sa da at denne skjermen var av en gammel teknologi, og at serien Precision var "mye bedre". Har du hatt mulighet til å sammenligne skjermen din med andre Dell-maskiner?

På slutten av samtalen fikk jeg høre at Dell har et showroom i Oslo. Skal oppsøke dette etter ferien.

Buster X med Yamaha 70

Sunnmøringen. Ringte i dag til Dell for å få mer info om denne PC'en som jeg synes hørtes fin ut til maritimt bruk. Ble så godt som frarådet å kjøpe denne, da den var kun for "spesielt interesserte". Forsøkte å si at jeg var spesielt interessert, og forklarte behovet for en god dagslysskjerm. Vedkommende sa da at denne skjermen var av en gammel teknologi, og at serien Precision var "mye bedre". Har du hatt mulighet til å sammenligne skjermen din med andre Dell-maskiner?

På slutten av samtalen fikk jeg høre at Dell har et showroom i Oslo. Skal oppsøke dette etter ferien.

Jeg aner ikke hvorfor Dell ikke liker å selge ATG. Når jeg bestilte, så ringte de meg opp og lurte på hvorfor jeg ville ha den maskinen, og prøvde å overtale meg til å kjøpe en annen. Når jeg sa at jeg gjerne kunne bestille en annen hvis de garanterte at den overlever det miljøet jeg innimellom bruker pc'en i, dvs innimellom vekselvis bruk i ekstremt støvfylt miljø (sement, silica og sand), og andre ganger i fuktige miljø, hvor kondensvann renner og drypper fra vegger og anleggskomponenter ...så stilte saken seg annerledes, og de anbefalte ATG. Men leveringstiden var ingenting å skryte av, jeg ventet i 3-4 uker før jeg fikk den.

Mange i Rolls-Royce sitt serviceteam har også begynt å bruke ATG, nettopp pga dens overlevelsesegenskaper ifht vanlige laptops.

Jeg bestilte 2 nye pc'er i går til en kunde av meg, riktignok Lenovo, men dyre pc'er med "moderne" skjermer. De får jeg nok i morgen, og skal ta dem med meg ut og teste lesbarhet i sollys (såfremt værgudene ser i nåde til meg) :giggle:

Et showroom hadde nok vært interessant. Inntrykket mitt av skjermer, er at jo mer fancy og moderne de er, jo verre er lesbarheten i sollys. Jeg har hatt et par skrekkeksempler i den kategorien siste par årene :sad:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Har du noe tak for max-pris. Polarn ? Det finnes proffe maskiner fra NEC også ! Se på FC-N21S for eksempel.

Ikke spec-messig super, men til bruken kanskje ?

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11902/shieldpro.jpg

NEC launched Shield Pro FC-N21S rugged tablet PC, featuring 12-inch touch-screen panel and Intel Core Solo Ultra Low Voltage (ULV) U1400 processor running at 1.2GHz. NEC “Shield Pro” FC-N21S is protected against ingress of dust at levels that would harm operation and against splashes of water from all directions. NEC also guarantees the Shield Pro tablet PC will be safe when dropped as long as drop is not more than three feet, the machine is switched off, and its lid folded down.

...Sitter akkurat nå ute i solen med min Lenovo T500...

Har selv ikke funnet noen bærbar pc med god nok skjerm for sollys enda i forhold til plotter,

men jeg har valgt en IBM T61 til all-round-bruk ombord, reservenavigasjon, internett, osv.

IBM Lenovo T60/61 -serien er robuste arbeidsjern med aluminiumramme som tåler en del mer enn enkelte andre modeller,

og den har en harddiskparkering som visstnok skal sørge for at denne skal overleve slag og rulling i sjøen.

Videre har de matt skjerm som hjelper på reflekser, selv om lysstyrken sikkert kunne hatt et par ekstra trinn oppover.

På Finn.no finner du slike pent brukt til et par båtlapper, og da har du en solid maskin til en rimelig penge.

Har lagt inn kartprogram med gps-mus (reserveløsning for Simrad-anlegget ombord), internett, excel for dieselregnskapet, Sandberg-dongle for å se på TV, osv. osv.

Alt i alt en grei og billig pc som oppfyller mange viktige funksjoner ombord.

Har du noe tak for max-pris. Polarn ?

Har ikke satt noen tak for max-pris, men ønsker meg en pc nr 2 som er til reisebruk.

Gjerne på fjellet som på sjøen. Altså bør den ha bra skjerm i dagslys og tåle litt fukt og støt.

Hvilket merke er det samme, men bør ikke være for stor heller ikke for liten men passe å drasse med seg i en ryggsekk.

Bruken blir ikke til arbeid, men mer rent internett o.l

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

og den har en harddiskparkering som visstnok skal sørge for at denne skal overleve slag og rulling i sjøen.

Det er en retningsendringsdektor innvendig. Altså er det ikke støtet den tåler, der er den nesten like ømfintlig som andre,

med unntak av at noen harddisker ligger i en støtopptagende gummi-innpakning.

Det som skjer er deteksjon av aksellerasjon når den er i ferd med å falle.

Da trekkes lese/skrive-hodet på harddisken til sikker posisjon og går tilbake etter en liten tid.

Denne funksjonen kan stilles via programvare. Det er standard på alle i T-serien etter hukommelsen.

De rimeligere PC-ene fra Lenovo har det ikke.

Slag direkte mot PC-en mens den står stille blir like ille som for andre.

Ellers enig med alt Tilde skrev om IBM/Lenovo T61 / T-serie. (Er forhandler av flere PC-merker)

Ekte dagslys-skjermer på bærbare PC-er for vanlige forbrukere har jeg tilgode å se.

Det betyr at du kan lese tydelig i alle solens vinkler på dagtid. Det sluker strøm.

Selv mange "dagslys" kartplottere er ikke det.

Fint om noen kan gjøre oppmerksom på virkelig lyssterke skjermer.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Og så er det grunn til å minne om at SSD (Solid State Disk) er elektroniske, ikke har bevegelige deler og er kommet adskilling ned i pris. Du kan sette inn en slik og bruke den opprinnelige disken som kopi-disk.

Hastigheten på SSD varierer med prisen.

Til båt trenger man kanskje ikke så stor harddisk-plass for navigasjonsprogram.

Vi bruker hatteland skjermer på bro osv. der det kreves lyssterke skjermer. Men så koster de litt da. Sjelden man får i pose og sekk desverre.

Nå har det jo ikke noe med bærbar pc å gjøre da, men ett tips til den som er ute etter ekstern lyssterk skjerm. Har man kontakter i bransjen så treng ikke prisen å bli så avskrekkende heller?

Hei dere!

Jeg jobber i Dell i Oslo, og må desverre avkrefte at vi har showroom for pc'er hos oss. Eneste mulighet man har er om forhandlere kanskje kan ha noe liggende som kan vises frem. Alternativt kan dere sende meg en IM så skal jeg se hva jeg kan få lurt ut av skapet.

Når det gjelder diskusjonen som går, kan jeg bekrefte at ATG er korrekt modell å velge til bruk i båt. Det finnes også en annen modell som tåler mer (XFR), men kostnaden er også vesentlig høyere.

Når det gjelder disker fra Western Digital kontra seagate må jeg også korrigere noe. At den ene tåler mer enn den andre er renspikka tull! Det er teknologier som skiller hva de forskjellige diskene tåler, ikke merket. Forøvrig er det heller ikke riktig at Dell bruker disker fra Western. Vi gjør det, men stort sett bare på rimelige forbrukermodeller. Alle proffmaskinene bruker seagate disker med sensor som løfter leseren bort fra disken dersom den faller. Skulle jeg kjøpt pc til båt ville jeg spandert en SSD disk. Disse har ingen bevegelige deler og tåler mer julig enn samtlige tradisjonelle disker.

El Capitan

Beklager litt videre utenfor tråden, men dette med harddisker og levetid m.m er del av min daglige virkelighet:

Gjennomsnittlig levetid for en harddisk er 3 år. Disker i bærbare PC'er sliter med varmegang som hjelper til en tidlig død.

Western Digital har ulike serier. I min personlige erfaring fra databransjen i 20 år har ikke Seagate vært bedre enn WD, men alle merker har hatt tidvise problemer med større serier av disker. Også høyteknologiske IBM-disker (nå Hitatchi) med masser av selvovervåkning og diagnoser.

Et generelt tips. Kjør PC'ens interne disk-test program (ofte i BIOS) eller last ned test-program fra fabrikanten.

Bruk også ørene. Repeterende lyder som "dsjjnnng-klakk-klakk" tyder på at en sektor på disken er gåen.

Mange gode tips i tråden her. koster jo litt da.

Jeg kjøpte rett og slett en mini pc fra dell jeg, så kobler jeg en 17" lcd skjerm til den.

funker helt fint. hvordan den er i dagslys/sol . vet jeg ikke da det ikke kommer sol lys inn til den plasseringen jeg har på skjermen. men er vel som de fleste vanlige skjermer i markedet.

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...